Departementet foreslår å leggje
ned sidesporet Skoppum-Horten, slik at det kan nyttast til gang-
og sykkelveg.
Horten-linja mellom Skoppum og Horten er eit
7 km langt sidespor som er knytt til Vestfoldbana. Sidesporet blei
brukt til både person- og godstrafikk. Persontrafikken
blei nedlagd for 40 år sidan i mai 1967, medan det blei
slutt på godstrafikken i januar 2002.
Samferdselsdepartementet foreslår at
den nedlagde jernbanetraseen blir overført utan vederlag
til Horten kommune og at Jernbaneverket i samråd med kommunen
og Statens vegvesen får høve til å avgjere
kva som vil vere den mest praktiske avgrensinga med omsyn til framtidig
eigarskap av det frigitte arealet knytt til den nedlagde jernbanestrekninga.
Komiteen har ingen merknader.
Det blir orientert om auka kostnadsoverslag
på dobbeltsporet Sandnes-Stavanger og Alnabru-terminalen.
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) er dobbeltsporet
Sandnes-Stavanger omtalt med ei kostnadsramme på 1 575
mill. 2007-kroner og ei styringsramme på 1 394
mill. kroner. Prosjektet blei eksternt kvalitetssikra i september
2005 (KS2). Jernbaneverket har i brev av 12. april 2007 informert
Samferdselsdepartementet om at kostnadsramma for prosjektet ser
ut til å bli overskriden. Departementet vil komme tilbake
til saka på høveleg måte.
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) er Alnabru godsterminal omtalt
med eit kostnadsoverslag på 219 mill. 2007-kroner. Det
er løyvd om lag 106 mill. kroner. Løyvinga for 2007
utgjer 80 mill. kroner.
Som det går fram av St.prp. nr. 1 (2006-2007),
er konseptet for den nye terminalen endra frå bruk av truckar
til bruk av kranar som lyftereiskap. Jernbaneverket har i brevet
av 12. april 2007 informert Samferdselsdepartementet om
at ut frå nye utgreiingar som Jernbaneverket no har gjort,
viser det seg at kostnadsoverslaget på 219 mill.
kroner er altfor lågt. Nye utgreiingar viser at prosjektet
vil koste om lag 685 mill. kroner (ekskl. kostnader til lyftekranar
på den nye terminalen som den nye terminaldriftaren må bere). Kvalitetssikringa
av planane som var grunnlaget for det opphavlege kostnadsoverslaget
og informasjonen i St.prp. nr. 1 (2006-2007) var mangelfull.
Jernbaneverket utarbeider no ein ny hovudplan
for prosjektet med tilhøyrande kostnadsoverslag og framdriftsplan
som tidlegast kan leggjast fram for Stortinget i samband med statsbudsjettet
for 2008. Dette inneber at utbygginga av ny containerterminal på Alnabru
vil bli forseinka ut frå det som ein tidlegare har rekna
med.
Jernbaneverket i samarbeid med CargoNet vurderer difor å setje
i verk mellombelse tiltak på dagens terminal for å kunne
medverke til ei løysing på kapasitetsproblemet
fram til den nye terminalen står ferdig. Samferdselsdepartementet
legg opp til at den avsette løyvinga på 80 mill.
kroner i 2007 blir nytta til å dekkje utgifter til planlegging
og grunnerverv m.m. til den nye terminalen, i tillegg til at løyvinga
kan brukast til å gjennomføre mellombelse tiltak
på dagens terminal. Samferdselsdepartementet vil komme
tilbake til saka i samband med budsjettet for 2008.
Komiteen merker seg at til tross
for gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2), varsles
det overskridelse av kostnadsrammen for dobbeltsporet Sandnes-Stavanger. Komiteen forutsetter
at når Samferdselsdepartementet kommer tilbake til saken,
redegjøres det for årsakene til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen har økt det løpende investeringsbudsjettet
for jernbanen med mer enn 50 pst. i forhold til nivået
regjeringen Bondevik la opp til for budsjettet for 2006. Dette er avgjørende
for å sikre fremdriften i utbyggingen av dobbeltsporet
Sandnes-Stavanger, og dermed også en forutsetning for at
jernbanen skulle kunne ha kapasitet også til bybanetrafikk.
Flertallet har registrert at
lokale myndigheter før fremleggelsen av budsjettet for
2007 anklaget Regjeringen for å sette planene om en bybane
i fare fordi nødvendige bevilgninger til dobbeltsporet
ikke var på plass. Flertallet er svært
fornøyd med at Regjeringen har satt fart på denne
utbyggingen.
Flertallet er bekymret for den
lave kollektivandelen på Nord-Jæren, den sterke økningen
i biltrafikk og køproblemer, og de lokale miljø-
og fremkommelighetsproblemer dette skaper. Når Regjeringen
nå har stilt opp med en historisk satsing for utbygging
av dobbeltsporet Sandnes-Stavanger, og i rammeavtalen med NSB også har
satt av penger til en kraftig økning i togtilbudet når
dobbeltsporet står ferdig, er det viktig at lokale myndigheter
følger opp. Flertallet ser derfor svært
positivt på at lokale myndigheter har intensivert arbeidet
med å få vurdert utbygging av en lokal bybaneløsning. Flertallet vil
understreke at det er lokale myndigheter som mot rulleringen av
Nasjonal transportplan først og fremst må sørge
for at man holder fremdriften i denne utredningen, og som i første
runde må foreta de nødvendige avveininger om hvordan
en bybane kan utbygges og finansieres.
Flertallet tar til etterretning
at man lokalt ikke har kommet lenger i de konkrete bybaneplanene.
Uten lokale utbyggingsvedtak eller konkrete planer for hvordan bybanen
skal utformes eller finansieres, er det utfordrende å skulle
gjøre konkrete endringer i infrastrukturen for dobbeltsporutbyggingen. Flertallet vil
imidlertid understreke betydningen av at Jernbaneverket bestreber
seg på en god løpende dialog med lokale myndigheter,
slik at nødvendige justeringer i infrastrukturen blir rimeligst
mulig og med minst mulig ulempe for de togreisende dersom bybanen
blir realisert.
Komiteen viser til at det i St.prp.
nr. 1 (2006-2007) vises til endret konsept for Alnabruterminalen,
basert på kraner i stedet for trucker som løfteredskaper,
med økt kapasitet som resultat. Komiteen merker
seg at kvalitetssikringen av planene som var grunnlaget for informasjonen
i St.prp. nr. 1 (2006-2007), var mangelfull, og at dette resulterer
i en overskridelse av kostnadsoverslaget på langt over
200 pst.
Komiteen støtter imidlertid
initiativet til å treffe midlertidige tiltak på eksisterende
terminal. Komiteen viser for øvrig til at
Regjeringen vil komme tilbake til saken, og tar orienteringen til
etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kostnadsoverslaget på 219 mill. kroner (nå økt
til hele 685 mill. kroner) reiser spørsmål om
beløpsgrensen på 500 mill. kroner som kriterium for
ekstern kvalitetssikring, alene er tilstrekkelig i prosjekter med
høy kompleksitet eller konseptendringer underveis. Disse
medlemmer ber om at dette vurderes når departementet
kommer tilbake til saken i forbindelse med budsjettet for 2008.
Disse medlemmer har merket seg
departementets redegjørelse om de forhold som gjør
at kostnadsanslaget for prosjektet Alnabruterminalen er økt fra
219 mill. kroner til 685 mill. kroner. Disse medlemmer har
spesielt merket seg opplysningene om at "Samferdselsdepartementet
har nå fått beskjed fra Jernbaneverket om at det
først var i forbindelse med ferdigstillingen av utrednings-/hovedplanen
i januar 2007 at det reelle omfanget av prosjektet ble avdekket".
Disse medlemmer legger til grunn
at departementet gjennomgår dette prosjektet med Jernbaneverket
for å sikre nødvendig korreksjoner av rutiner
og personellmessige konsekvenser.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at Vestfold fylkesting
har behandlet sak om forskuttering av en midlertidig stasjon for
Sandefjord lufthavn Torp i møte 14. mai 2007. Fylkestinget
vedtok å bevilge 7 mill. kr for å dekke utgiftene
til en slik forskottering.
Flertallet viser til at Jernbaneverket
har bekreftet overfor Vestfold fylkeskommune at stasjonen kan bli etablert
i løpet av 2007 med iverksettelse tidlig i 2008. Utredning
av stasjon ved flyplassen er med i Jernbaneverkets handlingsprogram
2006-2009. Det er nå etablert en enighet lokalt
og regionalt om mål, strategi og utvikling av Vestfoldbanen.
Regionale statlige etater, Jernbaneverket og NSB, har deltatt og
bidratt i samarbeidet. Et viktig kortsiktig tiltak er etableringen
av midlertidig stasjon på Råstad for Sandefjord
lufthavn.
Flertallet mener det er viktig å bidra
til økt kollektivandel på tilbringertjenesten
til Sandefjord lufthavn som er blant landets mest trafikkerte flyplasser.
I dag skjer hovedtyngden med privatbil eller drosje og noe buss.
Flertallet vil vise til at det
er rom for at kommunale og fylkeskommunale myndigheter kan forskottere veg
- og jernbaneutbygginger etter nærmere regler.
Flertallet er positive til en
slik forskottering og legger til grunn at Regjeringen følger
opp saken så raskt som mulig.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Regjeringen er klar over behovet for økt terminalkapasitet
og kryssingsspor, jf. allerede iverksatte utbygginger og tiltak, og
vil komme tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet for
2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det de siste årene
har vært en formidabel vekst i godstransport på jernbane.
Dessverre har ikke jernbanenettet kapasitet til å frakte
så mye gods som det etterspørres av transportørene,
blant annet på grunn av for få kryssingsspor og
manglende terminalkapasitet.
Disse medlemmer er også kjent
med at Bergensbanen har stort behov for kryssingsspor. Særlig strekningen
Myrdal-Bergen. Det anbefales at Bergensbanen prioriteres i den handlingsplan
for kryssingsspor som Høyre har fremmet forslag om.
Disse medlemmer er også kjent
med at det er stort behov for et par mindre kryssingsspor på Flåmsbanen.
Dette vil bedre kapasiteten vesentlig, og en av Norges største
turistattraksjoner "Norway in a nutshell" kan tiltrekke seg enda
flere turister.
Disse medlemmer har mottatt signaler
om at østre linje av Østfoldbanen ikke vil få forbindelse
med den nye høyhastighetslinjen mellom Ski og Oslo. Disse
medlemmer ber Regjeringen revurdere en slik tilkobling og
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kapasiteten for fremføring av gods på bane
er for liten målt mot transportbrukernes behov, og at dette
forholdet er ytterligere forverret i løpet av 2007. Disse
medlemmer påpeker at dette utgjør et vesentlig
hinder for å få mer gods over fra veg til bane, og
at forholdet både øker behovet for vegtransport
og forhindrer effektiv logistikk for næringslivet. Jernbaneverket
har dokumenterte behov for flere lengre kryssingsspor dersom godskapasiteten
skal økes. Disse medlemmer ser det derfor
som avgjørende at det bevilges midler til slike spor på hver
av strekningene fra Oslo mot Stavanger, Bergen og Trondheim i 2007 og
viser til sitt forslag om 120 mill. kroner til dette i Revidert
nasjonalbudsjett for 2007.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Høyre nylig har fremmet representantforslag
om en egen handlingsplan for utbygging av krysningsspor og andre
kapasitetsforbedrende tiltak.
Disse medlemmer har i revidert
nasjonalbudsjett foreslått å øke bevilgningene
til investeringer i linjen for 2007 med 50 mill. kroner til kryssingsspor,
for å bedre kapasiteten for miljøvennlig godstransport
på tog. Midlene fordeles i denne omgang med en oppstartsbevilgning
på 25 mill. kroner til kryssingssporet Vigrestad på Sørlandsbanen
og 25 mill. kroner til kryssingssporet Kvam, på Dovrebanen.