Dokument nr. 8:57 (2007-2008) Representantforslag fra stortingsrepr. P. Sandberg, A. Sortevik, T. A. Nistad og B. Hoksrud om å endre kriteriene for riksvegferjer slik at ferjer som forbinder riksvegstrekninger, klassifiseres som riksvegferjesamband

Jeg viser til brev av 17.3.08 med oppfølgingsspørsmål om provenyvirkning og materiell.

PROVENYVIRKNING

Randsfjordferja

Samlet driftstilskudd til Randsfjordferja fra Gran kommune og Oppland fylkeskommune var om lag 1,65 mill. kr i 2007. Det fylkeskommunale bidraget var på kr 850 000. Sambandet har en frekvens på 19 rundturer daglig, som er en mindre enn de langsiktige målene i NTP. Da det er ukjent om vaktrutiner og lignende må endres, er det vanskelig å anslå kostnadene ved å øke tilbudet. Dersom det medfører krav til flere skift kan kostnadene til bemanning dobles.

Iht.mine opplysninger følger takstene i sambandet riksregulativet, slik at en ev. omklassifisering ikke burde få betydning for trafikkinntektene.

Kragerøskjærgården

Samlet driftstilskudd i ferjesambandet i Kragerøskjærgården fra Kragerø kommune og Telemark fylkeskommune var om lag 13,5 mill. kr i 2007. Det fylkeskommunale bidraget var på kr 11,5 mill. kr, er knyttet til investeringsstøtte for ny ferje og drift.

Det praktiseres sommer- og vintertakster i sambandet. Trafikkinntektene dekker imidlertid bare en mindre del av utgiftene i sambandet iht.de opplysninger departementet har innhentet.

Det skal for øvrig investeres om lag 20 mill. kr i nye ferjeleier i sambandet. Utgiftene til disse investeringene inngår ikke i driftstilskuddet.

På lik linje med annen ferjedrift står også ferjesambandene over Randsfjorden og i Kragerøskjærgården overfor de til enhver tid gjeldende markedspriser på renter og drivolje. De historiske kostnadene må korrigeres for endringer i disse markedsprisene, som i 2008 vil bety økte driftstilskudd.

MATERIELL

Ifølge opplysninger fra Vegdirektoratet vil en ev. omklassifisering av nevnte ferjesamband til riksvegsamband ikke ha noen materiellmessig konsekvens.