Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Magnhild
Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra
Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig
Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre,
Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 30. mai 2007
fra Samferdselsdepartementet i saken.
Komiteen viser til forslaget
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Odd Einar Dørum
om en gjennomgang av gjennomføringen av sikkerhetskontrollene
ved flyplassene.
Komiteen er opptatt av at passasjerer
og ansatte blir behandlet med respekt og høflighet i forbindelse med
nødvendige sikkerhetskontroller på våre
flyplasser.
Komiteen har merket seg at mange
og sterke reaksjoner på at så ikke var tilfellet
i vinter, førte til krav om bedre opplæring og
rutiner. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete skriver i brevet
til komiteen, datert 30. mai 2007:
"Sikkerhetskontroll og service kan oppfattes som
to motsetninger. Sikkerhet er en service som nødvendigvis
innebærer tiltak som kan oppfattes som mistenkeliggjørende
og dels ubehagelige. Det er en kontinuerlig prosess internasjonalt
for å utvikle bedre tekniske løsninger på dette
området. Alle aktører i luftfarten er tjent med
at alle reisende har en positiv opplevelse av å reise.
Dette krever at alle aktører ser på hva som kan gjøres
for å gjøre reisen så positiv som mulig,
samtidig som flysikkerheten ivaretas."
Komiteen slutter seg til dette.
Når det gjelder sikkerhetskontroll
av ansatte, flygere og kabinpersonale, har komiteen merket
seg at det er nedsatt et samarbeidsutvalg bestående av
representanter fra Luftfartstilsynet, Avinor, OSL, Norsk flygerforbund,
Norsk kabinforening, Norwegian Flygerforening, Norwegian Kabinforening,
Securitas Transport Aviation Security, Adecco Airport Security,
SAS Braathens, Norwegian, Widerøe, SGS, Røros
Flyservice og Norsk Flytekniker Organisasjon. Samarbeidsutvalgets oppgave
er å bidra til å sikre at sikkerhetskontrolltjenesten
gjennomføres i henhold til gjeldende regelverk, samt at
kontrollen av de ansatte, flygere og kabinpersonale gjennomføres
på en effektiv og profesjonell måte. Samarbeidsutvalget
skal innen 1. juli 2007 levere en samlet rapport til luftfartsdirektøren
med forslag til tiltak på kort og noe lengre sikt.
Komiteen understreker at det
er helt grunnleggende viktig for både samfunnssikkerhet
og flysikkerhet at tilgang til fly og flyplasser sikres på en
måte som gjør at reisende kan føle seg
trygge. Faren for terrorhandlinger, særlig rettet mot flytrafikk,
er fortsatt stor og gir grunn til stor årvåkenhet
og omfattende sikkerhetstiltak ved flyplassene. Sikkerhetskontroller
av passasjerer, flymannskap og ansatte ved flyplassene er en del
av disse sikkerhetstiltakene, og samtidig de som er mest synlige.
Komiteen viser til at sikkerhetskontrollene
for passasjerer og mannskap i sitt innhold og omfang er blir utvidet
en rekke ganger. Komiteen mener det er nødvendig
med en bred gjennomgang av gjennomføringen av slike kontrolltiltak
på norske flyplasser. Komiteen har merket
seg uttalelser fra samferdselsministeren om at Luftfartstilsynet
har tatt initiativ til en slik gjennomgang, der et utvalg ledet
av Avinor skal levere forslag til tiltak før 1. juli 2007.
Komiteen er kjent med at rammer
og opplegg for sikkerhetstiltak og sikkerhetskontroller på flyplassene følger
internasjonale avtaler og internasjonalt samarbeid. Det er bra,
og slik bør det også være. Komiteen viser
også til at i den tiden som er gått etter at de
første tiltakene etter 11. september 2001 ble innført,
er stadige nye og mer omfattende sikkerhetstiltak kommet til, også når
det gjelder sikkerhetskontroll av flypassasjerer og flymannskap.
Komiteen er likevel ikke overbevist
om at et utvidet omfang av denne typen tiltak i transportsektoren
er en del av en ønskelig samfunnsutvikling, og stiller
seg i utgangspunktet negativ til eventuelle ytterligere skjerpelser
i sikkerhetskontrollen dersom ikke trusselnivået tilsier
dette.
Komiteen vil peke på at
arbeidet med å begrense omfanget av sikkerhetskontrollene
må utføres på en internasjonal arena,
slik samferdselsminister Liv Signe Navarsete nylig gjorde i møte
med europeiske kolleger. Komiteen støtter
statsrådens initiativ.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre,vil avvente resultatene av arbeidet til
det nedsatte samarbeidsutvalget, og har merket seg at samferdselsministeren
vil orientere Stortinget om saken på egnet måte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at Dokument nr. 8:76 (2006-2007) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at gjennomføring av sikkerhetstiltak og sikkerhetskontroller
ved flyplassene endres og gjennomføres på en måte
som skaper minst mulig forsinkelser, som ivaretar god service overfor
reisende og ansatte og som ikke virker krenkende på personer
som blir sikkerhetskontrollert."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at sikkerhetskontrollene for passasjerer
og mannskap i sitt innhold og omfang er blitt utvidet en rekke ganger.
Dette medfører utvidet tidsbruk ved bruk av flyreiser og
forsinkelser. Ikke minst fører organisering og utførelsen
av kontrolltiltakene til situasjoner som oppfattes som både meningsløse
og personlig krenkende.
Disse medlemmer peker på at
forhold som bør vurderes, er tiltak som vil gjenopprette
og vedlikeholde et høyt servicenivå for reisende,
sikrer arbeidsforhold for flymannskap som ikke virker uheldig og
byråkratisk, og unngå kontrolltiltak som i sin
utførelse virker krenkende.
Disse medlemmer mener likevel
at det bør være fullt mulig å kombinere
behov for betryggende sikkerhetstiltak og sikkerhetskontroller ved
norske flyplasser på en måte som også ivaretar
service over passasjerene på en god måte og som
ikke virker krenkende. Dagens opplegg for sikkerhetskontroller synes
ikke å ivareta denne balansen på en god måte.
Opplegget bør kunne forbedres uten at intensjoner i internasjonale
avtaler og samarbeid om sikkerheten innenfor luftfarten svekkes.
Disse medlemmer viser ikke minst
til at kroppsvisitasjon av passasjerer skjer i full offentlighet.
Særlig krenkende fremstår dette for kvinnelige
passasjerer som blir kontrollert av mannlige kontrollører.
Når håndbagasje eller innhold i lommer beordres
fremvist, skjer også dette i tilnærmet full offentlighet. Disse medlemmer har
også merket seg kommentarer som gjelder manglende serviceinnstilling
hos kontrollørene.
Disse medlemmer peker på at
nitid kontroll av håndbagasje kan synes byråkratisk
og illusorisk dersom samme eller liknende gjenstander kan kjøpes
eller skaffes til veie i avgangshallen. Disse medlemmer peker
på at kroppsvisitasjon av ansatte før de går
om bord i flyet må sammenholdes med at de faktisk har tilgang
til potensielle våpen inne i flyet, som for eksempel brannøks.
Disse medlemmer mener det nå er
nødvendig å stoppe opp for å gjennomgå det
som gjøres og vurdere innholdet i tiltak som kan gi falsk
trygghet, som har redusert serviceinnholdet ved flyreiser og som
virker krenkende for det enkelte individ.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at
utvidet sikkerhetskontroll av flypassasjerer og ytterligere restriksjoner vedrørende
håndbagasje ikke gjennomføres før en grundig
vurdering av nåværende opplegg er gjennomført,
og før konsekvenser av eventuelle nye tiltak også er
vurdert i forhold til personvern og service."