Spørsmål fra Næringskomiteen ang Dokument 8:43 (2007-2008) tiltak for å redusere landbruksbyråkratiet

Representantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Øyvind Korsberg og Kåre Fostervold har fremmet representantforslag om tiltak for å redusere landbruksbyråkratiet. Utgangspunktet for forslaget er diskusjoner i media hvor antall ansatte i landbruksforvaltningen og forskningen ses i forhold til antall bønder. Sakens ordfører stiller ytterligere spørsmål i brev av 18.2.2008.

Jeg konstaterer at spørsmålene stilt i brev av 18.2.08 er gjentak av de spørsmål som allerede er besvart i brev av 11.2.08 og 15.2.08, samt i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Landbruks- og matdepartementet. Det framkommer også av tidligere svar at jeg i framtidige budsjettproposisjoner vil følge opp med vurderinger og oppdateringer knyttet til landbruksadministrasjonen.

Spørsmål 1 og 2

Jeg viser til brev av 11.2 og 15.2.08 der jeg har redegjort for de institusjoner som utfører oppgaver på vegne av Landbruks- og matdepartementet, herunder fylkesmannens landbruksavdeling, kommunenes landbruksadministrasjon, deler av Innovasjon Norge og Statens landbruksforvaltning. Jeg har også tidligere nevnt at Innovasjon Norge, fylkesmannens landbruksavdeling og kommunene ikke er underlagt Landbruks- og matdepartementet, men utfører oppgaver på vegne av departementet.

Spørsmål 3

Jeg viser til St.prp. nr. 1 (2007-2008) som redegjør for de institusjoner som utfører oppgaver for Landbruks- og matdepartementet. Jeg vil i framtiden vurdere hvor detaljert det er mulig og riktig å innhente oppgaver om det administrative arbeidet i de institusjoner som ikke er direkte underlagt departementet.

Spørsmål 4

I forbindelse med utarbeidelse av den årlige budsjettproposisjonen vil jeg se på mulighetene for å definere og utvikle indikatorer for å se arbeidsoppgaver og ressursutnyttelse i sammenheng.

Spørsmål 5

Definisjonen av tallene for antall jordbruksbedrifter har endret seg over tid og er ikke direkte sammenliknbare. Jeg vil derfor komme tilbake med tallmateriale for dette i St.prp. nr. 1 for 2009.

Spørsmål 6

I brev av 11.2.2008 har jeg gjengitt oppgaver for utvikling av bemanning i fylkesmannens landbruksavdeling og kommunene over tid. Det er ikke sammenstilt data med tidsserier fra andre institusjoner. Dette kan det være aktuelt å komme tilbake til i budsjettproposisjonen for 2009. Omorganiseringer m.v. innebærer at det er arbeidskrevende å utarbeide slike oversikter.

Spørsmål 7

Jeg viser til brev av 11.2.2008 hvor jeg svarte at når man skal vurdere omfanget av landbruksadministrasjonen, er det avgjørende å ha en klar definisjon på hva landbruksadministrasjonen er, samt ha en oversikt over bredden i oppgaver og ansvar som forvaltes av disse. Derfor er det viktig å være oppmerksom på at landbruks- og matsektoren har et bredt samfunnsansvar og har avgjørende betydning for enkeltmennesker og næringsliv over hele landet. Administrasjonen har langt flere og mer omfattende oppgaver enn å administrere oppgaver for næringsutøverne i jordbruket. Det er derfor en betydelig forenkling å sammenlikne antall årsverk i landbruksadministrasjonen og antall jordbruksbedrifter.

Spørsmål 8

Kommunene er førsteinstansmyndighet for saker etter jordlov, konsesjonslov og odelslov. Kommunene rapporterer ikke på ressursbruken på dette i dag og jeg stiller spørsmålstegn ved hensiktsmessigheten ved å innføre en så detaljert rapportering som det her spørres om.

Spørsmål 9 og 10

Jeg viser til tidligere svar vedrørende disse spørsmålene. Jeg vil redegjøre nærmere i framtidige budsjettproposisjoner for de virkninger organisatoriske endringer i landbruksadministrasjonen har på effektivisering av virksomheten.

Spørsmål 11

I det løpende arbeidet ses arbeidsoppgaver og ressursbruk i institusjonene underlagt departementet kontinuerlig i sammenheng. Dette var bl.a. begrunnelsen for organiseringen av Mattilsynet og Statens landbruksforvaltning. Det er imidlertid en større utfordring å se de oppgaver som kommunene, fylkesmannens landbruksavdeling og Innovasjon Norge utfører i sammenheng med andre oppgaver i og med at disse institusjonene ikke er underlagt departementet.