Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Synnøve
Brenden Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra
Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg
og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland,
fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Ragnhild
Aarflot Kalland, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til vedlagte uttalelse av 6. november 2007 fra Samferdselsdepartementet
ved statsråden i saken.
Komiteen viser videre til representantforslaget hvor
forslagsstillerne peker på at vannvegene burde være
en naturlig del av Nasjonal transportplan for å sikre en
stabil og langsiktig forvaltning av disse.
Komiteen viser til at Telemark
fylkeskommune overtok eierskapet til Telemarkskanalen fra Olje-
og energidepartementet i 1990, og at det på samme tid ble inngått
en driftsavtale med Statens vegvesen som opphørte 1. januar
2003. Komiteen viser til at driften i dag er organisert
i fylkeskommunenes egen driftsavdeling. Komiteen viser
til at rundt 40 000 reisende i dag benytter seg av tilbudet,
men at Telemarkskanalen likevel har et stort etterslep på 60
mill. kroner til vedlikehold. Komiteen viser til
at også Haldenkanalen har hatt økonomiske vanskeligheter
med å få til en langsiktig forvaltningsplan, noe
som kan skyldes uforutsigbar finansiering av vedlikehold.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev der det går fram at det er eierne som har ansvaret
for kanalene, og at Telemarkskanalen i dag eies av Telemark fylkeskommune,
mens Haldenkanalen eies av Østfold fylkeskommune, samt
kommunene Aurskog-Høland, Marker, Aremark og Halden. Komiteen viser
videre til statsrådens svar der det går fram at
tiltak som gjelder investering, vedlikehold og drift av kanalanlegg,
og drift av trafikk på slike, faller utenfor Samferdselsdepartementets
budsjett. Komiteen viser til at statsråden
derfor ikke ser grunn til å ta vannveger inn i Nasjonal
transportplan.
Komiteen vil peke på Telemarkskanalen
og Haldenkanalen som kultur- og reiselivsattraksjoner. Komiteen mener
vannvegene må bevares både som kulturminner, turisttilbud
og også som transportåre der det er behov for
det. Komiteen peker på at forutsigbare rammevilkår
ofte er avgjørende for bevaring og utvikling av kulturminner
og turisttilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merket seg at det fra Telemarkskanalen
og Haldenkanalen er uttrykt sterk bekymring for kanalenes finansielle
situasjon. Forholdet er spesielt krevende med tanke på kanalenes
finansielle mulighet til å gjennomføre pålegg
i henhold til gjeldende lovverk knyttet til vassdragsregulering
og flomsikring.
Flertallet vil peke på at
kanalanleggene Telemarkskanalen og Haldenkanalen har viktige funksjoner
i forbindelse med dam- og flomsikring. Begge kanalene representerer
i tillegg viktige kulturminner og er attraktive turistmål.
Kanalene har også stor historisk betydning som transportårer.
Telemarkskanalen er eiet av Telemark fylkeskommune i samarbeid med
6 kanalkommuner, mens Haldenkanalen eies av Østfold fylkeskommune
sammen med 4 kommuner og noen private aktører. Eierstrukturen
utgjør hovedbasisen for finansiering supplert med noen
inntekter fra et sesongbetont reiseliv.
Flertallet er kjent med at kanalene
har hatt store utfordringer etter at regjeringen Bondevik II valgte å si opp
driftsavtalen med Statens vegvesen i 2003. Det er forbundet med
store kostnader å vedlikeholde så store, og til
dels kompliserte, tekniske anlegg som kanalene representerer. Det
er derfor en stor utfordring å sikre anleggene i forhold
til sikkerhet, samt ivaretakelse av kanalene som viktige nasjonale
kulturskatter. Flertallet viser til statsrådens
svarbrev der det pekes på at tiltak som gjelder investering,
vedlikehold og drift av kanalanlegg, og drift av trafikk på slike,
faller utenfor Samferdselsdepartementets budsjett, og at statsråden ikke
ser grunn til å ta vannveiene inn i NTP. Samtidig pekes
det på mulighetene for å søke om midler
over andre budsjett til dette.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at denne typen
kulturminner på statlig hold også kan berøre
Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet, ved
deres underliggende etater og virksomheter. Disse medlemmer mener
imidlertid at staten har et overordnet ansvar for bevaring og utvikling
av vannvegene, og at det derfor er behov for en langsiktig forvaltningsplan
på området.
Disse medlemmer ber om at en
forvaltningsplan for vannvegene utarbeides på en slik måte
at den kan tas inn som en integrert del av Nasjonal transportplan, og
vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en langsiktig forvaltningsplan for vannvegene som tas inn som en integrert
del av Nasjonal transportplan."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg svarbrev fra Samferdselsdepartementet datert 6. november
2007 der forslaget er vurdert. Disse medlemmer deler
oppfatningen av at de to omtalte vannveiene har minimal betydning
som transportårer, og at de statlige interessene knyttet
til turisme og kulturminner må ivaretas av andre departement.
Disse medlemmer legger også til
grunn at de beredskapsmessige forhold knyttet til vannføring
og flom også skal ivaretas av annen offentlig myndighet. Disse
medlemmer er enige med forslagsstillerne i at Haldenvassdraget
og Telemarkskanalen har blitt behandlet stemoderlig. Disse
medlemmer mener imidlertid at det å bare overføre
vannveiene til Nasjonal transportplan, ikke vil bidra til at vassdragene
vil få tilført mer midler. Dette fordi de store
behovene som allerede er innenfor samferdselssektoren, sannsynligvis
kun vil bety at vannveienes kamp for mer midler bare vil bli enda
vanskeligere. Disse medlemmer vil også peke
på at eierne av de omtalte vannveiene ikke synes å ha
et avklart og felles syn på at vannveiene eventuelt skal
inn i Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få avklart hvilket departement og hvilken
etat som skal ha det overordnede og økonomiske ansvaret
for å sikre beredskapen og sikkerheten for Haldenvassdraget
og Telemarkskanalen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det avklares hvilket departement og hvilken etat som skal
ha det overordnede og økonomiske ansvaret for å sikre
beredskapen og sikkerheten i Haldenvassdraget og Telemarkskanalen."