Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at forslaget er oversendt Finansdepartementet til uttalelse, og at svarbrevet datert 31. mai 2005 er vedlegg til denne innstilling. Det er ikke kommet reaksjoner fra andre etter at det ble invitert til skriftlige høringsinnspill.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, støtter ikke forslaget da det er strid med handlingsregelen for budsjettpolitikken. Det er uheldig øremerking som vil vanskeliggjøre en samlet og helhetlig prioritering og det bryter med prinsippene for statlig budsjettering.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, avviser forslaget og fremmer følgende forslag:

"Dokument nr. 8:86 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentant Steinar Bastesen om at 30 mrd. kroner av årets merinntekter fra petroleumssektoren, som følge av ekstraordinært høye oljepriser, settes av som grunnlag for oppbygging av et fond som skal sikre at vedtatte rassikringstiltak og nødvendige utbygginger av veinettet kan ferdigstilles fortløpende uten bruk av bompenger - avvises."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet mener forslaget tar opp tema som er av stor prinsipiell betydning. Disse medlemmer finner ikke at det er mulig å realitetsbehandle et så omfattende forslag på et tidspunkt der komiteens arbeidsprogram fra før er fullt opptatt. Disse medlemmer vil her vise til finansministerens brev der det heter:

"Selv om det i noen tilfeller vil være ønskelig med unntak fra bevilgningsreglementets prinsipper, bør likevel slike unntak nøye veies opp mot hensynet til at statsbudsjettet og statsregnskapet bør være mest mulig fullstendig og oversiktlig."

Disse medlemmer slutter seg til at unntak av betydelig omfang må utredes nøye.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at forslagstilleren ønsker å opprette et fond på 30 mrd. kroner til samferdselsprosjekter, og at 100 pst. av alle skatter og avgifter som tilkommer statskassen fra bil og bilbruk skal avsettes til fondet. Disse medlemmer er enig med forslagsstilleren om at de midler som tas inn i bilrelaterte avgifter ikke står i forhold til hva som brukes til veibygging og veivedlikehold. Fremskrittspartiet ønsker derfor at det skal brukes betydelig mer på vegbygging og vedlikehold enn det gjøres i dag. I tillegg ønsker Fremskrittspartiet en kraftig reduksjon i alle bilrelaterte avgifter.

Fremskrittspartiet har derfor i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP), i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) foreslått at veibevilgningen skal øke med 75 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag på 122,5 mrd. kroner. Dette har Fremskrittspartiet fulgt opp i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004-2005) hvor Fremskrittspartiet foreslo en økning i vegbevilgningene på 7,5 mrd. kroner for 2005, i tillegg til Regjeringens forslag til bevilgning.

Disse medlemmer er uenige med forslagstilleren om at 100 pst. av innbetalte skatter og avgifter skal overføres direkte til fondet. Fremskrittspartiet ønsker å redusere de bilrelaterte avgiftene kraftig. Derfor har Fremskrittspartiet ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) foreslått reduksjoner i alle bilrelaterte avgifter. Bensin- og dieselavgiftene, importavgiftene for biler og omregistreringsavgiften ble foreslått kraftig redusert. I tillegg vil disse medlemmer vise til at forslaget innebærer at også merverdiavgiften skal overføres fondet, disse medlemmer viser til at merverdiavgiften er en avgift som pålegges alt salg til sluttbruker og finner det unaturlig at dette regnes som en del av bilavgiftene.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2005 legger frem forslag om ettergivelse av gjelden til alle bompengeselskapene og at det bevilges midler til alle prosjekter som er klar til oppstart. Dette forslaget innbærer at det blir bevilget betydelige midler til oppstart av ferdig prosjekterte prosjekter i 2005.

Disse medlemmer stiller seg ikke avvisende til opprettelse av et fond for løpende dekning av utgifter til vedtatte samferdselsprosjekter, men mener dette må utredes bedre. Fremskrittspartiet har tidligere tatt til orde for mer langsiktig budsjettering, noe som opprettelse av et slikt fond muliggjør.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forslaget til statsbudsjett 2006 utrede etablering av et fond som kan brukes til løpende dekning av vedtatte vegprosjekter."

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil minne om at Senterpartiet i ulike sammenhenger har pekt på at det sterke ettårs-fokus i vårt budsjetteringssystem i visse sammenhenger er til hinder for å gjennomføre tiltak som det er stor enighet om. Bant annet i Innst. S. nr. 187 (2004-2005) om bevilgningsreglementet fremmet dette medlem forslag om å be Regjeringen endre bevilgningsreglementet slik at de langsiktige gevinstene ved forebygging blir hensyntatt. I samme innstilling viste dette medlem til en ny rapport fra SNF med tittel Statens budsjettrutiner: Bør man skille mellom konsum og investeringer i budsjettprosessen? Dette medlem viser til at rapporten spesielt vurderer behovet for å gjøre endringer i forhold til investeringer på veisektoren. Det konkluderes med at det i det minste må utredes å få et investeringsbudsjett spesifisert i forbindelse med statsbudsjettet. Dette medlem deler dette syn, og viser til at bl.a. SINTEF har beregnet at den samlede samfunnsøkonomien ved økte investeringer på riksveier er meget god.

Dette medlem vil også vise til Senterpartiets private forslag om å redusere den kalkulasjonsrenta som brukes ved lønnsomhetsberegninger for veiprosjekt. Dette medlem mener det ikke finnes en god begrunnelse for det særnorske risikotillegget som brukes. Uten dette tillegget ville større veiinvesteringer lettere bli prioritert foran andre investeringer og også muligens framfor visse former for offentlig sparing.

Dette medlem viser til at fylkesveiene i dag er fylkeskommunenes økonomiske ansvar, og at en ny rapport fra Vegvesenet angir et etterslep på om lag 10 mrd. kroner når det gjelder vedlikehold. Det synes å være bred enighet om at det trengs et krafttak nå for å bedre standarden på fylkesveiene. Senterpartiet har i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005 foreslått å innføre en låneordning tilsvarende den som gjelder for vedlikehold av skolebygg og kirker. Denne ordningen ble operativ fra 2002 og har til nå gitt lån i størrelsesorden 12 mrd. kroner med beskjedne budsjettmessige virkninger. Dette medlem er ikke kjent med at noen partier på Stortinget har hatt innvendinger med denne bevilgningsmåten.

Dette medlem vil peke på at det gjøres unntak fra bevilgningsreglementet relativt ofte; også ved at det opprettes nye fond av betydelig størrelse. Fondet for forskning og nyskaping med 35 mrd. kroner ved siste årsskifte er et eksempel - de ulike såkornfond et annet. Dette medlem mener det er positivt at den statlige kapitalstyrken kan kanaliseres via disse fondsordninger som også er med på å sikre en viss økonomisk forutsigbarhet på disse strategisk viktige områdene.

Dette medlem imøteser at Regjeringen følger opp intensjonene bak det foreliggende dokumentforslaget med utredninger slik at Stortinget på et senere tidspunkt kan ta stilling til om for eksempel et samferdselsinvesteringsfond bør opprettes.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet fremmer følgende forslag:

"Dokument nr. 8:86 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentant Steinar Bastesen om at 30 mrd. kroner av årets merinntekter fra petroleumssektoren, som følge av ekstraordinært høye oljepriser, settes av som grunnlag for oppbygging av et fond som skal sikre at vedtatte rassikringstiltak og nødvendige utbygginger av veinettet kan ferdigstilles fortløpende uten bruk av bompenger - vedlegges protokollen."