Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at dokumentet 25. mai 2005 ble sendt til finansminister Per-Kristian
Foss til uttalelse. Svaret fra finansministeren 31. mai
2005 er vedlagt denne innstillingen. Komiteen mener
at den videre utviklingen av samfunnet og næringslivet
i stor grad er avhengig av en økende fokus på og
akseptering av viktigheten av FoU. Komiteen viser
til at man har innført en egen skatteordning for å stimulere
til FoU, SkatteFUNN. Styrking av FoU er således av vital
betydning for innovasjon og videreutvikling i næringslivet
og dermed skaping av nye arbeidsplasser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener den tvil som er reist om tolkningen av skattelovens § 14-4 kan åpne
for en lite heldig og smidig praktisering av periodiseringen av
utgifter til FoU. Flertallet viser til at dagens
praksis i stor grad åpner for fortløpende utgiftsføring
av innkjøpt FoU. Det pekes videre på departementets
brev av 30. mai 2005 (vedlegg) der det uttales at man skal
utgiftsføre innkjøpt FoU i samsvar med dagens
regelverk for varige driftsmidler.
Flertallet mener dette åpner
for en innstramning av dagens praksis i forhold til tidspunktet
for utgiftsføring av innkjøpt FoU. Dette kan føre
til en lite fleksibel FoU-organisering siden næringslivet
og forskningsinstanser i stor utstrekning kjøper deler
av forsknings- og utredningsarbeidet fra eksterne institusjoner.
Flertallet ønsker derfor
en ny gjennomgang og vil be om at man på nytt vurderer
om dagens regelverk er hensiktsmessig for å oppnå større
FoU-aktivitet, og at man kan åpne for at FoU-utgifter kan
utgiftsføres i det året de påløper.
Flertallet viser videre til at
det ikke har vært foretatt en utredning av de administrative
og økonomiske konsekvensene av lovendringen i 1999, og ønsker
derfor at man i forbindelse med gjennomgangen av § 14-4 foretar
denne utredningen.
Et annet flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, mener at det vil være ønskelig
med en mer omfattende vurdering av denne lovbestemmelsen og vil
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med en grundig vurdering av skattelovens § 14-4
i forbindelse med fremleggelsen av forslaget til statsbudsjett for 2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet finner
på denne bakgrunn grunn til å fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2006 fremme forslag om endring av skattelovens § 14-4
slik at skattepliktige kan foreta utgiftsføring av FoU-utgifter
i det året de påløper."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er et grunnleggende
utgangspunkt i skatteretten at utgifter til erverv av varige og
betydelige driftsmidler må aktiveres. Etter skattelovens § 14-4
sjette ledd må kostnader til egen FoU-aktivitet aktiveres
hvis de er knyttet til konkrete prosjekter som kan bli eller er
blitt til driftsmidler. Skattemessig likebehandling i forhold til
kjøp av immaterielle driftsmidler, og egen tilvirkning
av fysiske driftsmidler, tilsier at også kostnader ved
egen utvikling av immaterielle driftsmidler skal aktiveres.
Disse medlemmer viser til at
Finansdepartementet i brev til Skattedirektoratet av 30. mai
2005 foretar en tolkning av skattelovens § 14-4
sjette ledd mv. Av brevet fremgår at området for
aktiveringsplikt av FoU-resultater som driftsmidler etter gjeldende
rett i realiteten er nokså smalt, og at adgangen til rask avskrivning/fradragsføring
av aktiverte beløp i praksis vil være vid. Disse
medlemmer viser til at finansministeren i brev til komiteen
av 31. mai 2005 uttaler at departementet vil følge
ligningspraksis nøye for å se at reglene praktiseres
i samsvar med gjeldende rett.
Disse medlemmer viser til at
skattemessige rammevilkår for FoU-aktiviteter i næringslivet
er sentrale for å bidra til økt forskning i Norge,
og at erfaringene fra bl.a. SkatteFUNN-ordningen som Regjeringen
fikk innført i 2002, bekrefter dette. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer en nærmere vurdering av § 14-4
med tanke på om dagens regelverk er hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
slutter seg subsidiært til flertallets forslag.