Kapasitetsutnyttelsen i fengslene har over flere år vært
på et meget høyt nivå. Til tross for
dette var soningskøen for ubetinget fengselsstraff på 2
737 dommer pr. 28. april 2006, en økning fra 2
483 dommer pr. 31. desember 2005. Det var dessuten 453
domfelte som var etterlyst av politiet for ikke å ha møtt
til soning. I tillegg til den ordinære soningskøen
var det 2 580 bøtedommer pr. 28. april 2006, en økning
fra 2 251 pr. 31. desember 2005. Soningskøen er
lengst på Øst- og Vestlandet.
Det er også kø for samfunnsstraffdommer.
Køen for samfunnsstraff var på 252 dommer pr.
28. april 2006, en økning fra 190 dommer pr. 31. desember
2005. Disse dommene legger ikke beslag på fengselsplasser med
mindre domfelte bryter vilkårene for gjennomføring.
Kriminalomsorgen prioriterer strengt i soningskøen. I
en situasjon med soningskø stilles plasser først
til rådighet for varetekt, deretter lange dommer og så korte
volds- eller voldsrelaterte dommer. Unge under 21 år, alle
aktive gjengmedlemmer og personer som utgjør de tyngste
kriminelle med organisasjonstilhørighet, prioriteres alltid
høyt for å bli satt rett inn til soning.
Soningskøen og køen på samfunnsstraffdommer svekker
straffens forebyggende virkning. Justisdepartementet arbeider på denne
bakgrunn med en helhetlig plan for avvikling av soningskøen.
Planen vil ta utgangspunkt i prognoser for plassbehov på kort
og lang sikt og mulige tiltak for å møte fremtidige
kapasitetsbehov. Planen med forslag til lovendringer vil sendes
ut på høring i løpet av første
halvår 2006. Forslag til lovendringer vil bli fremmet for
Stortinget i en egen proposisjon.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
dette til orientering og mener målet i Regjeringens plan
om å fjerne soningskøen er viktig. Disse
medlemmer er likevel ikke enige i mange av de virkemidler
Regjeringen vil gjøre bruk av, for å nå dette
målet. Disse medlemmer er blant annet negative
til forslag om hjemmesoning og økt bruk av samfunnsstraff,
samt økt bruk av fremskutt prøveløslatelse. Disse
medlemmer mener Regjeringen i for stor grad fokuserer på alternative
løsninger enn fengsel, i stedet for å bygge ut
i henhold til det reelle behovet for soningsplasser. Disse
medlemmer vil også bemerke at denne planen fortsatt
ikke er behandlet på Stortinget.
Som et ledd i Regjeringens arbeid med å avvikle soningskøen
foreslås det å etablere 150 åpne fengselsplasser
i 2006 lokalisert i Bergen og i Nord-Odal. Dette kommer i tilegg
til de 98 plassene som allerede er planlagt opprettet i løpet
av 2006.
I Bergen planlegges det å etablere
fengsel i Vestlandsheimen, som er et lokalkompleks i Åsane
i Bergen. Eiendommen er tidligere benyttet som helseinstitusjon
og asylmottak. Kriminalomsorgen anser eiendommen som egnet til fengselsformål,
men det er behov for enkelte ombygginger og tilpasninger i eiendomsmassen.
Vestlandsheimen etableres som et midlertidig fengsel med om lag
90 plasser for å redusere soningskøen i Kriminalomsorgen
region vest. Fengslet skal søke å innkalle dommene
i soningskøen, samt øke muligheten for utslusing
fra lukkede fengsler i regionen.
I Nord-Odal tas det sikte på å ta
i bruk den tidligere sivilforsvarsleiren Bruvoll leir til fengselsformål.
Kriminalomsorgen anser eiendommen som egnet til fengselsformål,
men det er behov for enkelte ombygginger og tilpasninger i eiendomsmassen.
Bruvoll fengsel etableres som midlertidig fengsel som skal hente
inn de korteste dommene i soningskøen fra hele landet.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen under kap. 430 post 1 med 35 mill. kroner i 2006 til dekning
av drifts- og engangsutgifter knyttet til tiltakene, jf. også omtale
under kap. 430 post 45. Helårsvirkningen i 2007 er beregnet
til 71,9 mill. kroner. I forbindelse med dette forslaget er det
behov for å øke bevilgningen til Kunnskapsdepartementet
med 3,15 mill. kroner i 2006, jf. omtale under kap. 225 post 68, Helse-
og omsorgsdepartementet med 3 mill. kroner, jf. omtale under kap.
729 post 60 og Kultur- og kirkedepartementet med 1,25 mill. kroner,
jf. omtale under kap. 326 post 78.
Det har bygget seg opp en kø på samfunnsstraffdommer
fordi saksmengden ved friomsorgskontorene har økt som følge
av en betydelig økning i timeantallet for samfunnsstraff.
For å redusere køen og forhindre at det bygger
seg opp ytterligere kø på samfunnsstraff, samt gi
bedre kapasitet til å håndtere bl.a. prøveløslatelser og
de utfordringer som er tilknyttet forvaringsdømte på prøve,
foreslår Justisdepartementet å styrke bemanningen
ved friomsorgskontorene.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med
6,25 mill. kroner i 2006. Helårsvirkningen i 2007 utgjør
15 mill. kroner.
Som følge av NOKAS-rettssaken påløper
det merutgifter ved Åna og Stavanger fengsler, jf. nærmere omtale
under kap. 410 post 1.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen under kap. 430 post 1 med 2,7 mill. kroner i 2006.
Molde fengsel ble i 2004 stengt og fengselskapasiteten
ble erstattet med etablering av Hustad fengsel, jf. omtale i St.prp.
nr. 1 (2004-2005). Justisdepartementet tar sikte på å selge
eiendomsmassen i tilknytning til tidligere Molde fengsel i løpet
av 2006.
Det foreslås på denne bakgrunn å parallelloppjustere bevilgningen
under kap. 430 post 1 og kap. 3430 post 3 med 4 mill. kroner, jf.
omtale under kap. 3430 post 3.
Justisdepartementet leier enkelte fengsler,
og husleiekostnadene i 2006 forventes å bli om
lag 2,5 mill. kroner høyere enn budsjettert. Det foreslås
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
under kap. 430 post 1 med 2,5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon
av bevilgningen under kap. 430 post 45, jf. omtale under kap. 430
post 45.
Justisdepartementet tar i 2006 sikte på å gjennomføre tilstandsanalyser
i enkelte fengsler for å få en bedre oversikt
over vedlikeholdsbehovet. Det er satt av 5 mill. kroner til dette
formålet under kap. 430 post 45. Utgiftene til tilstandsanalyser
bør etter Justisdepartementets vurdering føres
under kap. 430 post 1. Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen under kap. 430 post 1 med 5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon
av bevilgningen under kap. 430 post 45, jf. omtale under kap. 430
post 45.
Som delvis inndekning av merbehovet under kap. 455
post 1 foreslås det å redusere bevilgningen under kap.
430 post 1 med 4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 455 post 1.
Samlet foreslås det å øke
bevilgningen under kap. 430 post 1 med 51,46 mill. kroner i 2006.
Helårsvirkningen i 2007 utgjør 86,9 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at det har vært for dårlig oppfølging
av personer som slipper ut på permisjon eller prøve.
Dette gjelder også personer med forvaringsdommer. Disse medlemmer mener
at mange slipper ut på permisjon og prøve altfor
tidlig. En del personer kan sågar være "tikkende
bomber" som beveger seg fritt rundt med minimal eller ingen oppfølging. Disse
medlemmer mener at det på denne bakgrunn er nødvendig med
ytterligere styrking av kriminalomsorgen i frihet for å få en
tettere og bedre oppfølging. Disse medlemmer vil
derfor styrke denne posten med 2 mill. kroner.
Disse medlemmer registrerer den økningen
som Regjeringen har foreslått på kap. 430 post
45, for å øke den fysiske sikkerheten ved Ila
fengsel. Disse medlemmer ser dette som positivt og
helt nødvendig. Disse medlemmer mener imidlertid
etterslepet på vedlikehold er langt større og
mer prekært. Disse medlemmer ønsker
derfor å styrke denne posten med ytterligere 6 mill. kroner.
Disse medlemmer merker seg videre
at Regjeringen ikke legger inn bevilgninger til bygging av nye lukkede
fengselsplasser. Denne regjeringen har kun videreført regjeringen
Bondevik IIs bevilgning til Halden fengsel på 20 mill.
kroner til et prosjekt på ca. 1 mrd. kroner. I tillegg
reduserte man bevilgningen til prosjektering av nytt fengsel i Indre
Salten. Disse medlemmer mener på bakgrunn
av de økte soningskøer, som har oppstått
etter at regjeringen Stoltenberg II overtok, at det er nødvendig å få fortgang
i byggingen av nye lukkede fengselsplasser. Disse medlemmer vil
derfor foreslå å bevilge ytterligere 15 mill.
kroner for å forsere utbyggingen av Halden fengsel og 4
mill. kroner til oppstart av bygging av nytt fengsel i Indre Salten. Disse
medlemmer viser til sine bevilgningsforslag på hhv.
15 mill. kroner og 4 mill. kroner under kap. 1508 post 31 under
Fornyelsesdepartementet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen under kap. 430 post 1 med kr 2 000 000
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning
på kr 53 460 000 i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens sentrale forvaltning
(jf. kap. 3430) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 53 460 000 |
| | fra kr 1 879 101 000 til
kr 1 932 561 000" | |
Det foreslås å etablere 150
nye fengselsplasser i 2006. Det foreslås på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post
45 med 10 mill. kroner i 2006 til investeringer knyttet til de kapasitetsutvidende
tiltakene, jf. omtale under kap. 430 post 1.
Det har blitt avsagt forvaringsdommer for flere
organiserte kriminelle i den senere tid. Justisdepartementet foreslår
som følge av dette å styrke den fysiske sikkerheten
ved Ila fengsel, forvarings- og sikringsanstalt.
Justisdepartementet foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 430 post
45 med 9 mill. kroner.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under kap. 430 post 45 med 7,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning under
kap. 430 post 1, jf. omtale under kap. 430 post 1.
Samlet foreslås det å øke
bevilgningen under kap. 430 post 45 med 11,5 mill. kroner i 2006.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke
bevilgningen under kap. 430 post 45 med kr 6 000 000
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning
på kr 17 500 000 i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens sentrale forvaltning
(jf. kap. 3430) | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres, forhøyes
med | 17 500 000 |
| | fra kr 96 389 000 til
kr 113 889 000" | |
Disse medlemmer mener man også i
enda større grad bør kunne benytte nedlagte militærleirer
til fengsel i offentlig eller privat regi.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag med sikte på å legge
til rette for at nedlagte militærleire kan gjøres
om til fengsler."
Posten dekker refusjoner til kommunale omsorgstiltak
for prøveløslatte fra forvaring, psykisk utviklingshemmede
med sikringsdom og varetektssurrogat. Oppdaterte prognoser viser
et lavere antall utbetalinger enn det som tidligere er lagt til
grunn. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen under kap. 430 post 60 med 15 mill. kroner i 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Som delvis inndekning av økte utgifter
til redningshelikoptertjenesten foreslås det å redusere
bevilgningen under kap. 430 post 70 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende økning
av bevilgningen under kap. 455 post 1, jf. omtale under kap. 455
post 1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.