Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelser datert 19. januar 2006 og 15. februar 2006 fra Samferdsels­departementet i saken.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det i uttalelsen gjøres oppmerksom på at å slette gjelden til alle eksisterende bompengeselskap vil koste i størrelsesorden 20-25 mrd. kroner, ikke 13 mrd. kroner som det heter i forslaget fra representantene Per Sandberg, Arne Sortevik og Magnhild Holmberg. Dette er som en konsekvens av at Fremskrittspartiet ikke bare vil slette gjelden, men også vil stanse all innkrevning av forskuddsbompenger.

Flertallet mener at forslaget vil gjøre det umulig å gjennomføre Nasjonal transportplans handlingsprogram for perioden. Flere store samferdselsprosjekt i Norge vil stå i fare dersom forslaget i dokumentet skulle bli vedtatt. Flertallet vil vise til en uttalelse fra samferdselsbyråd Petter N. Myhre i Oslo kommune i Dagsavisen 15. januar 2006, der han sier: "Jeg er for Oslopakke 3, og delvis bompengefinansiering er eneste måten å få dette til på."

Flertallet vil peke på at bompengeprosjekt i hovedsak har utspring i lokale initiativ og et lokalt ønske om å få til en raskere vegutbygging lokalt enn det som er mulig med kun finansiering over statsbudsjettet.

Flertallet vil på bakgrunn av dette tilrå at Stortinget avviser forslaget i Dokument nr. 8:6 (2005-2006).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil sterkt beklage at det politiske flertallet ikke er villige til å tilbakeføre en større andel av det man krever inn i skatter og avgifter på bil, til bilistene i form av bedre veger og bedre infrastruktur.

Disse medlemmer er også svært bekymret over at man i stadig økende grad forutsetter at alle nye vegprosjekter i stor grad skal finansieres ved bruk av bompenger, dette til tross for at staten i 2006 krever inn ca. 52 mrd. kroner i skatter og avgifter på bil og bilbruk inklusive moms. Disse medlemmer mener at det politiske flertallet bevisst ønsker å bruke bilistene som en melkeku for staten, og at den politiske viljen til å satse innenfor samferdselsområdet ikke er noe annet enn politiske floskler.

Disse medlemmer vil at en langt større andel av de pengene man tar inn i skatter og avgifter fra bilistene, skal gå tilbake til veger og vegformål.

Disse medlemmer vil peke på at statsråden i sitt brev av 19. januar 2006 hevder at forslaget vil kunne medføre konsekvenser for den videre satsingen på veginvesteringene i perioden 2006-2009. Disse medlemmer vil fremheve at dersom ikke den politiske viljen hos det politiske flertallet er til stede for å bruke mer midler til å investere i samferdselssektoren, så vil dette selvfølgelig kunne få konsekvenser i handlingsplanperioden. Disse medlemmer vil i den forbindelse peke på at Regjeringen med sitt budsjett for 2006 allerede har brutt handlingsprogrammet for perioden 2006-2015 med ca. 1,6 mrd. kroner. Disse medlemmer vil imidlertid henvise til at Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett følger opp sitt primære forslag til Nasjonal transportplan og handlingsprogrammet for perioden 2006-2009 til vegformål, i motsetning til Regjeringen som bryter bevilgningene til vegformål med ca. 800 mill. kroner i 2006. Disse medlemmer vil videre vise til at Fremskrittspartiet i tillegg foreslår å følge opp partiets forslag til Nasjonal transportplan om å bevilge totalt 7,5 mrd. kroner mer pr. år til samferdselsformål.

Disse medlemmer vil også fremheve at god infrastruktur er av svært stor betydning både i forhold til fremkommeligheten og konkurransekraften for privatbilistene og næringslivet som i lang tid har, og fortsatt betaler inn, langt mer i skatter og avgifter enn det staten kanaliserer tilbake til vegformål. Disse medlemmer viser videre til at den dårlige standarden på vegnettet påfører privatbilister og næringsliv svært høye ekstrautgifter til vedlikehold og næringsdrift. Disse medlemmer vil i tillegg peke på at dersom man får til en kraftig utbygging av vegnettet, så vil dette også bidra til å bedre miljøet, samt sørge for å redusere antallet skadde og drepte på vegene. Disse medlemmer vil peke på at utbyggingen av E18 gjennom Nordre Vestfold er et godt eksempel, som med all tydelighet viser at bygging av nye og trafikksikre veger gir svært gode resultater. Her har man etter utbyggingen kun hatt én dødsulykke på de årene vegen har vært åpen, mens man tidligere hadde flere dødsulykker i året.

Disse medlemmer viser til statsrådens brev den 15. februar 2006 som slår fast at bompengeselskapenes gjeld pr. 1. januar 2005 var på totalt 10 878,532 mill. kroner.

Disse medlemmer viser videre til at staten årlig krever inn totalt inkl. moms ca. 52 mrd. kroner i bil- og bilrelaterte avgifter. Av dette er det avsatt kun 13 100 mill. kroner til investeringer, vedlikehold og drift av veger og riksvegferjer. Disse medlemmer viser samtidig til estimert overskudd på statsbudsjettet for 2005 på ca. 300 mrd. kroner. Disse medlemmer mener dette viser at staten har alle forutsetninger for å bidra til å finansiere den nødvendige infrastruktur som staten også er forpliktet til i henhold til vegtrafikk­loven § 12.

Disse medlemmer vil fremheve at god infrastruktur er svært viktig både for privatbilistene og næringslivet som i lang tid har betalt, og fortsatt betaler inn, langt mer i bilrelaterte skatter og avgifter enn det staten kanaliserer tilbake til vegformål. Disse medlemmer viser videre til at den dårlige standarden på ­vegnettet påfører privatbilister og næringsliv svært høye ekstrautgifter til vedlikehold og næringsdrift.

Disse medlemmer viser til at komiteens flertall peker på at bompengeprosjektene i hovedsak kommer som utspring i lokale initiativ og et lokalt ønske om å få til en raskere vegutbygging lokalt enn det som er mulig med kun finansiering over statsbudsjettet. Disse medlemmer vil peke på at man ofte kan stille spørsmål om hvor godt disse initiativene er forankret lokalt i befolkningen. Disse medlemmer opplever at motstanden ofte er svært stor imot den stadig økende bruken av bompenger, og at lokale meningsmålinger med all tydelighet viser at en stor andel av befolkningen er motstander av denne typen utbygginger når disse finansieres ved hjelp av bompengeinnkreving. Disse medlemmer vil også vise til at man i Irland i den neste 10-årsperioden vil investere 34 mrd. euro i utbyggingen av sin infrastruktur på samferdselsområdet. Disse medlemmer vil vise til at dette er en langt mer offensiv satsning enn den det politiske flertallet legger opp til i Norge. Disse medlemmer viser også til at siden det ofte blir hevdet at man ikke kan investere mer i Norge fordi det vil kunne medføre en økning i inflasjonen, er det jo interessant å se at et land som har en kraftig og ekspansiv vekst i økonomien sin ikke er redde for at dette skal medføre noen økning i inflasjonen.

Disse medlemmer vil peke på at flertallets forsøk på å fremstille de lokale initiativene som et resultat av et stort ønske om å finansiere vegprosjekter i Norge, ikke er noe annet enn et resultat av en manglende statlig/politisk vilje fra sentrale myndigheter til å bevilge nok midler til å sikre en god infrastruktur på det norske vegnettet. Disse medlemmer vil også peke på at denne måten å finansiere vegutbygging på er svært kostbar for bilistene i og med at 1 av 4 kroner som blir tatt inn i bompenger, går til banker, administrasjon og innkreving av bompengene. Disse medlemmer ønsker derfor å fremme forslag om å slette den gjenstående lånegjelden på alle bompengefinansierte veg/tunnel- og bruanlegg som er tatt i bruk i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2006.

Disse medlemmer vil også be om at det legges frem en sak om statlig finansiering av alle bompengefinansierte veg/tunnel- og bruanlegg som er godkjent av Stortinget og som er under bygging.

Disse medlemmer mener også at saken har vist at det ikke finnes fornuftige grunner til ikke å sørge for en statlig fullfinansiering av vegnettet i Norge.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2006 inkludere sletting av gjenstående lånegjeld på alle bompengefinansierte veg-, tunnel- og bruanlegg som er tatt i bruk.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om statlig finansiering av alle bompengefinansierte veg-, tunnel- og bruanlegg som er godkjent av Stortinget og som er under bygging.

  • 3. Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om statlig finansiering for å dekke vedlikeholdsetterslepet på stam- og riksvegnettet."