Brev fra riksadvokaten til Justis- og politidepartementet, datert 23. februar 2006

Dokument nr. 4:1 (2005-2006) - Særskilt melding fra Stortingets ombudsmann

Det vises til brev av 17. februar 2006 fra Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomite med bilag og departementets oversendelse av 21. februar d.å. med frist for merknader til i dag.

Riksadvokaten har gitt flere uttalelser til Stortingets ombudsmann i forbindelse med hans behandling av den aktuelle saken, og en antar at det ikke er verken nødvendig eller ønskelig at disse synspunktene gjentas her.

Ved Riksadvokatembetet oppfatter vi Sivilombudsmannens kritikk i det vesentlige som sammenfallende med de vurderinger man herfra har gitt uttrykk for tidligere. Saksbehandlingen var ikke tilfredsstillende, hvilket også var bakgrunnen for beklagelsen og påtalemyndighetens tilbud til klagerne i en tidligere fase om økonomisk kompensasjon. Tilbudet ble avslått.

To forhold i ombudsmannens kritikk bør kanskje kort omtales særskilt idet de retter seg direkte mot riksadvokatens saksbehandling:

1) Ombudsmannens pkt. 4.3

Gjenparter av den aktuelle klage ble, til tross for at Riksadvokatembetet som nevnt bare var gjenparts­adressat, likefullt sendt Hordaland statsadvokatembeter nokså umiddelbart. Generelt sett er det ikke slik at alle gjenparter blir fulgt opp på samme måte, idet hovedadressater anses for å ha primæransvaret. Men når dette først ble gjort, utløste det en aktivitetsplikt her for å purre opp en eventuell manglende oversendelse fra hovedadressaten. Med det som utgangspunkt gikk det for lang tid mellom riksadvokatens oversendelse av gjenparten og etterlysningen herfra, og våre purrerutiner er lagt om.

2) Ombudsmannens pkt. 4.6

Iettertid ser en at riksadvokaten i denne saken - slik den utviklet seg - kunne ha redegjort grundigere for "saksbehandlingens materielle innhold", herunder påstanden om "skjev etterforsking". Vi anså nok beklagelsen som det viktige.

-O-

Ombudsmannens avsluttende kritikk i den aktuelle saken er fulgt opp herfra, ikke bare i forhold til det aktuelle distrikt. Den 30. september 2005 tilskrev riksadvokaten samtlige statsadvokatembeter slik:

"POLITIETS OG PÅTALEMYNDIGHETENS SAKSBEHANDLING - SIVILOMBUDSMANNENS AVGJØRELSE I KLAGESAK

Vedlagt oversendes Sivilombudsmannens uttalelse av 9. september 2005 i en konkret sak i anonymisert form.

Med utgangspunkt i den samme sak innskjerpet riksadvokaten i brev av 7. mai 2001 kravet til saksbehandlings- og oppfølgningsrutiner i politidistriktene og i Den høyere påtalemyndigheten. (Brevet vedlegges for enkel referanse). Påleggene ble, som kjent, gjentatt både på statsadvokatmøtene i 2001 og 2002, jf. oppsummeringsskriv av 10. juli 2001 og 28. juni 2002.

I sin avgjørelse av 9. september d.å. slutter Sivilombudsmannen seg til den kritikken som riksadvokaten tidligere har uttalt. Foranlediget av anførslene i den konkrete klagesaken utdypes kritikken på flere punkter, og knyttes også til forhold som herfra ikke er direkte berørt i de forannevnte pålegg.

Sivilombudsmannens uttalelse oversendes i sin helhet. Et forsøk på utvelgelse av enkeltavsnitt - løsrevet fra sammenheng - vil lett kunne gi en skjevt og fragmentert fremstilling. En ville også risikere å overse en viktig lærdom, nemlig hvordan uryddig dokumenthåndtering, manglende notoritet og svikt i oppfølgningsrutiner smitter over og svekker tilliten til selve etterforskingen og de påtalemessige avgjørelsene.

Embetsleder bes besørge at statsadvokatene gjør seg kjent med Sivilombudsmannens uttalelse og bør selv kvalitetssikre embetets saksbehandlings- og oppfølgningsrutiner. Statsadvokatene - som ledd i fagledelsen - på tilsvarende måte forsikre seg om at politidistriktene har gode rutiner og at den enkelte har en bevisst holdning til viktigheten av korrekt og ryddig saksbehandling."

Samme dag skrev vi følgende spesifikt til Hordaland statsadvokatembeter:

"A"-SAKEN - SIVILOMBUDSMANNENS AVGJØRELSE I KLAGESAK

Vedlagt oversendes Sivilombudsmannens uttalelse av 9. september 2005.

En forutsetter at De gjør uttalelsen kjent for politimesteren i Hordaland og i samråd med ham, vurderer om - og eventuelt hvilke - tiltak eller oppfølgning uttalelsen foranlediger.

Det vises for øvrig til riksadvokatens brev av i dag til samtlige statsadvokatembeter. Saken er avsluttet herfra."

Med andre ord ble de kritikkverdige forhold i stor grad gjort kjent for politiet og påtalemyndigheten før ombudsmannens uttalelse forelå og saksbehandlings- og oppfølgingsrutiner innskjerpet. I ettertid er ombudsmannens uttalelse sendt samtlige statsadvokatembeter med ytterligere innskjerpinger. Det er understreket at statsadvokatene - som ledd i sin fagledelse - må for­sikre seg om at politidistriktene har gode rutiner og bevisst holdning til viktigheten av korrekt og ryddig saksbehandling.

Avslutningsvis understrekes at riksadvokatens primære siktemål med innskjerpelsene er å søke å unngå at politiet og påtalemyndigheten gjennom sin saksbehandling på ny gir foranledning til kritikkverdig forhold som rammer enkeltpersoner.

Ønskes ytterligere opplysninger står en selvsagt til disposisjon.

For ordens skyld sendes gjenpart av dette brev til Sivilombudsmannen. En har ikke funnet det naturlig å unnta brevet fra offentlighet med hjemmel i offentlighetsloven § 5 annet ledd litra b.