Representantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Øyvind
Korsberg og Kåre Fostervold har fremmet representantforslag om tiltak
for å redusere landbruksbyråkratiet. Utgangspunktet for forslaget
er diskusjoner i media hvor antall ansatte i landbruksforvaltningen
og forskningen ses i forhold til antall bønder. Sakens ordfører stiller
ytterligere spørsmål i brev av 18.2.2008.
Jeg konstaterer at spørsmålene stilt i brev
av 18.2.08 er gjentak av de spørsmål som allerede er besvart i brev
av 11.2.08 og 15.2.08, samt i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Landbruks-
og matdepartementet. Det framkommer også av tidligere svar at jeg
i framtidige budsjettproposisjoner vil følge opp med vurderinger
og oppdateringer knyttet til landbruksadministrasjonen.
Jeg viser til brev av 11.2 og 15.2.08 der jeg
har redegjort for de institusjoner som utfører oppgaver på vegne
av Landbruks- og matdepartementet, herunder fylkesmannens landbruksavdeling,
kommunenes landbruksadministrasjon, deler av Innovasjon Norge og
Statens landbruksforvaltning. Jeg har også tidligere nevnt at Innovasjon
Norge, fylkesmannens landbruksavdeling og kommunene ikke er underlagt Landbruks-
og matdepartementet, men utfører oppgaver på vegne av departementet.
Jeg viser til St.prp. nr. 1 (2007-2008) som
redegjør for de institusjoner som utfører oppgaver for Landbruks-
og matdepartementet. Jeg vil i framtiden vurdere hvor detaljert
det er mulig og riktig å innhente oppgaver om det administrative arbeidet
i de institusjoner som ikke er direkte underlagt departementet.
I forbindelse med utarbeidelse av den årlige
budsjettproposisjonen vil jeg se på mulighetene for å definere og
utvikle indikatorer for å se arbeidsoppgaver og ressursutnyttelse
i sammenheng.
Definisjonen av tallene for antall jordbruksbedrifter
har endret seg over tid og er ikke direkte sammenliknbare. Jeg vil
derfor komme tilbake med tallmateriale for dette i St.prp. nr. 1
for 2009.
I brev av 11.2.2008 har jeg gjengitt oppgaver
for utvikling av bemanning i fylkesmannens landbruksavdeling og
kommunene over tid. Det er ikke sammenstilt data med tidsserier
fra andre institusjoner. Dette kan det være aktuelt å komme tilbake
til i budsjettproposisjonen for 2009. Omorganiseringer m.v. innebærer
at det er arbeidskrevende å utarbeide slike oversikter.
Jeg viser til brev av 11.2.2008 hvor jeg svarte
at når man skal vurdere omfanget av landbruksadministrasjonen, er
det avgjørende å ha en klar definisjon på hva landbruksadministrasjonen
er, samt ha en oversikt over bredden i oppgaver og ansvar som forvaltes
av disse. Derfor er det viktig å være oppmerksom på at landbruks-
og matsektoren har et bredt samfunnsansvar og har avgjørende betydning
for enkeltmennesker og næringsliv over hele landet. Administrasjonen har
langt flere og mer omfattende oppgaver enn å administrere oppgaver
for næringsutøverne i jordbruket. Det er derfor en betydelig forenkling å
sammenlikne antall årsverk i landbruksadministrasjonen og antall
jordbruksbedrifter.
Kommunene er førsteinstansmyndighet for saker
etter jordlov, konsesjonslov og odelslov. Kommunene rapporterer
ikke på ressursbruken på dette i dag og jeg stiller spørsmålstegn
ved hensiktsmessigheten ved å innføre en så detaljert rapportering
som det her spørres om.
Jeg viser til tidligere svar vedrørende disse spørsmålene.
Jeg vil redegjøre nærmere i framtidige budsjettproposisjoner for
de virkninger organisatoriske endringer i landbruksadministrasjonen
har på effektivisering av virksomheten.
I det løpende arbeidet ses arbeidsoppgaver og ressursbruk
i institusjonene underlagt departementet kontinuerlig i sammenheng.
Dette var bl.a. begrunnelsen for organiseringen av Mattilsynet og
Statens landbruksforvaltning. Det er imidlertid en større utfordring
å se de oppgaver som kommunene, fylkesmannens landbruksavdeling
og Innovasjon Norge utfører i sammenheng med andre oppgaver i og
med at disse institusjonene ikke er underlagt departementet.