Departementet legger i proposisjonen fram forslag
til endringer i enkelte bevilgninger på statsbudsjettet
for 2007. Videre gis det en omtale av studentboliger, trafikkflygerutdanning,
disponering av utbytte i Forskningsparken AS, disponering
av inntekt ved salg av aksjer i Leiv Eriksson AS og tilskudd til
skoler som går over fra privatskoleloven kap. 6A til fagskoleloven.
Kap. 231 Barnehager behandles av familie- og
kulturkomiteen.
Departementet opplyser at det ved innføring
av Kunnskapsløftet ble prioritert å få flest
mulig lydbøker klare til skolestart høsten 2007.
Huseby kompetansesenter, som utvikler slike læremidler,
har hatt stor produksjon hittil i år. Det er økt
etterspørsel etter lydbøker. Departementet foreslår å øke
bevilgningen på post 1 med 1,3 mill. kroner for å dekke økt
produksjon av lydbøker.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på post 63 Tilskudd til samisk i grunnopplæringen
med ca. 7,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes nedgang i antall
elever som velger opplæring i samisk språk.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på post 64 Tilskudd til opplæring
av barn og unge i statlige asylmottak med om lag 6,9 mill. kroner.
Antall barn i statlige asylmottak kan variere mye. Mindrebehovet skyldes
at færre barn oppholder seg i statlige asylmottak enn tidligere
antatt. Inntektskapitlet kap. 3225 post 4 Refusjon av ODA-godkjente
utgifter foreslås redusert om lag 2,5 mill. kroner som
følge av dette.
Tilskudd til leirskoleopphold over post 66 foreslås redusert
med 254 000 kroner. Mindrebehovet skyldes at færre
elever deltar på leirskole enn det tidligere var lagt til
grunn i prognoser utarbeidet av kommunene.
Departementet foreslår å redusere
tilskuddet til opplæring i finsk over post 67 med om lag
1,1 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes reduksjon i antall elever
som velger opplæring i finsk.
Post 72 Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram
foreslås redusert med 850 000 kroner. Mindrebehovet
skyldes lavere aktivitet enn tidligere lagt til grunn.
Departementet foreslår å redusere
post 62 Tilskudd til Fjellheimen leirskole med 306 000
kroner. Færre elever enn forutsatt har besøkt
leirskolen.
Basert på elevtelling per 1. oktober
2007 anslås det å være et forventet merbehov
på post 70 Tilskudd til frittstående skoler. Årsaken
til merbehovet er godkjenning av nye skoler og en vekst i elevtallet
ved enkelte skoler. Departementet foreslår på denne
bakgrunn å øke overslagsbevilgningen med ca. 42,7
mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere
post 70 Tilskudd med 398 000 kroner, i hovedsak som følge
av endringer i valutakurser.
Ved en inkurie har enkelte studieforbund fått
utbetalt for lavt tilskudd i perioden 2004-2006. Departementet foreslår å øke
tilskuddet på post 70 med 604 000 kroner for 2007
til de studieforbundene som har fått for lavt tilskudd
i perioden 2004-2006.
Post 71 Tilskudd til fjernundervisning foreslås
redusert med 387 000 kroner. Mindrebehovet skyldes at en tilskuddsmottaker
tidligere har fått utbetalt for høyt tilskudd.
Tilskuddet reduseres med tilsvarende beløp i 2007.
Departementet opplyser at det i 2007 vil være
et mindrebehov på post 21 Spesielle driftsutgifter
på bakgrunn av at noe utviklingsarbeid knyttet til videreutvikling
av kompetansepolitikken har blitt satt i gang senere enn antatt.
Det foreslås derfor å redusere posten med 604 000
kroner.
Departementet opplyser at det er behov for et
teknologisk plattformskifte for film- og fjernsynsutdanningen ved
Høgskolen i Lillehammer. Departementet foreslår
på denne bakgrunn å øke post 50 Basisfinansiering
statlige høyskoler med 497 000 kroner i 2007.
For å forebygge seksuelle overgrep
må søkere til en rekke helsefaglige utdanninger
legge fram politiattest ved opptak. Dette er hjemlet gjennom endring
av forskrift om opptak til høyere utdanning. Som følge
av dette får politiet merutgifter til utstedelse av politiattester.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på kap. 440 post 1 med 1 292 000 kroner og
kap. 441 post 1 med 323 000 kroner mot en tilsvarende reduksjon
på kap. 281 post 1.
Post 73 EUs rammeprogram for forskning har et mindrebehov
på ca. 6,1 mill. kroner. Dette skyldes dels at budsjettet
for sjuende rammeprogram ble lavere enn antatt og dels valutakursutviklingen.
Departementet viser til omtale av moderniseringen av
Statens lånekasse for utdanning i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Lånekassens egenfinansiering utgjør en vesentlig
del av prosjektets samlede finansiering. Etter departementets vurdering
bør deler av egenfinansieringen, i likhet med tilleggsbevilgninger
til prosjektet, budsjetteres på kap. 2410 post 45 Større
utstyrsinnkjøp og vedlikehold. Det foreslås på bakgrunn
av dette å øke bevilgningen på post 45
med 7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen
under post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under
post 45.
Departementet foreslår å redusere
overslagsbevilgningen på post 50 Avsetning til utdanningsstipend
med 85 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes færre støttemottakere
enn tidligere anslått.
Post 70 Utdanningsstipend foreslås
redusert med 33,1 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak en
lavere utnyttingsgrad enn forventet av forsørgerstipend
og bostipend.
Post 71 Andre stipend foreslås redusert
med 50,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak endring
i tildelingspraksis. Skolepengestipend utbetales nå normalt
to ganger i undervisningsåret, mot tidligere kun en gang
på høsten. Dette medfører en reduksjon
i stipendutbetalingene for høsten 2007, men vil ikke medføre
bevilgningsendringer i 2008.
Post 72 Rentestøtte foreslås
redusert med 30,9 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at renten
for fjerde kvartal er lavere enn tidligere anslått.
Post 73 Avskrivninger foreslås økt
med 22,4 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak flere hovedfagsavskrivninger
enn tidligere anslått.
Post 74 Tap på utlån dekker
avskrivninger av fordringer som overføres permanent til
Statens Innkrevingssentral (SI). Departementet foreslår å redusere
bevilgningen med 111,3 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at færre
saker enn forventet er overført til Statens Innkrevingssentral.
Departementet foreslår å redusere
overslagsbevilgningen over post 90 Lån til Statens lånekasse
for utdanning med 293 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak
færre støttemottakere enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å øke
bevilgningen på post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter
med 8 mill. kroner. Merbehovet skyldes at flere studenter enn tidligere forutsatt
flytter tilbake til utviklingsland etter endte studier som kvotestudenter.
Post 72 Gebyr foreslås økt
med 2 mill. kroner. Merbehovet skyldes en økning i antall
2. gangs varsler.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på post 90 Avdrag og renter med 281,6 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes at innbetalte avdrag og
renter er lavere enn forventet.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på post 91 Tap og avskrivninger med 54,2 mill.
kroner. Kapitaldelen (lånedelen) av bevilgningen på kap.
2410 post 73 og 74 bevilges over kap. 5310 post 91. Økningen
i anslaget for post 73 og reduksjonen i anslaget for overføring
til Statens Innkrevingssentral på post 74 får effekt
på denne posten.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på post 93 Omgjøring av studielån
til stipend med 246,6 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at omgjøringen
av studielån til stipend for eksamener avlagt våren
2007 ble lavere enn anslått.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på post 80 Renter med 70 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes
at den flytende renten for 4. kvartal er lavere enn tidligere anslått.
Departementet viser til at enkelte utgiftsposter
er tett knyttet til virksomhetenes inntektsposter. Anslag for regnskap
på enkelte poster viser at inntektene kan komme til å avvike
fra budsjetterte beløp. Det foreslås å endre
disse inntektsbevilgningene mot en tilsvarende endring av utgiftsbevilgningene
under kap. 222 post 1, kap. 230 post 21 og kap. 256 post 21.
Departementet viser til at Husbanken utbetaler
midler til studentboliger over tre år. Grunnet forsinket igangsetting
av enkelte byggprosjekter er det en terminforskyvning i utbetalingene
til studentboliger. På kap. 270 post 75 ligger det derfor
an til å bli et underforbruk i 2007 på om lag
110 mill. kroner. Midler på posten kan overføres.
Underforbruket på posten har i første
rekke sammenheng med de tidligere kostnadsrammene for studentboligbygging
og høye byggekostnader. Ved å fremme forslag om
ny finansieringsmodell for studentboligbygging i forslaget til statsbudsjett
for 2008, med blant annet en økning i kostnadsrammen på 100 000
kroner per hybelenhent, legger departementet til grunn at tilsagnene
vil bli realisert.
Departementet foreslår at den foreslåtte økningen
i kostnadsrammen for 2008 kan gis tilbakevirkende kraft i særlige
tilfeller etter søknad.
Departementet viser til at Stortinget ved behandlingen
av budsjettet for 2005 vedtok å bevilge 4,5 mill. kroner
til trafikkflygerutdanningen ved Norwegian Aviation College (NAC).
Stortinget vedtok videre å bevilge ytterligere 4,5 mill.
kroner i budsjettet for 2006 og 2007. Bevilgningen for 2005 ble
i 2006 klaget inn for EFTA Surveillance Authority (ESA). Klagen
er fortsatt ikke ferdigbehandlet i ESA. NAC ble erklært konkurs
i juni 2007. Midlene i statsbudsjettet for 2006 og 2007 er derfor
ikke utbetalt.
I påvente av endelig beslutning i saken
vil departementet overføre midlene på kap. 281
post 1 til 2008.
Departementet viser til at Universitetet i Oslo
eier om lag 33 pst. av aksjene i Forskningsparken AS. Statens andel
er bokført i kapitalregnskapet. I 2005 solgte Forskningsparken
AS sin eiendom i Gaustadalléen 21. Eiendomssalget ga grunnlag
for utbetaling av utbytte til eierne for regnskapsårene
2005 og 2006. Universitetet i Oslo har som følge av dette
mottatt et utbytte på til sammen 1 927 000
kroner knyttet til den delen av statens aksjer som universitetet
forvalter.
Departementet viser til at det i St.prp. nr.
1 (2007-2008) er tatt opp forslag om at salgsinntekter og utbytte av
statens aksjer som universitetene og høyskolene etter fullmakt
forvalter, kan benyttes til å dekke driftskostnader eller
til kapitalinnskudd. Det foreslås derfor at det gis samtykke
til at Universitetet i Oslo kan benytte utbyttet fra aksjeposten
i Forskningsparken AS til nevnte formål, jf. forslag til
vedtak II nr. 1.
Departementet viser til at Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet (NTNU) opprinnelig forvaltet 190 671 aksjer
i Leiv Eriksson AS. Universitetet solgte i juni 2006 150 671
av statens aksjer i selskapet. Aksjene var registrert i NTNUs regnskap
med en verdi på 150 671 kroner. Salgssummen ble
4 030 449 kroner. Staten eier etter transaksjonen
40 000 aksjer hver pålydende 1 krone i Leiv Eriksson
AS. Posten forvaltes av NTNU.
Departementet viser til at det i St.prp. nr.
1 (2007-2008) er tatt opp forslag om at salgsinntekter og utbytte av
statens aksjer som universitetene og høyskolene etter fullmakt
forvalter, kan benyttes til å dekke driftskostnader eller
til kapitalinnskudd. Det foreslås derfor at det gis samtykke
til at Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet kan benytte
inntektene fra salg av ovennevnte 150 671 aksjer i Leiv
Eriksson AS til nevnte formål, jf. forslag til vedtak II
nr. 2.
Departementet viser til Odelstingets behandling
den 7. juni 2007 av forslag til endringer i friskoleloven
(ny privatskolelov) og forslag til endringer i fagskoleloven. Endringene
i de to lovene må ses i sammenheng når det gjelder
de såkalte 6A-skolene. Departementet viser til Innst. O.
nr. 89 (2006-2007) om endringer i fagskoleloven, der det heter:
"Flertallet forutsetter at 6A-skolene
beholder like gode rammebetingelser i de lovene de kommer inn under.
Dette innebærer blant annet at skolene beholder mulighet
for fremtidig tilskudd for faktiske elever begrenset til det elevantallet
de i dag har godkjenning for. Flertallet viser til Innst. O. nr.
88 (2006-2007) der flertallet går inn for at kapittel 6A
videreføres med like rammebetingelser og med mulighet for
godkjenning av nye skoler inntil lovverket er på plass."
En identisk merknad er tatt inn i Innst. O.
nr. 88 (2006-2007) om endringer i friskoleloven.
Det er totalt 50 skoler som er godkjent etter
kap. 6A. Kap. 6A i privatskoleloven vil opphøre fra og
med juli 2010, jf. privatskoleloven § 8-2. Skolene
må innen den tid ha funnet en ny lovtilknytning. Det antas
at om lag halvparten av skolene kan være aktuelle for godkjenning
etter fagskoleloven. Per september 2007 har i alt seks 6A-skoler
blitt godkjent som fagskoleutdanning.
Departementet tar i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett for 2008 sikte på å overføre midler
fra kap. 228 post 70 Tilskudd til private skoler med rett til statstilskudd
til kap. 276 post 70 Tilskudd til fagskoleutdanning. Dette vil gjelde
for de tilbydere som da er godkjent og har aktivert godkjenningen
etter fagskoleloven. Departementet vil komme tilbake til Stortinget
med tilsvarende forslag etter hvert som flere tilbydere får
fagskolegodkjenning og aktiverer denne.
Enkelte 6A-skoler som har fått godkjent
fagskoletilbud, har imidlertid allerede tatt opp studenter til tilbudene
fra høsten 2007. De driver altså sin virksomhet som
fagskoleutdanning, og får tilskudd over kap. 228 post 70
i medhold av privatskoleloven kap. 6A. Departementet foreslår
at tilbydere med godkjent fagskoleutdanning og som har startet opp
fagskolevirksomhet høsten 2007, i en overgangsperiode frem
til høsten 2008 vil motta tilskudd over kap. 228. Det vil
bli ført kontroll med tilskuddet i denne perioden.