Dokument nr. 8:94 (2005-2006) Forslag fra repr. Øyvind Halleraker, Trond Helleland, Bent Høie, Peter Skovholt Gitmark, Kari Lise Holmberg og Svein Flåtten om å utrede grunnlaget og mulighetene for en sørnonsk høyhastighetsring for jernbane

Som en del av oppfølgingsarbeidet med St.meld. nr. 24 / Innst. 5. nr. 240 (2003-2004) ga Samferdselsdepartementet våren 2005 Jernbaneverket i oppdrag å utrede potensialet for høyhastighetsbaner i Norge. Selve utredningsarbeidet skal gjennomføres av uavhengige konsulenter og ikke være bundet av eksisterende planer og strategier for utviklingen av jernbanenettet. Utrederne skal på fritt grunnlag vurdere betingelsene for høyhastighetsbaner i Norge. Med utgangspunkt i de viktigste transportmarkedene skal det vurderes om det er marked for og realisme i å bygge ut strekninger for betydelig høyere hastighet enn dagens jernbane. I tillegg til de korridorene der det går jernbane i dag (i første rekke flymarkedet mellom de største byene i Sør-Norge), er det også tatt høyde for at utrederne skal vurdere andre markeder som kan være relevante.

Disse forutsetningene legger et godt grunnlag for å belyse potensialet og realismen i en sør-norsk høyhastighetsring. I konkurransegrunnlaget for utredningen er det spesielt pekt på at strekninger som i dag ikke har jernbane, skal vurderes og det er konkret pekt på strekningen Bergen - Stavanger. Samferdselsdepartementet legger til grunn at den omtalte utredningen også vil belyse potensialet for en sør-norsk høyhastighetsring, slik som beskrevet i Dokument nr. 8:94 (2005-2006).

Nye høyhastighetsstrekninger må vurderes i sammenheng med dagens nett. Spesielt må vi for framtiden sikre høy kvalitet og service for intercitytrafikk, regional og lokal trafikk rundt de største byene og godstrafikk.

Tilretteleggingen av utredningen er nå kommet så langt at konsulentene startet utredningsarbeidet i juli 2006 og avslutter fase 1 omkring 1. desember 2006. Denne fasen skal identifisere strekninger som det er interessant å studere nærmere i fase 2. Det legges opp til at hele utredningen skal være ferdig i løpet av våren 2007, og inngå som grunnlag for Nasjonal transportplan 2010-2019, som etter planen skal legges fram for Stortinget høsten 2008.