Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og
Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen ikke legge hindringer for
at Oslo og Akershus kan beslutte å bruke OPS-organisering
på de prosjekter i tiltakspakken som er egnet for det.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget vedtar at Oslopakke 3 gjennomføres som
et eget statlig prosjekt med statlig finansiering basert på følgende
forutsetninger:
a) Investeringsprogram
for vei og kollektivtransport gjennomføres som omtalt i
St.prp. nr. 40 (2007-2008) og med rekkefølge og prosjektportefølje
slik det fremgår fra vedtak i hhv. Akershus fylkeskommune
og Oslo kommune.
Gjennomføring sikres gjennom eget
statlig selskap der Akershus fylkeskommune og Oslo kommune også deltar.
Det legges derfor frem en ny sak om statlig
styring og statlig finansiering av Oslopakke 3 snarest. Stortinget
forutsetter statlig forskottering dersom det er nødvendig
for fremdrift for investeringsprosjektene.
b) Statlig kjøp av kollektivtjenester
inngår i prosjektet med 100 mill. kroner årlig
(2008-kroner) og bevilges årlig over egen post på statsbudsjettet,
første gang i Revidert nasjonalbudsjett 2008.
c) Gjenstående påbegynte,
men ikke finansierte prosjekter i Oslopakke 1 og 2
finansieres av staten. Det legges frem egen sak om dette i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Stortinget forutsetter statlig
forskottering dersom det er nødvendig for fremdrift for
investeringsprosjektene.
d) Bompengeringen i Oslo avvikles snarest
og senest innen 30. juni 2008.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen med utgangspunkt
i Oslopakke 3 utarbeide et videreført prosjekt (Østlandspakken)
for modernisering og effektivisering av transportnettet i triangelet
Hamar-Skien-Halden basert på statlig prosjektfinansiering,
og med et tidsperspektiv 2010-2030. Stortinget forutsetter at dette
arbeidet gjøres i forbindelse med utarbeidelse av Regjeringens endelige
forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019 som et eget statlig
prosjekt med avklart statlig full finansiering, og utenfor NTP-rammen.
Stortinget forutsetter at prosjektet behandles som egen sak.
Forslag 4
Stortinget legger til grunn at dersom det fattes vedtak
i Stortinget om finansiering basert på delvis bompengefinansiering
av Oslopakke 3, må slik finansiering baseres på juridisk
bindende avtaler om omfanget og utbetaling av statlig bidrag. Stortinget
legger til grunn at statlig bidrag utbetales som forskudd for å unngå rentekostnader
til eventuelle midlertidige lån for å gjennomføre
investeringsprogrammet, slik Oslo kommune og Akershus fylkeskommune
har forutsatt i sine vedtak om Oslopakke 3 av 14. november
2007.
Forslag 5
Stortinget legger til grunn at dersom det fattes vedtak
i Stortinget om finansiering basert på delvis bompengefinansiering
av Oslopakke 3, må dette baseres på en økonomisk
totalramme på 54 mrd. kroner der 60 pst. brukes til investering i
veiprosjekt og 40 pst. til investering i kollektivtransport. Stortinget
legger da til grunn at både Oslo kommune og Akershus fylkeskommune
har vetorett i forhold til endring i finansiering, rekkefølge
og prosjektportefølje i henhold til pkt. 3. i vedtak 14.
november 2007.