5.1 Nedlegging av sidebana Skoppum-Horten

Sammendrag

Departementet foreslår å leggje ned sidesporet Skoppum-Horten, slik at det kan nyttast til gang- og sykkelveg.

Horten-linja mellom Skoppum og Horten er eit 7 km langt sidespor som er knytt til Vestfoldbana. Sidesporet blei brukt til både person- og godstrafikk. Persontrafikken blei nedlagd for 40 år sidan i mai 1967, medan det blei slutt på godstrafikken i januar 2002.

Samferdselsdepartementet foreslår at den nedlagde jernbanetraseen blir overført utan vederlag til Horten kommune og at Jernbaneverket i samråd med kommunen og Statens vegvesen får høve til å avgjere kva som vil vere den mest praktiske avgrensinga med omsyn til framtidig eigarskap av det frigitte arealet knytt til den nedlagde jernbanestrekninga.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen merknader.

5.2 Auka kostnadsoverslag for dobbeltsporet Sandnes-Stavanger og Alnabruterminalen

Sammendrag

Det blir orientert om auka kostnadsoverslag på dobbeltsporet Sandnes-Stavanger og Alnabru-terminalen.

I St.prp. nr. 1 (2006-2007) er dobbeltsporet Sandnes-Stavanger omtalt med ei kostnadsramme på 1 575 mill. 2007-kroner og ei styringsramme på 1 394 mill. kroner. Prosjektet blei eksternt kvalitetssikra i september 2005 (KS2). Jernbaneverket har i brev av 12. april 2007 informert Samferdselsdepartementet om at kostnadsramma for prosjektet ser ut til å bli overskriden. Departementet vil komme tilbake til saka på høveleg måte.

I St.prp. nr. 1 (2006-2007) er Alnabru godsterminal omtalt med eit kostnadsoverslag på 219 mill. 2007-kroner. Det er løyvd om lag 106 mill. kroner. Løyvinga for 2007 utgjer 80 mill. kroner.

Som det går fram av St.prp. nr. 1 (2006-2007), er konseptet for den nye terminalen endra frå bruk av truckar til bruk av kranar som lyftereiskap. Jernbaneverket har i brevet av 12. april 2007 informert Samferdselsdepartementet om at ut frå nye utgreiingar som Jernbaneverket no har gjort, viser det seg at kostnads­overslaget på 219 mill. kroner er altfor lågt. Nye utgreiingar viser at prosjektet vil koste om lag 685 mill. kroner (ekskl. kostnader til lyftekranar på den nye terminalen som den nye terminaldriftaren må bere). Kvalitetssikringa av planane som var grunnlaget for det opphavlege kostnadsoverslaget og informasjonen i St.prp. nr. 1 (2006-2007) var mangelfull.

Jernbaneverket utarbeider no ein ny hovudplan for prosjektet med tilhøyrande kostnadsoverslag og framdriftsplan som tidlegast kan leggjast fram for Stortinget i samband med statsbudsjettet for 2008. Dette inneber at utbygginga av ny containerterminal på Alnabru vil bli forseinka ut frå det som ein tidlegare har rekna med.

Jernbaneverket i samarbeid med CargoNet vurderer difor å setje i verk mellombelse tiltak på dagens terminal for å kunne medverke til ei løysing på kapasitetsproblemet fram til den nye terminalen står ferdig. Samferdselsdepartementet legg opp til at den avsette løyvinga på 80 mill. kroner i 2007 blir nytta til å dekkje utgifter til planlegging og grunnerverv m.m. til den nye terminalen, i tillegg til at løyvinga kan brukast til å gjennomføre mellombelse tiltak på dagens terminal. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saka i samband med budsjettet for 2008.

Komiteens merknader

Dobbeltsporet Sandnes-Stavanger

Komiteen merker seg at til tross for gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2), varsles det overskridelse av kostnadsrammen for dobbeltsporet Sandnes-Stavanger. Komiteen forutsetter at når Samferdselsdepartementet kommer tilbake til saken, redegjøres det for årsakene til dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen har økt det løpende investeringsbudsjettet for jernbanen med mer enn 50 pst. i forhold til nivået regjeringen Bondevik la opp til for budsjettet for 2006. Dette er avgjørende for å sikre fremdriften i utbyggingen av dobbeltsporet Sandnes-Stavanger, og dermed også en forutsetning for at jernbanen skulle kunne ha kapasitet også til bybanetrafikk.

Flertallet har registrert at lokale myndigheter før fremleggelsen av budsjettet for 2007 anklaget Regjeringen for å sette planene om en bybane i fare fordi nødvendige bevilgninger til dobbeltsporet ikke var på plass. Flertallet er svært fornøyd med at Regjeringen har satt fart på denne utbyggingen.

Flertallet er bekymret for den lave kollektivandelen på Nord-Jæren, den sterke økningen i biltrafikk og køproblemer, og de lokale miljø- og fremkommelighetsproblemer dette skaper. Når Regjeringen nå har stilt opp med en historisk satsing for utbygging av dobbeltsporet Sandnes-Stavanger, og i rammeavtalen med NSB også har satt av penger til en kraftig økning i togtilbudet når dobbeltsporet står ferdig, er det viktig at lokale myndigheter følger opp. Flertallet ser derfor svært positivt på at lokale myndigheter har intensivert arbeidet med å få vurdert utbygging av en lokal bybaneløsning. Flertallet vil understreke at det er lokale myndigheter som mot rulleringen av Nasjonal transportplan først og fremst må sørge for at man holder fremdriften i denne utredningen, og som i første runde må foreta de nødvendige avveininger om hvordan en bybane kan utbygges og finansieres.

Flertallet tar til etterretning at man lokalt ikke har kommet lenger i de konkrete bybaneplanene. Uten lokale utbyggingsvedtak eller konkrete planer for hvordan bybanen skal utformes eller finansieres, er det utfordrende å skulle gjøre konkrete endringer i infrastrukturen for dobbeltsporutbyggingen. Flertallet vil imidlertid understreke betydningen av at Jernbaneverket bestreber seg på en god løpende dialog med lokale myndigheter, slik at nødvendige justeringer i infrastrukturen blir rimeligst mulig og med minst mulig ulempe for de togreisende dersom bybanen blir realisert.

Alnabruterminalen

Komiteen viser til at det i St.prp. nr. 1 (2006-2007) vises til endret konsept for Alnabruterminalen, basert på kraner i stedet for trucker som løfteredskaper, med økt kapasitet som resultat. Komiteen merker seg at kvalitetssikringen av planene som var grunnlaget for informasjonen i St.prp. nr. 1 (2006-2007), var mangelfull, og at dette resulterer i en overskridelse av kostnadsoverslaget på langt over 200 pst.

Komiteen støtter imidlertid initiativet til å treffe midlertidige tiltak på eksisterende terminal. Komiteen viser for øvrig til at Regjeringen vil komme tilbake til saken, og tar orienteringen til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at kostnadsoverslaget på 219 mill. kroner (nå økt til hele 685 mill. kroner) reiser spørsmål om beløpsgrensen på 500 mill. kroner som kriterium for ekstern kvalitetssikring, alene er tilstrekkelig i prosjekter med høy kompleksitet eller konseptendringer underveis. Disse medlemmer ber om at dette vurderes når departementet kommer tilbake til saken i forbindelse med budsjettet for 2008.

Disse medlemmer har merket seg departementets redegjørelse om de forhold som gjør at kostnadsanslaget for prosjektet Alnabruterminalen er økt fra 219 mill. kroner til 685 mill. kroner. Disse medlemmer har spesielt merket seg opplysningene om at "Samferdselsdepartementet har nå fått beskjed fra Jernbaneverket om at det først var i forbindelse med ferdigstillingen av utrednings-/hovedplanen i januar 2007 at det reelle omfanget av prosjektet ble avdekket".

Disse medlemmer legger til grunn at departementet gjennomgår dette prosjektet med Jernbaneverket for å sikre nødvendig korreksjoner av rutiner og personellmessige konsekvenser.

5.3 Særskilte merknader fra fraksjoner - Programkategori 21.50 Jernbaneformål

Forskottering av Torp stasjon

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Vestfold fylkesting har behandlet sak om forskuttering av en midlertidig stasjon for Sandefjord lufthavn Torp i møte 14. mai 2007. Fylkestinget vedtok å bevilge 7 mill. kr for å dekke utgiftene til en slik forskottering.

Flertallet viser til at Jernbaneverket har bekreftet overfor Vestfold fylkeskommune at stasjonen kan bli etablert i løpet av 2007 med iverksettelse tidlig i 2008. Utredning av stasjon ved flyplassen er med i Jernbaneverkets handlingsprogram 2006-2009. Det er nå etab­lert en enighet lokalt og regionalt om mål, strategi og utvikling av Vestfoldbanen. Regionale statlige etater, Jernbaneverket og NSB, har deltatt og bidratt i samarbeidet. Et viktig kortsiktig tiltak er etableringen av midlertidig stasjon på Råstad for Sandefjord lufthavn.

Flertallet mener det er viktig å bidra til økt kollektivandel på tilbringertjenesten til Sandefjord lufthavn som er blant landets mest trafikkerte flyplasser. I dag skjer hovedtyngden med privatbil eller drosje og noe buss.

Flertallet vil vise til at det er rom for at kommunale og fylkeskommunale myndigheter kan forskottere veg - og jernbaneutbygginger etter nærmere regler.

Flertallet er positive til en slik forskottering og legger til grunn at Regjeringen følger opp saken så raskt som mulig.

Generelt om jernbanesatsing

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen er klar over behovet for økt terminalkapasitet og kryssingsspor, jf. allerede iverksatte utbygginger og tiltak, og vil komme tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2008.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det de siste årene har vært en formidabel vekst i godstransport på jernbane. Dessverre har ikke jernbanenettet kapasitet til å frakte så mye gods som det etterspørres av transportørene, blant annet på grunn av for få kryssingsspor og manglende terminalkapasitet.

Disse medlemmer er også kjent med at Bergensbanen har stort behov for kryssingsspor. Særlig strekningen Myrdal-Bergen. Det anbefales at Bergensbanen prioriteres i den handlingsplan for kryssingsspor som Høyre har fremmet forslag om.

Disse medlemmer er også kjent med at det er stort behov for et par mindre kryssingsspor på Flåmsbanen. Dette vil bedre kapasiteten vesentlig, og en av Norges største turistattraksjoner "Norway in a nutshell" kan tiltrekke seg enda flere turister.

Disse medlemmer har mottatt signaler om at østre linje av Østfoldbanen ikke vil få forbindelse med den nye høyhastighetslinjen mellom Ski og Oslo. Disse medlemmer ber Regjeringen revurdere en slik tilkobling og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at kapasiteten for fremføring av gods på bane er for liten målt mot transportbrukernes behov, og at dette forholdet er ytterligere forverret i løpet av 2007. Disse medlemmer påpeker at dette utgjør et vesentlig hinder for å få mer gods over fra veg til bane, og at forholdet både øker behovet for vegtransport og forhindrer effektiv logistikk for næringslivet. Jernbaneverket har dokumenterte behov for flere lengre kryssingsspor dersom godskapasiteten skal økes. Disse medlemmer ser det derfor som avgjørende at det bevilges midler til slike spor på hver av strekningene fra Oslo mot Stavanger, Bergen og Trondheim i 2007 og viser til sitt forslag om 120 mill. kroner til dette i Revidert nasjonalbudsjett for 2007.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til at Høyre nylig har fremmet representantforslag om en egen handlingsplan for utbygging av krysningsspor og andre kapasitetsforbedrende tiltak.

Disse medlemmer har i revidert nasjonalbudsjett foreslått å øke bevilgningene til investeringer i linjen for 2007 med 50 mill. kroner til kryssingsspor, for å bedre kapasiteten for miljøvennlig godstransport på tog. Midlene fordeles i denne omgang med en oppstartsbevilgning på 25 mill. kroner til kryssingssporet Vigrestad på Sørlandsbanen og 25 mill. kroner til kryssingssporet Kvam, på Dovrebanen.