Regjeringen redegjør i proposisjonen for samarbeidet om håndtering av CO2 på Mongstad, herunder teknologiutvikling og etablering av testanlegg. Gjennom økonomiske virkemidler og satsing på ny teknologi, vil Regjeringen sørge for at nye konsesjoner til gasskraft skal basere seg på CO2-fjerning. Det vises til Miljøverndepartementets utslippstillatelse av 12. oktober 2006 og gjennomføringsavtalen mellom staten og Stat­oil om CO2-håndtering på Mongstad, som danner utgangspunktet for bygging av fangstanlegg for CO2 på Mongstad.

Regjeringen ber om fullmakt til å inngå en samarbeidsavtale som vil regulere arbeidet med planleggingen av testanlegg på Mongstad. Det redegjøres i proposisjonen for forvaltningen av statlig deltakelse og eierskap knyttet til teknologiutvikling, fangstanlegg, transport og disponering av CO2. Regjeringen foreslår å opprette et statsforetak underlagt Olje- og energidepartementet til å ivareta statens engasjement i CO2-håndteringsprosjekter.

CO2-håndteringen på Mongstad vil være ett av flere internasjonale prosjekter knyttet til arbeidet med å etablere løsninger for CO2-håndtering. Den internasjonale oppmerksomheten knyttet til CO2-håndtering har økt betydelig de siste årene, og det foreligger planer for flere prosjekter av ulik form og skala.

Det vises til at EØS-reglene for offentlig støtte setter rammer for statens deltakelse i et samarbeid om CO2-håndtering på Mongstad. I henhold til gjennomføringsavtalen mellom staten og Statoil, kan staten si opp avtalen dersom den ikke lar seg gjennomføre på grunn av EØS-avtalens statsstøtteregler eller at nødvendige stortingsvedtak ikke foreligger.

Statens ulike engasjementer innen fangst, transport og disponering av CO2, vil kunne reise statsstøtterettslige spørsmål. Olje- og energidepartementet vurderer løpende behovet for notifikasjon av eventuell statsstøtte i forbindelse med de ulike engasjementene til EFTAs overvåkningsorgan (ESA).

Samarbeid om CO2-håndtering på Mongstad

Samarbeidet om CO2-håndtering på Mongstad er todelt:

  • – Det skal etableres et teknologiselskap som skal eie og drive pilotanlegg for CO2-fangst.

  • – Det skal etableres fullskala CO2-håndtering.

Første steg CO2-fangst skal etableres samtidig med kraftvarmeverket. Det skal etableres fullskala CO2-håndtering fra kraftvarmeverket innen utløpet av 2014. Arbeidet med prosjektet ble iverksatt umiddelbart etter at utslippstillatelsen ble tildelt og det ble inngått avtale med Statoil.

I tråd med gjennomføringsavtalen, skal det etableres et teknologiselskap/-partnerskap som skal eie og drive testanlegg for kvalifisering og utvikling av teknologi og løsninger for fangst av CO2. Formålet er å:

  • – identifisere, utvikle, teste og kvalifisere mulige teknologiske løsninger

  • – redusere kostnadene og risikoen forbundet med bygging og drift av fullskala anlegg for CO2-fangst.

Det fremgår av gjennomføringsavtalen mellom staten og Statoil at Statoil skal eie 20 prosent av teknologiselskapet, mens staten skal eie resten av selskapet. Flere deleiere i teknologiselskapet vil kunne redusere statens andel.

Gassnova har spilt en sentral rolle som departementets rådgiver i arbeidet med å følge opp gjennomføringsavtalen med Statoil. I samarbeid med Statoil er blant annet forretningsidé, formål og selskapsform for et teknologiselskap blitt vurdert. Det er utredet mulige tekniske alternativer for ulike testanlegg, og gjennomføring av pilotprosjektet i en periode på minst 5 år fra kraftvarmeverkets oppstart i 2010 vil danne grunnlaget for en mer langsiktig innsats med teknologiutvikling.

Teknologiselskapets formål skal være å kvalifisere og teste teknologi, høste erfaring og bidra til spredning av løsninger for CO2-håndtering. Deltakende selskaper med felles interesser og som aktive eiere i selskapet, skal ikke stå i konkurranseforhold til hverandre innenfor det området teknologiselskapet skal beskjeftige seg med. Aktuelle eiere vil være brukere av CO2-fangstteknologier, primært oljeselskaper og kraftprodusenter.

Teknologileverandører vil delta i testaktivitetene og sikre seg teknologirettigheter gjennom prosjektbaserte avtaler med teknologiselskapet.

Nærmere om avtaleverk for samarbeid om teknologiutvikling og testanlegg

Olje- og energidepartementet vurderer det som hensiktsmessig å organisere teknologiselskapet som et ansvarlig selskap med delt ansvar (DA).

Statoil har forpliktet seg til å utvikle en overordnet plan for fremtidig fangst av CO2 på Mongstad, som blant annet skal omfatte gjennomføring av konseptstudier for aktuelle tekniske og kommersielle løsninger for CO2-fangst. Staten og Statoil vil innen 1. kvartal 2009 arbeide fram en avtale om gjennomføringen av fullskala CO2-håndtering på Mongstad, som skal omfatte finansiering, risikodeling, gjennomføring, organisering, selskapsstrukturer og kommersielle modeller.

I henhold til gjennomføringsavtalen av oktober 2006, skal finansiering av fullskala CO2-håndtering på Mongstad være basert på hovedprinsipper om at Statoil skal dekke kostnader for fullskala CO2-håndtering tilsvarende selskapets alternative CO2-kostnad dersom CO2-håndtering ikke hadde vært gjennomført (CO2-kostnader tilsvarende annen konkurranseutsatt norsk industri). Staten skal dekke investerings- og driftskostnader for fangstanlegget, samt transport og disponeringskostnader utover det som dekkes av Statoils bidrag. En eventuell positiv verdi av CO2 i en verdikjede skal komme til fradrag i statens kostnader. Statoil skal dekke 100 prosent av eventuelle overskridelser for investeringskostnader for anlegget for fullskala CO2-håndtering utover budsjettanslag på tidspunktet for investeringsbeslutning. Eventuelle økninger i driftskostnadene som følger av eksogene faktorer, for eksempel endring i gasspriser, skal likevel dekkes av staten. Kostnader som følger av myndighetspålagte endringer som har konsekvenser for gjennomføringen av investeringsbeslutningen dekkes av staten.

I henhold til gjennomføringsavtalen har staten ansvar for etableringen av en transport- og disponeringsløsning for CO2 fra fangstanlegget på Mongstad. Staten skal ha etablert en transport- og disponeringsløsning innen 2010, og Gassco har opplyst at det tar 1,5-2 år å bygge et transportrør.

Olje- og energidepartementet har initiert et prosjekt som skal vurdere mulige transport- og disponeringsløsninger for CO2 fra Mongstad og andre mulige CO2-kilder. Prosjektet legger blant annet opp til å utrede to nye lagringsalternativer i tillegg til de som ble utredet av NVE i forbindelse med forberedende arbeid med CO2-håndtering på Kårstø. Prosjektet vil vurdere ulike transportløsninger sett i lys av mulige CO2-kilder og CO2-volum. Oljedirektoratet skal gjøre vurderinger av mulige CO2-lagre med hensyn til lagrings- og injeksjonsvolum, og ekstern fagkompetanse skal benyttes til å utrede problemstillinger knyttet til reservoarer for CO2-lagring.

Forvaltningen av statlig eierskap knyttet til teknologiutvikling, fangstanlegg, transport og disponering av CO2

Organiseringen av statens deltakelse i CO2-prosjektene skal ta utgangspunkt i at staten skal være i stand til å ivareta sine interesser og oppgaver på en hensiktsmessig og effektiv måte. Den statlige deltakelsen skal organiseres slik at staten kan få størst mulig nytte av resultatene fra prosjektene. Statens eierskap i CO2-håndteringsprosjekter skal holdes adskilt fra rollen som myndighetsutøver.

Staten har en interesse i å kunne benytte resultatene fra teknologiselskapet i forbindelse med fullskala CO2-fangst på Mongstad. Også i andre CO2-håndteringsprosjekter hvor staten er engasjert, vil det være i statens interesse å kunne benytte erfaringer fra teknologiselskapet på Mongstad. Statens engasjement knyttet til konkrete CO2-håndteringsprosjekter er av en karakter som bør organiseres i et selskap utenfor staten, og statens deltakelse organiseres gjennom et statsforetak med staten som eier og med et ansvarlig styre mellom staten og virksomheten som vil ta de mer operative beslutningene. Det opprettholdes dermed et nødvendig skille mellom statens roller som myndighetsutøver og eier/deltaker i CO2-håndteringsprosjekter, og man kan ivareta forretningsmessige og sektorpolitiske hensyn.

Foretaket vil bli etablert uten mulighet til å oppta lån eller stille garanti. Departementet vil eventuelt komme tilbake til Stortinget når det gjelder dette spørsmålet.

Økonomiske konsekvenser

Det vises i proposisjonen til foreløpige anslag for Mongstad "Steg 1" som innebærer investeringskostnader i størrelsesorden 1 200 mill. kroner, og årlige driftskostnader på rundt 100 mill. kroner. Videre vil det påløpe utgifter i planleggingsfasen og ved etableringen av teknologiselskapet.

Planleggingsutgiftene for teknologiselskapet i 2007 anslås totalt til om lag 100 mill. kroner. Olje- og energidepartementet sonderer nå mot andre potensielle eiere med sikte på å redusere den statlige eierandelen i teknologiselskapet.

I tillegg til den statlige finansieringen av teknologiselskapet og testanlegg på Mongstad, vil det være et betydelig behov for statlige midler knyttet til at staten er forpliktet til å etablere transport- og disponeringsløsning for CO2. Olje- og energidepartementet har initiert et prosjekt som skal vurdere mulige transport- og disponeringsløsninger og legge frem tidsplaner og kostnadsestimater senere i 2007. Med utgangspunkt i NVEs anslag for Kårstø, kan det innebære investeringskostnader på om lag 1,5 mrd. kroner for utbygging av transport- og disponeringsløsning for CO2 og 30 mill. kroner i årlige driftskostnader.

Det er bevilget 720 mill. kroner i 2007 til realisering av et fangstanlegg ved Naturkrafts gasskraftverk på Kårstø. Utgifter knyttet til planlegging og oppfølging av CO2-håndteringen på Mongstad i 2007, herunder ovennevnte samarbeidsavtale, foreslås dekket innenfor eksisterende bevilgning for 2007 under kap. 1833 post 21 Spesielle driftsutgifter, innenfor en øvre ramme på 80 mill. kroner. Dette vil ikke få betydning for det videre arbeidet med etablering av et fullskala fangstanlegg for CO2 på Kårstø.

Foretakets drift og finansiering av utbyggingsprosjektene skal dekkes ved årlige tilskudd over statsbudsjettet, og det foreslås en innskuddskapital på 10 mill. kroner under kap. 1833 post 95 Innskuddskapital. Nødvendige arbeider knyttet til etablering og drift av foretaket i 2007 skal dekkes innenfor eksisterende bevilgning under kap. 1833 post 21 Spesielle driftsutgifter.

Olje- og energidepartementet vil komme tilbake til Stortinget når det gjelder etableringen av teknologiselskapet som et ansvarlig selskap med delt ansvar (DA), investeringsbeslutningen og budsjettmessige konsekvenser knyttet til CO2-håndteringen på Mongstad i statsbudsjettet for 2008.

Organiseringen av foretaket og økonomiske konsekvenser knyttet til dette vil bli presentert i statsbudsjettet for 2008, herunder behovet for en eventuell statlig garanti for de forpliktelsene som oppstår i forbindelse med foretakets ivaretakelse av statens engasjement.