Som en del av oppfølgingsarbeidet med
St.meld. nr. 24 / Innst. 5. nr. 240 (2003-2004) ga Samferdselsdepartementet
våren 2005 Jernbaneverket i oppdrag å utrede potensialet
for høyhastighetsbaner i Norge. Selve utredningsarbeidet
skal gjennomføres av uavhengige konsulenter og ikke være
bundet av eksisterende planer og strategier for utviklingen av jernbanenettet.
Utrederne skal på fritt grunnlag vurdere betingelsene for høyhastighetsbaner
i Norge. Med utgangspunkt i de viktigste transportmarkedene skal
det vurderes om det er marked for og realisme i å bygge
ut strekninger for betydelig høyere hastighet enn dagens
jernbane. I tillegg til de korridorene der det går jernbane
i dag (i første rekke flymarkedet mellom de største
byene i Sør-Norge), er det også tatt høyde
for at utrederne skal vurdere andre markeder som kan være
relevante.
Disse forutsetningene legger et godt grunnlag
for å belyse potensialet og realismen i en sør-norsk
høyhastighetsring. I konkurransegrunnlaget for utredningen
er det spesielt pekt på at strekninger som i dag ikke har jernbane,
skal vurderes og det er konkret pekt på strekningen Bergen
- Stavanger. Samferdselsdepartementet legger til grunn at den omtalte
utredningen også vil belyse potensialet for en sør-norsk
høyhastighetsring, slik som beskrevet i Dokument nr. 8:94
(2005-2006).
Nye høyhastighetsstrekninger må vurderes
i sammenheng med dagens nett. Spesielt må vi for framtiden sikre
høy kvalitet og service for intercitytrafikk, regional
og lokal trafikk rundt de største byene og godstrafikk.
Tilretteleggingen av utredningen er nå kommet
så langt at konsulentene startet utredningsarbeidet i juli 2006
og avslutter fase 1 omkring 1. desember 2006. Denne fasen
skal identifisere strekninger som det er interessant å studere
nærmere i fase 2. Det legges opp til at hele utredningen
skal være ferdig i løpet av våren 2007,
og inngå som grunnlag for Nasjonal transportplan 2010-2019,
som etter planen skal legges fram for Stortinget høsten
2008.