Jeg viser til brev av 2. februar 2006.
Jeg har følgende svar på spørsmålene
fra komitéen:
Alle bompengeselskapene skal i samsvar med bompengeavtalen
sende regnskap med årsberetning og andre oppgaver til Statens
vegvesen. Normalt rapporterer bompengeselskapene til Statens vegvesen
i etterkant av at årsregnskapet er ferdig. Det foreligger
derfor ikke en samlet oversikt over bompengeselskapenes gjeld pr.
1. januar 2006. En slik samlet oversikt vil normalt ikke foreligge
før medio juni. Dette har bl.a. sammenheng med at bompengeselskapene
i all hovedsak er aksjeselskaper, og at de derfor har regnskaps-
og rapporteringsrutiner som gjelder for slike selskaper.
Vedlagt oversendes en spesifisert oversikt over
alle bompengeprosjekter pr. 1. januar 2005 (vedlegg 1). Av disse
er det to prosjekt der bompengeinnkrevingen ikke er startet opp.
Disse er:
I tillegg til disse er følgende prosjekt
vedtatt i 2005:
Følgende 8 prosjekter er avsluttet
i 2005:
– Rv. 64
Skålavegen
– Hovedvegutbyggingen i Trondheim
– Rv. 17 Helgelandsbrua
– Fv. 207 Bjorøy
– E39 Nordhordlandsbrua
– Rv. 61 Hareid - Sulesund
– Finnfast (forhåndsinnkreving)
– Ryfast (forhåndsinnkreving).
I vedtatt handlingsprogram for perioden 2006-2009 er
det lagt til grunn følgende fordeling mellom bompenger
og statlige midler:
Mill. 2006-kroner
| 2006-2009 |
| Stat | Bompenger |
Stamveger | 12 640,0 | 6 645,5 |
Øvrige riksveger | 8 730,0 | 13 018,0 |
Rassikring | 1 250,0 | 167,0 |
SUM | 22 620,0 | 19 830,5 |
Når det gjelder perioden 2010-2015,
er det i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015, forutsatt
at en rekke vegprosjekt kan delfinansieres med bompenger. Forslaget
til handlingsprogram for den siste 6-årsperioden er å betrakte
som et planleggingsprogram. De vegprosjektene som er forutsatt finansiert
med bompenger i denne perioden, har normalt svært usikkert
plangrunnlag og kostnadsoverslag. Endelige lokalpolitiske vedtak
er normalt heller ikke på plass for disse prosjektene.
Vedtatte prosjekt der innkrevingen ikke er startet opp:
– Rv. 2
Kløfta - Nybakk (åpner 2007)
– Rv. 4 Reinsvoll - Hunndalen
(åpner sommeren 2006)
– Rv. 64 Atlanterhavstunnelen
(åpner høsten 2008).
I tillegg til de tre bompengeproposisjonene
som er til behandling i komiteen, vedlegges en liste over de bompengeprosjekter
som er forutsatt fremmet i perioden 2006-2009 (vedlegg 2). For disse
prosjektene er det ikke en endelig vedtatt finansieringsplan. Endelig finansieringsplan
og framdriftsplan for bygging av disse vegprosjektene vil departementet
komme tilbake til når disse fremmes i egen proposisjon.
Vedlagt oversendes en oppdatert oversikt over
bompengeandelen på vedtatte bompengeprosjekt (vedlegg 3).
Jeg gjør oppmerksom på at materialet ikke er entydig
i og med at tabellen tar utgangspunkt i de opprinnelige bompengeproposisjonene.
Det kan være gjort endringer i finansieringsopplegget på enkelte
av prosjektene.
(Vedleggene er ikke vedlagt.)