Gjennom EØS-avtalen og Schengen-avtalen deltar Norge i et europeisk område med fri bevegelighet for personer og avskaffelse av personkontroll ved de indre grensene mellom medlemsstatene. Som motstykke til dette, forutsetter Schengen-regelverket at medlemsstatene skal sørge for forsvarlig kontroll og overvåking av de ytre grenser mot tredjeland. Utøvelsen av den ytre grensekontrollen er fullt ut et nasjonalt ansvar.
EUs regelverk for kontroll av de ytre grenser er en del av Schengen-regelverket. Mens utviklingen av nytt regelverk finner sted i arbeidsgrupper under EUs råd, har det praktiske samarbeidet om den ytre grensekontrollen foregått innenfor Den felles enhet ("Common Unit"), som består av medlemsstatenes grense- og politisjefer. Norge deltar aktivt både i utviklingen av regelverket og i det praktiske samarbeidet om grensekontrollen. Schengen-samarbeidet er nærmere beskrevet i St.prp. nr. 50 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 42 (1996-97).
Det er etter Regjeringens syn i felles interesse at forvaltningen av Schengen-områdets yttergrenser blir betryggende ivaretatt. Ved at den enkelte medlemsstat har ansvar for å overvåke og kontrollere sin del av Schengen-områdets yttergrense, skapes en gjensidig og solidarisk forpliktelse for en effektiv og forsvarlig kontroll med de ytre grenser. Dette er viktig for alle Schengen-land, uavhengig av geografisk beliggenhet.
Erfaringene fra Den felles enhet har vist behovet for en fastere og mer sentralisert organisering av overvåkningen og kontrollen med de ytre grenser. Bl.a. er det behov for bedre analyser av trusselbildet samt bedre organisering av forskning, opplæring og evalueringsarbeidet.
I proposisjonen inviteres Stortinget til å gi sitt samtykke til at Norge godtar innholdet i rådsforordning (EF) nr. 2007/2004 om opprettelse av et europeisk byrå for forvaltning av det operative samarbeidet ved de ytre grensene til medlemsstatene i EU (grensekontrollbyrået) som er en videreutvikling av Schengen-regelverket. Videre inviteres Stortinget til å gi samtykke til at Norge inngår en avtale som angir de nærmere vilkårene for vår deltakelse i EUs grensekontrollbyrå. Stortingets anmodning skjer på grunnlag av Grunnloven § 26, annet ledd, fordi norsk deltakelse i grensekontrollbyrået forutsetter årlige økonomiske bidrag, jf. kapittel 6 om økonomiske konsekvenser.
Det kreves ikke lov- eller forskriftsendringer for at Norge kan delta i grensekontrollbyrået.
En uoffisiell norsk oversettelse av forordningen og avtalen følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Sigmund Kroslid og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til proposisjonen og spesielt EU-utvidelsen
1. mai 2004 som gjør det nødvendig å effektivisere
koordineringen av medlemsstatenes operative arbeid knyttet til kontroll
og overvåking av EUs ytre grenser. Komiteen merker
seg at opprettelsen av et europeisk byrå for forvaltning
av det operative samarbeidet ved de ytre grenser skal støtte medlemsstatene
i situasjoner der det er behov for teknisk eller operativ bistand
ved yttergrensen. Komiteen mener det er positivt
at byrået også skal tilby opplæring av
nasjonalt personell med ansvar for grensekontroll. Komiteen tar
i betraktning at Norge er knyttet til Schengen-systemet og anser
det for å være av stor betydning at Norge kan
delta i byråets styre og øvrige aktiviteter fra
starten av. Komiteen vil her vise til forordningens
artikkel 21 nr. 3 som sier at Norge skal være representert
i byråets styre og for øvrig delta i byråets
virksomhet. Komiteen merker seg at etableringen av
et EU-byrå er en nyskaping under Schengen-regelverket.
Komiteen vil videre vise til
forhandlingene som ledet frem til avtalene. Et av de viktigste spørsmålene var
om Norge og Island kunne stemme i byråets styre. Komiteen er
tilfreds med at Norge og Island fikk begrenset stemmerett i operative
spørsmål vedrørende fellesoperasjoner
og pilotprosjekter, forvaltning av teknisk utstyr, støtte
til medlemsstater og organisering av felles returer. Komiteen merker
seg i denne sammenheng at selv om Norge og Island ikke fikk full stemmerett
i alle operative spørsmål, er det første
gang at tredjeland har fått stemmerett i et EU-byrå.
Komiteen merker seg at Norges
utgifter til byråets driftskostnader skal beregnes i henhold
til den fordelingsnøkkel som er fastsatt i Schengen-avtalens
artikkel 12 nr. 1, siste ledd, og som for tiden utgjør
2.128 pst. Basert på byråets budsjett for 2006,
som er byråets første hele driftsår,
vil Norges andel i henhold til avtalen utgjøre om lag 1,7
mill. kroner. I tillegg kommer utgifter til deltakelse i styremøter
og utgifter til en eventuell norsk ekspert i byrået.
Komiteen vil fremheve at norsk
deltakelse i dette byrået vil gi oss innflytelse på hvordan
grensekontrollen i Europa skal utøves, blant annet i det
sørlige og østlige Europa, noe som igjen vil påvirke
den ulovlige innvandringen til Norge.
Komiteen tilrår derfor
at Norge godtar innholdet i rådsforordning (EF) nr. 2007/2004
om opprettelse av et europeisk byrå for forvaltning av
det operative samarbeidet ved de ytre grensene til medlemsstatene
i EU, samt en videreutvikling av Schengen-regelverket. Komiteen tilrår
også at Norge inngår en avtale mellom Norge, Island
og EU om Norges og Islands deltakelse i det europeiske byrå for
forvaltning av det operative samarbeidet ved de ytre grensene til medlemsstatene
i EU.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i 1) godtakelse av vedtak
om videreutvikling av Schengen-regelverket (rådsforordning
(EF) nr. 2007/2004 om opprettelse av et europeisk byrå for
forvaltning av det operative samarbeidet ved de ytre grensene til
medlemsstatene i EU) og 2) inngåelse av avtale om Island
og Norges deltakelse i det europeiske byrå for forvaltning
av det operative samarbeidet ved de ytre grensene til medlemsstatene
i EU.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 9. juni 2005
Thorbjørn Jagland
leder |
Inge Lønning
ordfører |