Forslagsstillerne viser til at privat eide og
drevne norske barnehager utgjør majoriteten av det totale
barnehagetilbudet. Det vises også til at den finansieringsordningen
som ligger til grunn, viser seg å ha svakheter som bidrar
til forskjellsbehandling mellom offentlige og private barnehager.
Det foreligger i dag en rekke enkeltsaker i kommunene hvor det er
påvist at private barnehager kommer dårligere
ut enn de offentlige fordi regelverket om finansiering er komplisert,
gir rom for tolkning og til dels kan misbrukes på en slik
måte at det får uheldige konsekvenser for private
aktører.
Forslagsstillerne mener det er svært
uheldig at man har et finansieringssystem som bidrar til at en rekke private
barnehager ikke får det offentlige tilskuddet de rettmessig
har krav på.
Forslagsstillerne mener en ny finansieringsmodell må sikre
– at barnehagene
gis tilbakemelding om finansiering på et tidspunkt som
gir barnehageeier mulighet til å planlegge egen virksomhet
på en god måte og innen rimelig tid etter at forespørsel
om tilskudd er sendt kommunen
– at det skjer reell likebehandling
mellom privat og offentlig aktør i alle kommuner
– at kommunene åpner
for innsyn i hvordan beregningene gjøres. Det er i dag
ikke et transparent system i mange kommuner. Beregninger gjort av kommunen
må kunne etterprøves på en enkel måte av
dem som mottar tilskudd.
Forslagsstillerne fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge
for Stortinget ulike modeller for beregning av offentlig tilskudd
til private barnehager som sikrer reell likebehandling mellom offentlige
og private aktører, samt fremlegge en vurdering av prosentsatsen
i forskrift om likeverdig behandling av barnehager i forhold til
offentlige tilskudd."