Dokument nr. 8:6 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik og Magnhild Holmberg om å slette gjelden til bompengefinansierte samferdselsprosjekter - svar på spørsmål

Jeg viser til brev av 2. februar 2006.

Jeg har følgende svar på spørsmålene fra komitéen:

Spørsmål nr. 1 vedrørende gjenstående gjeld pr. 1. januar 2006

Alle bompengeselskapene skal i samsvar med bompengeavtalen sende regnskap med årsberetning og andre oppgaver til Statens vegvesen. Normalt rapporterer bompengeselskapene til Statens vegvesen i etterkant av at årsregnskapet er ferdig. Det foreligger derfor ikke en samlet oversikt over bompengeselskapenes gjeld pr. 1. januar 2006. En slik samlet oversikt vil normalt ikke foreligge før medio juni. Dette har bl.a. sammenheng med at bompengeselskapene i all hovedsak er aksjeselskaper, og at de derfor har regnskaps- og rapporteringsrutiner som gjelder for slike selskaper.

Vedlagt oversendes en spesifisert oversikt over alle bompengeprosjekter pr. 1. januar 2005 (vedlegg 1). Av disse er det to prosjekt der bompengeinnkrevingen ikke er startet opp. Disse er:

  • – Rv. 2 Kløfta - Nybakk (åpner 2007)

  • – Rv. 4 Reinsvoll - Hunndalen (åpner sommeren 2006)

I tillegg til disse er følgende prosjekt vedtatt i 2005:

  • – Rv 64 Atlanterhavstunnelen (innkreving på ferje fra våren 2006)

Følgende 8 prosjekter er avsluttet i 2005:

  • – Rv. 64 Skålavegen

  • – Hovedvegutbyggingen i Trondheim

  • – Rv. 17 Helgelandsbrua

  • – Fv. 207 Bjorøy

  • – E39 Nordhordlandsbrua

  • – Rv. 61 Hareid - Sulesund

  • – Finnfast (forhåndsinnkreving)

  • – Ryfast (forhåndsinnkreving).

Spørsmål 2 vedrørende bompengeinntektene beregnet for alle prosjekt som er forutsatt ferdigstilt i NTP 2006-2015

I vedtatt handlingsprogram for perioden 2006-2009 er det lagt til grunn følgende fordeling mellom bompenger og statlige midler:

Mill. 2006-kroner

2006-2009

Stat

Bompenger

Stamveger

12 640,0

6 645,5

Øvrige riksveger

8 730,0

13 018,0

Rassikring

1 250,0

167,0

SUM

22 620,0

19 830,5

Når det gjelder perioden 2010-2015, er det i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015, forutsatt at en rekke vegprosjekt kan delfinansieres med bompenger. Forslaget til handlingsprogram for den siste 6-årsperioden er å betrakte som et planleggingsprogram. De vegprosjektene som er forutsatt finansiert med bompenger i denne perioden, har normalt svært usikkert plangrunnlag og kostnadsoverslag. Endelige lokalpolitiske vedtak er normalt heller ikke på plass for disse prosjektene.

Vedtatte prosjekt der innkrevingen ikke er startet opp:

  • – Rv. 2 Kløfta - Nybakk (åpner 2007)

  • – Rv. 4 Reinsvoll - Hunndalen (åpner sommeren 2006)

  • – Rv. 64 Atlanterhavstunnelen (åpner høsten 2008).

I tillegg til de tre bompengeproposisjonene som er til behandling i komiteen, vedlegges en liste over de bompengeprosjekter som er forutsatt fremmet i perioden 2006-2009 (vedlegg 2). For disse prosjektene er det ikke en endelig vedtatt finansieringsplan. Endelig finansieringsplan og framdriftsplan for bygging av disse vegprosjektene vil departementet komme tilbake til når disse fremmes i egen proposisjon.

Spørsmål nr. 3 vedrørende bompengeandel for de forskjellige bompengeprosjektene

Vedlagt oversendes en oppdatert oversikt over bompengeandelen på vedtatte bompengeprosjekt (vedlegg 3). Jeg gjør oppmerksom på at materialet ikke er entydig i og med at tabellen tar utgangspunkt i de opprinnelige bompengeproposisjonene. Det kan være gjort endringer i finansieringsopplegget på enkelte av prosjektene.

(Vedleggene er ikke vedlagt.)