Regjeringen redegjør i proposisjonen for samarbeidet om håndtering av CO2 på Mongstad, herunder teknologiutvikling og etablering av testanlegg. Gjennom økonomiske virkemidler og satsing på ny teknologi, vil Regjeringen sørge for at nye konsesjoner til gasskraft skal basere seg på CO2-fjerning. Det vises til Miljøverndepartementets utslippstillatelse av 12. oktober 2006 og gjennomføringsavtalen mellom staten og Statoil om CO2-håndtering på Mongstad, som danner utgangspunktet for bygging av fangstanlegg for CO2 på Mongstad.
Regjeringen ber om fullmakt til å inngå en samarbeidsavtale som vil regulere arbeidet med planleggingen av testanlegg på Mongstad. Det redegjøres i proposisjonen for forvaltningen av statlig deltakelse og eierskap knyttet til teknologiutvikling, fangstanlegg, transport og disponering av CO2. Regjeringen foreslår å opprette et statsforetak underlagt Olje- og energidepartementet til å ivareta statens engasjement i CO2-håndteringsprosjekter.
CO2-håndteringen på Mongstad vil være ett av flere internasjonale prosjekter knyttet til arbeidet med å etablere løsninger for CO2-håndtering. Den internasjonale oppmerksomheten knyttet til CO2-håndtering har økt betydelig de siste årene, og det foreligger planer for flere prosjekter av ulik form og skala.
Det vises til at EØS-reglene for offentlig støtte setter rammer for statens deltakelse i et samarbeid om CO2-håndtering på Mongstad. I henhold til gjennomføringsavtalen mellom staten og Statoil, kan staten si opp avtalen dersom den ikke lar seg gjennomføre på grunn av EØS-avtalens statsstøtteregler eller at nødvendige stortingsvedtak ikke foreligger.
Statens ulike engasjementer innen fangst, transport og disponering av CO2, vil kunne reise statsstøtterettslige spørsmål. Olje- og energidepartementet vurderer løpende behovet for notifikasjon av eventuell statsstøtte i forbindelse med de ulike engasjementene til EFTAs overvåkningsorgan (ESA).
Samarbeidet om CO2-håndtering
på Mongstad er todelt:
Første steg CO2-fangst
skal etableres samtidig med kraftvarmeverket. Det skal etableres
fullskala CO2-håndtering fra
kraftvarmeverket innen utløpet av 2014. Arbeidet med prosjektet
ble iverksatt umiddelbart etter at utslippstillatelsen ble tildelt
og det ble inngått avtale med Statoil.
I tråd med gjennomføringsavtalen,
skal det etableres et teknologiselskap/-partnerskap som
skal eie og drive testanlegg for kvalifisering og utvikling av teknologi og
løsninger for fangst av CO2.
Formålet er å:
– identifisere,
utvikle, teste og kvalifisere mulige teknologiske løsninger
– redusere kostnadene og risikoen
forbundet med bygging og drift av fullskala anlegg for CO2-fangst.
Det fremgår av gjennomføringsavtalen
mellom staten og Statoil at Statoil skal eie 20 prosent av teknologiselskapet,
mens staten skal eie resten av selskapet. Flere deleiere i teknologiselskapet
vil kunne redusere statens andel.
Gassnova har spilt en sentral rolle som departementets
rådgiver i arbeidet med å følge opp gjennomføringsavtalen
med Statoil. I samarbeid med Statoil er blant annet forretningsidé,
formål og selskapsform for et teknologiselskap blitt vurdert.
Det er utredet mulige tekniske alternativer for ulike testanlegg,
og gjennomføring av pilotprosjektet i en periode på minst
5 år fra kraftvarmeverkets oppstart i 2010 vil danne grunnlaget for
en mer langsiktig innsats med teknologiutvikling.
Teknologiselskapets formål skal være å kvalifisere og
teste teknologi, høste erfaring og bidra til spredning av
løsninger for CO2-håndtering.
Deltakende selskaper med felles interesser og som aktive eiere i
selskapet, skal ikke stå i konkurranseforhold til hverandre
innenfor det området teknologiselskapet skal beskjeftige
seg med. Aktuelle eiere vil være brukere av CO2-fangstteknologier, primært
oljeselskaper og kraftprodusenter.
Teknologileverandører vil delta i testaktivitetene
og sikre seg teknologirettigheter gjennom prosjektbaserte avtaler
med teknologiselskapet.
Olje- og energidepartementet vurderer det som
hensiktsmessig å organisere teknologiselskapet som et ansvarlig
selskap med delt ansvar (DA).
Statoil har forpliktet seg til å utvikle
en overordnet plan for fremtidig fangst av CO2 på Mongstad,
som blant annet skal omfatte gjennomføring av konseptstudier
for aktuelle tekniske og kommersielle løsninger for CO2-fangst. Staten og Statoil vil innen
1. kvartal 2009 arbeide fram en avtale om gjennomføringen
av fullskala CO2-håndtering
på Mongstad, som skal omfatte finansiering, risikodeling,
gjennomføring, organisering, selskapsstrukturer og kommersielle modeller.
I henhold til gjennomføringsavtalen
av oktober 2006, skal finansiering av fullskala CO2-håndtering
på Mongstad være basert på hovedprinsipper
om at Statoil skal dekke kostnader for fullskala CO2-håndtering
tilsvarende selskapets alternative CO2-kostnad
dersom CO2-håndtering ikke hadde
vært gjennomført (CO2-kostnader
tilsvarende annen konkurranseutsatt norsk industri). Staten skal
dekke investerings- og driftskostnader for fangstanlegget, samt
transport og disponeringskostnader utover det som dekkes av Statoils bidrag.
En eventuell positiv verdi av CO2 i en
verdikjede skal komme til fradrag i statens kostnader. Statoil skal
dekke 100 prosent av eventuelle overskridelser for investeringskostnader
for anlegget for fullskala CO2-håndtering
utover budsjettanslag på tidspunktet for investeringsbeslutning.
Eventuelle økninger i driftskostnadene som følger
av eksogene faktorer, for eksempel endring i gasspriser, skal likevel
dekkes av staten. Kostnader som følger av myndighetspålagte endringer
som har konsekvenser for gjennomføringen av investeringsbeslutningen
dekkes av staten.
I henhold til gjennomføringsavtalen
har staten ansvar for etableringen av en transport- og disponeringsløsning
for CO2 fra fangstanlegget på Mongstad.
Staten skal ha etablert en transport- og disponeringsløsning innen
2010, og Gassco har opplyst at det tar 1,5-2 år å bygge
et transportrør.
Olje- og energidepartementet har initiert et
prosjekt som skal vurdere mulige transport- og disponeringsløsninger
for CO2 fra Mongstad og andre mulige
CO2-kilder. Prosjektet legger blant annet
opp til å utrede to nye lagringsalternativer i tillegg
til de som ble utredet av NVE i forbindelse med forberedende arbeid
med CO2-håndtering på Kårstø.
Prosjektet vil vurdere ulike transportløsninger sett i
lys av mulige CO2-kilder og CO2-volum. Oljedirektoratet skal gjøre
vurderinger av mulige CO2-lagre med hensyn
til lagrings- og injeksjonsvolum, og ekstern fagkompetanse skal
benyttes til å utrede problemstillinger knyttet til reservoarer
for CO2-lagring.
Organiseringen av statens deltakelse i CO2-prosjektene skal ta utgangspunkt i at
staten skal være i stand til å ivareta sine interesser
og oppgaver på en hensiktsmessig og effektiv måte.
Den statlige deltakelsen skal organiseres slik at staten kan få størst
mulig nytte av resultatene fra prosjektene. Statens eierskap i CO2-håndteringsprosjekter skal
holdes adskilt fra rollen som myndighetsutøver.
Staten har en interesse i å kunne benytte
resultatene fra teknologiselskapet i forbindelse med fullskala CO2-fangst på Mongstad. Også i
andre CO2-håndteringsprosjekter
hvor staten er engasjert, vil det være i statens interesse å kunne
benytte erfaringer fra teknologiselskapet på Mongstad.
Statens engasjement knyttet til konkrete CO2-håndteringsprosjekter
er av en karakter som bør organiseres i et selskap utenfor
staten, og statens deltakelse organiseres gjennom et statsforetak med
staten som eier og med et ansvarlig styre mellom staten og virksomheten
som vil ta de mer operative beslutningene. Det opprettholdes dermed
et nødvendig skille mellom statens roller som myndighetsutøver
og eier/deltaker i CO2-håndteringsprosjekter,
og man kan ivareta forretningsmessige og sektorpolitiske hensyn.
Foretaket vil bli etablert uten mulighet til å oppta
lån eller stille garanti. Departementet vil eventuelt komme tilbake
til Stortinget når det gjelder dette spørsmålet.
Det vises i proposisjonen til foreløpige
anslag for Mongstad "Steg 1" som innebærer investeringskostnader
i størrelsesorden 1 200 mill. kroner, og årlige
driftskostnader på rundt 100 mill. kroner. Videre vil det påløpe
utgifter i planleggingsfasen og ved etableringen av teknologiselskapet.
Planleggingsutgiftene for teknologiselskapet
i 2007 anslås totalt til om lag 100 mill. kroner. Olje-
og energidepartementet sonderer nå mot andre potensielle eiere
med sikte på å redusere den statlige eierandelen
i teknologiselskapet.
I tillegg til den statlige finansieringen av
teknologiselskapet og testanlegg på Mongstad, vil det være
et betydelig behov for statlige midler knyttet til at staten er
forpliktet til å etablere transport- og disponeringsløsning
for CO2. Olje- og energidepartementet
har initiert et prosjekt som skal vurdere mulige transport- og disponeringsløsninger
og legge frem tidsplaner og kostnadsestimater senere i 2007. Med
utgangspunkt i NVEs anslag for Kårstø, kan det
innebære investeringskostnader på om lag 1,5 mrd.
kroner for utbygging av transport- og disponeringsløsning
for CO2 og 30 mill. kroner i årlige
driftskostnader.
Det er bevilget 720 mill. kroner i 2007 til
realisering av et fangstanlegg ved Naturkrafts gasskraftverk på Kårstø.
Utgifter knyttet til planlegging og oppfølging av CO2-håndteringen på Mongstad
i 2007, herunder ovennevnte samarbeidsavtale, foreslås
dekket innenfor eksisterende bevilgning for 2007 under kap. 1833
post 21 Spesielle driftsutgifter, innenfor en øvre ramme
på 80 mill. kroner. Dette vil ikke få betydning
for det videre arbeidet med etablering av et fullskala fangstanlegg
for CO2 på Kårstø.
Foretakets drift og finansiering av utbyggingsprosjektene
skal dekkes ved årlige tilskudd over statsbudsjettet, og
det foreslås en innskuddskapital på 10 mill. kroner
under kap. 1833 post 95 Innskuddskapital. Nødvendige arbeider
knyttet til etablering og drift av foretaket i 2007 skal dekkes
innenfor eksisterende bevilgning under kap. 1833 post 21 Spesielle
driftsutgifter.
Olje- og energidepartementet vil komme tilbake
til Stortinget når det gjelder etableringen av teknologiselskapet
som et ansvarlig selskap med delt ansvar (DA), investeringsbeslutningen
og budsjettmessige konsekvenser knyttet til CO2-håndteringen
på Mongstad i statsbudsjettet for 2008.
Organiseringen av foretaket og økonomiske
konsekvenser knyttet til dette vil bli presentert i statsbudsjettet
for 2008, herunder behovet for en eventuell statlig garanti for
de forpliktelsene som oppstår i forbindelse med foretakets
ivaretakelse av statens engasjement.