Det framholdes at et av målene på legemiddelområdet
er at befolkningen skal ha tilgang til sikre og effektive legemidler
uavhengig av betalingsevne.
Apotekene og medisinutsalgene er i dag den forsyningskanalen
som garanterer for tilgjengeligheten. Det finnes i dag ikke alternativer
til apotek som i like stor grad kan ivareta alle pasientgruppers
ulike behov. Det understrekes at en god apotekdekning også i
framtiden vil være ett av de viktigste virkemidlene for å sikre
god tilgjengelighet til legemidler og veiledning i bruken av dem.
Det uttales at det ikke synes å være
behov for at myndighetene av hensyn til pasientenes helse skal stimulere
til en utvidelse av dagens apotektilbud, men at hensynet til distrikts-
og helsepolitiske mål taler for at myndighetene utformer
en egen politikk for å sikre hensiktsmessig tilgang til
legemidler i disse områdene.
Departementet vil føre en etableringspolitikk
som tar utgangspunkt i å sikre opprettholdelse av apotektilbud i
de 160 kommunene der det i dag bare er ett apotek.
Det framholdes at driftsstøtteordningen
i mange år har vært et virkemiddel for å sikre
opprettholdelse av apotek i distriktene. I de siste årene
har det blitt utbetalt mellom 5-10 mill. kroner årlig til
om lag 15 distriktsapotek. Både geografiske og økonomiske
kriterier må være oppfylt for at et apotek skal
kunne søke om driftsstøtte. Driftsstøtten
har tradisjonelt vært finansiert av næringen selv
gjennom legemiddelavgiften. Departementet vil videreføre
dagens ordning hvor økningen i driftsstøttebehov
reflekteres i økning av legemiddelavgiften. Departementet
vil også i samråd med apoteknæringen
vurdere retningslinjene for driftsstøtte på nytt. Departementet
vil videre foreslå endringer av apotekloven som åpner
for at enkelte driftskrav kan fravikes av myndighetene for distriktsapotek
med særskilte behov. Departementet vil utforme kriterier
for hvilke apotek som kan gis rett til å fravike driftskravene.
Det framholdes at dersom andre tiltak ikke fører fram,
vil departementet pålegge apotekene i sentrale strøk å drive
utkantapotek.
Komiteen er tilfreds med at det
i meldingen legges opp til at apotekdekningen skal beholdes, selv
om det også må være et mål å få til
nyopprettelser i distriktene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke
at en forutsetning for å oppnå dette er at det
enkelte apoteks driftsgrunnlag ikke svekkes.
Komiteen viser til
at en etter at ny apoteklov trådte i kraft, har fått
mange nye apotek, men disse er kommet i det sentrale Østlandsområdet
og i andre tettbygde strøk. Bare et fåtall er
kommet i kommuner som ikke hadde apotek fra før.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at det hevdes at apoteklovens driftskrav til apotek kan være
tyngende for distriktsapotek med begrenset driftsgrunnlag,
og at det derfor er tenkelig å fravike driftskrav knyttet
til faglig bemanning.
Disse medlemmer mener det er
uheldig å svekke fagligheten og dermed over tid tilliten
til apoteket. Disse medlemmer ber departementet heller vurdere
hvordan driften kan sikres gjennom ordinær inntjening og
eventuell bruk av dagens driftsstøtteordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i meldingen fremmes flere forslag for å opprettholde
etableringen av apotek i distriktene; m.a. vil departementet i samråd
med apoteknæringen vurdere retningslinjene for driftsstøtte
på nytt. Endringene må utformes slik at de ikke åpner
for uforsvarlig håndtering av legemidler og redusert pasientsikkerhet.
Flertallet mener at det kan være
grunn til å foreta en ny vurdering av hvilke krav som skal
stilles for at et apotek kan drives som filial. Det vises til at
filialapotek som ledes av en bestyrer på vegne av driftskonsesjonæren,
bare tillates i unntakstilfeller. Av hensyn til tilgjengelighet
for kundene bør ikke kravene til drift av filialene være
for rigide.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er opptatt av
at vi må bruke flere virkemidler for å sikre opprettholdelse
av apotek i distriktene og i tillegg legge til rette for nye apotek
på steder hvor det er lang avstand til nærmeste
apotek. Disse medlemmer mener at det bør
legges bedre til rette for nyetablering av distriktsapoteker gjennom å se
på å begrense antall nyetableringer av apotek
ved tettsteder hvor apotekdekningen allerede er god. Driftsstøtteordningen
finansiert gjennom legemiddelavgiften har vært en vellykket
ordning for å sikre distriktsapoteker. Disse medlemmer mener
at man bør kunne vurdere ordningen med filialapotekstatus
med målsetting om at det skal bli lettere å etablere
slike. Samtidig er disse medlemmer opptatt av at
filialapotekene ikke skal miste sin faglige profil og være
mest mulig tilgjengelig for kundene.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig komme med en vurdering av om driftsstøtteordningen
for apotek fungerer bra nok i forhold til å opprettholde
og etablere nye distriktsapotek. En slik evaluering må også inneholde
en vurdering av og løsning på spørsmålet
om en apotekvaktordning som dekker behovet i alle deler av landet."