Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 82/2005 av 10. juni 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 881/2004 om opprettelse av et europeisk jernbanebyrå (ERA)

Til Stortinget

Sammendrag

I proposisjonen foreslås at Stortinget gjør vedtak om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 82/2005 av 10. juni 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 881/2004 om opprettelse av et europeisk jernbanebyrå (ERA).

Europakommisjonen fremla 23. januar 2002 et forslag til forordning om opprettelse av et EU-organ for samtrafikk og jernbanesikkerhet. Forordningsforslaget ble lagt frem sammen med tre direktivforslag: forslag til direktiv om sikkerhet på Fellesskapets jernbaner, forslag til endringer i samtrafikkdirektivene og forslag til endringer i direktiv om utvikling av Fellesskapets jernbaner, den såkalte jernbanepakke II. Alle rettsaktene ble vedtatt i EU 29. april 2004.

Formålet med opprettelsen av ERA er å sikre at Kommisjonen og medlemsstatene har tilgjengelig nødvendig ekspertise og støtte på det jernbanetekniske og sikkerhetsfaglige området. Opprettelsen av byrået vil gjøre det mulig å vurdere målene om sikkerhet og samtrafikkevne for det europeiske jernbanenettet i fellesskap og med høy grad av sakkunnskap, og på den måten bidra til å revitalisere jernbanesektoren.

ERA kan gi anbefalinger og avgi uttalelser til Kommisjonen og bistå med teknisk/faglig støtte på sikkerhets- og samtrafikkområdet, herunder følge sam­trafikk­nivået i medlemsstatene, utarbeide felles sikker-hetsmetodikk, utvikle system for sertifisering av vedlikeholdsverksteder, overvåke kvaliteten på utpekte tekniske kontrollorganer, utføre besøk i medlemsstatene mv.

ERA gis ikke myndighet til å vedta regelverk, men skal være et rådgivende organ. ERA ble etablert ved konstituerende styremøte 15. juli 2004.

Deltakelse i ERA vil gi Norge en ny arena for innflytelse i internasjonalt jernbanesikkerhetsarbeid. Deltakelse vil gi Norge adgang til økt informasjon og erfaring fra andre europeiske land om jernbanesikkerhet og samtrafikk. At norske eksperter kan ansettes i ERA antas også å gi positive effekter for det norske jernbanemiljøet.

Norges bidrag til ERA vil utgjøre om lag 273 000 euro, eller om lag 2,3 mill. kroner årlig justert i forhold til andel av EFTA-budsjettet og aktuell valutakurs.

Kostnadene knyttet til deltakelse i ERA vil dekkes under Samferdselsdepartementets budsjett, kap. 1300 post 70 Kontingentutbetaling til internasjonale organisasjoner.

Ettersom norsk deltakelse i ERA medfører årlige innbetalinger av finansielt bidrag uten tidsbegrensning, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt med forbehold om Stortingets samtykke i samsvar med Grunnloven § 26, andre ledd og EØS-avtalens artikkel 103.

Gjennomføring av forordningen i norsk rett vil kunne skje gjennom forskrift gitt med hjemmel i jernbaneloven § 16.

Utenrikskomiteen melder i brev av 30. november 2006 ingen merknader til utkast til innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden, vil framheve formålet med opprettelsen av et europeisk jernbanebyrå (ERA), som er å sikre kommisjonen og medlemsstatene tilgjengelig nødvendig ekspertise og støtte på det jernbanetekniske og sikkerhetsfaglige området, slik at målene om sikkerhet og økt evne til trafikk mellom jernbanesystemene i Europa kan oppnås gjennom et harmonisert regelverk i EU.

Komiteen vil peke på at opprettelsen av ERA og norsk deltakelse i dette, vil gi norske jernbaneinteresser muligheter for deltakelse i et større jernbanefaglig miljø og innflytelse på videreutviklingen av felles internasjonalt regelverk. Det vil kunne bidra til en nødvendig revitalisering av jernbanesektoren i Norge og Europa gjennom blant annet økt samtrafikkevne, og til at viktige målsettinger for nasjonal transportpolitikk kan oppfylles.

Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet og Utenriksdepartementet tilrår at Norge godkjenner beslutningen i EØS-komiteen nr. 82/2005 av 10. juni 2005.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 82/2005 av 10. juni 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 881/2004 om opprettelse av et europeisk jernbanebyrå (ERA).

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 30. november 2005

Per Sandberg

leder

Irene Johansen

ordfører