Representantforslag nr. 1 (2007-2008) fra repr. Øyvind Halleraker, Trond Helleland, Martin Engeset og Kari Lise Holmberg om å ta vannvegene inn i Nasjonal transportplan (Dokument 8:1(2007-2008))

Jeg viser til brev av 23. oktober d.å. om ovennevnte.

La meg først slå fast at eierne har økonomisk ansvar for kanalene. Telemarkskanalen eies av Telemark fylkeskommune, mens Haldenkanalen eies av Østfold fylkeskommune og kommunene Aurskog-Høland, Marker, Aremark og Halden.

De to vannveiene har minimal betydning som transportårer, bortsett fra turisttrafikk. Kanalene har hovedsakelig interesse på to måter:

  • – Som turisttilbud

  • – Som kulturminner

Næringen turisme er på statlig nivå underlagt Nærings- og handelsdepartementet.

Spørsmål om denne type kulturminner kan på statlig hold berøre Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet, ved deres underliggende etater og virksomheter. Således har MD i svarbrev av 19. september d.å. til Haldenvassdragets Kanalselskap opplyst at det kan søkes om midler hos Riksantikvaren, Kulturminnefondet eller fylkeskommunen til delfinansiering av opprustning. Fra OED har vi fått opplyst at det er en liten mulighet for at et slikt prosjekt kan støttes innen den ramme Norges vassdrags- og energiverk har til museums- og kulturminnetiltak.

Samferdselsdepartementet finansierer over sitt budsjett statlige infrastrukturtiltak innen sektorene veg, jernbane og luftfart. Dessuten bevilges det over SDs budsjett midler til en del rutegående persontransport. Tiltak som gjelder investering, vedlikehold og drift av kanalanlegg, og drift av trafikk på slike, faller utenfor SDs budsjett.

Jeg ser etter dette ikke grunn til å ta vannveier inn i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan. Jeg ser det heller ikke som Samferdselsdepartementets ansvar å ta initiativ til å få utarbeidet en forvaltningsplan for vannveiene.