Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at dokumentet 25. mai 2005 ble sendt til finansminister Per-Kristian Foss til uttalelse. Svaret fra finansministeren 31. mai 2005 er vedlagt denne innstillingen. Komiteen mener at den videre utviklingen av samfunnet og næringslivet i stor grad er avhengig av en økende fokus på og akseptering av viktigheten av FoU. Komiteen viser til at man har innført en egen skatteordning for å stimulere til FoU, SkatteFUNN. Styrking av FoU er således av vital betydning for innovasjon og videreutvikling i næringslivet og dermed skaping av nye arbeidsplasser.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener den tvil som er reist om tolkningen av skattelovens § 14-4 kan åpne for en lite heldig og smidig praktisering av periodiseringen av utgifter til FoU. Flertallet viser til at dagens praksis i stor grad åpner for fortløpende utgiftsføring av innkjøpt FoU. Det pekes videre på departementets brev av 30. mai 2005 (vedlegg) der det uttales at man skal utgiftsføre innkjøpt FoU i samsvar med dagens regelverk for varige driftsmidler.

Flertallet mener dette åpner for en innstramning av dagens praksis i forhold til tidspunktet for utgiftsføring av innkjøpt FoU. Dette kan føre til en lite fleksibel FoU-organisering siden næringslivet og forskningsinstanser i stor utstrekning kjøper deler av forsknings- og utredningsarbeidet fra eksterne institusjoner.

Flertallet ønsker derfor en ny gjennomgang og vil be om at man på nytt vurderer om dagens regelverk er hensiktsmessig for å oppnå større FoU-aktivitet, og at man kan åpne for at FoU-utgifter kan utgiftsføres i det året de påløper.

Flertallet viser videre til at det ikke har vært foretatt en utredning av de administrative og økonomiske konsekvensene av lovendringen i 1999, og ønsker derfor at man i forbindelse med gjennomgangen av § 14-4 foretar denne utredningen.

Et annet flertall, alle unntatt Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, mener at det vil være ønskelig med en mer omfattende vurdering av denne lovbestemmelsen og vil fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en grundig vurdering av skattelovens § 14-4 i forbindelse med fremleggelsen av forslaget til statsbudsjett for 2006."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet finner på denne bakgrunn grunn til å fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 fremme forslag om endring av skattelovens § 14-4 slik at skattepliktige kan foreta utgiftsføring av FoU-utgifter i det året de påløper."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er et grunnleggende utgangspunkt i skatteretten at utgifter til erverv av varige og betydelige driftsmidler må aktiveres. Etter skattelovens § 14-4 sjette ledd må kostnader til egen FoU-aktivitet aktiveres hvis de er knyttet til konkrete prosjekter som kan bli eller er blitt til driftsmidler. Skattemessig likebehandling i forhold til kjøp av immaterielle driftsmidler, og egen tilvirkning av fysiske driftsmidler, tilsier at også kostnader ved egen utvikling av immaterielle driftsmidler skal aktiveres.

Disse medlemmer viser til at Finansdepartementet i brev til Skattedirektoratet av 30. mai 2005 foretar en tolkning av skattelovens § 14-4 sjette ledd mv. Av brevet fremgår at området for aktiveringsplikt av FoU-resultater som driftsmidler etter gjeldende rett i realiteten er nokså smalt, og at adgangen til rask avskrivning/fradragsføring av aktiverte beløp i praksis vil være vid. Disse medlemmer viser til at finansministeren i brev til komiteen av 31. mai 2005 uttaler at departementet vil følge ligningspraksis nøye for å se at reglene praktiseres i samsvar med gjeldende rett.

Disse medlemmer viser til at skattemessige rammevilkår for FoU-aktiviteter i næringslivet er sentrale for å bidra til økt forskning i Norge, og at erfaringene fra bl.a. SkatteFUNN-ordningen som Regjeringen fikk innført i 2002, bekrefter dette. På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer en nærmere vurdering av § 14-4 med tanke på om dagens regelverk er hensiktsmessig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til flertallets forslag.