Det er i 2005 gjennomført en intern
utredning om arbeidsoppgaver og ressursbruk i utvalgets sekretariat. På det
grunnlaget er det etablert en fastere arbeidsordning for sekretariatet
når det gjelder forberedelse av og etterarbeid etter utvalgets
inspeksjoner. Ordningen ble iverksatt fra og med høsten
2005.
Arbeidsordningen har til formål å øke
kvaliteten på utvalgets inspeksjoner gjennom mer systematisk
forberedelse og målretting av kontrolloppgavene, og en bedre
utnytting av utvalgsmedlemmenes kompetanse. Konkret innebærer
ordningen at sekretariatet i forkant av sentrale inspeksjoner gjennomfører
ett til to forberedende møter hos tjenestene. Det gjennomføres
ulike søk i registre og journaler, og foretas gjennomgang
av saker. Disse forberedelsene gjør det mulig for utvalget å bruke
mer tid på å behandle enkeltregistreringer og enkeltsaker
som det kan knytte seg tvil til i inspeksjonsmøtene, fremfor
utelukkende å basere seg på ukvalifiserte stikkprøver.
Det er en forutsetning at ordningen ikke skal øke kontrollomfanget,
og at sekretariatet i de forberedende møtene ikke skal
ta opp spørsmål om innsyn eller gjøre
forberedende søk eller lignende på særlig
sensitive områder. Teknisk sakkyndig deltar under inspeksjonsforberedelsene
i den grad det er behov for dette.
Erfaringene med ordningen har så langt
vært positive.
I forbindelse med Stortingets behandling av
lovproposisjonen om utvidet adgang for politiet og pst. til å ta i
bruk tvangsmidler, ble det lagt vekt på at de nye inngripende
virkemidlene politiet ble gitt, måtte ledsages av gode
kontrollordninger. For PSTs vedkommende ble det vist til at også EOS-utvalgets
etterfølgende kontroll med tjenestens bruk av tvangsmidler
ville være viktig. For å sikre utvalget tilstrekkelige
ressurser til å gjennomføre en betryggende kontroll
også på dette feltet ble det ved budsjettbehandlingen
i Stortinget lagt inn budsjettmidler til opprettelse av en ekstra
fagstilling som jurist i utvalgets sekretariat fra og med 2006.
I meldingen for 2004 redegjorde utvalget for
et møte med Koordinerings- og rådgivningsutvalget
for etterretnings- og sikkerhetstjenestene (KRU). Bakgrunnen var
særlig at KRU i en konkret sak mente utvalget ikke hadde
innsynsrett i deres dokumenter. Etter møtet skrev utvalget
brev til KRU med spørsmål omkring innsynsretten.
Også brevet ble det redegjort for i fjorårets
melding. KRU meddelte 8. desember 2004 at saken var sendt
Justisdepartementets lovavdeling til uttalelse.
9. mai 2005 mottok utvalget svar fra
Justisdepartementet der det uttales:
"Det vises til EOS-utvalgets brev av 3. mai
og 31. august 2004 hvor det reises spørsmål
om utvalget har innsynsrett i KRUs arbeid.
Justisdepartementet
har vurdert spørsmålet og har kommet frem til
at utvalget har innsynsrett i KRUs arbeid."
Avgjørelsen gir klare linjer for utvalgets
innsynsrett og vil forenkle kontrollen av grensefelt og samarbeidsprosjekter
mellom tjenestene.
Utvalgets utgifter i 2005 har vært
kr 4 396 687 mot budsjett på kr 4 928 488.
Utvalget har i dag følgende sammensetning.
Medlemmenes funksjonsperiode er også angitt:
Leif Mevik, Oslo | leder | 30. juni 2006 |
Svein Grønnern,
Oslo | nestleder | 30. juni 2006 |
Stein Ørnhøi,
Tvedestrand | | 30. juni 2009 |
Agnes Reiten, Torvikbukt | | 30. juni 2006 |
Kjersti Graver, Bærum | | 30. juni 2009 |
Mary Kvidal, Malvik | | 30. juni 2006 |
Trygve Harvold, Oslo | | 30. juni 2006 |
Komiteen viser til spørsmålet
om EOS-utvalgets innsynsrett i KRUs dokumenter og registrerer med
tilfredshet Justisdepartementets uttalelse om utvalgets rett til
innsyn. EOS-utvalget utfører, i likhet med Riksrevisjonen,
viktige kontrolloppgaver på vegne av Stortinget, og komiteen vil
understreke viktigheten av at det ikke reises tvil om Stortingets
kontrollorganers rett til innsyn i dokumenter av betydning for den
virksomhet de er satt til å utføre.