Jeg viser til brev av 17.3.08 med oppfølgingsspørsmål
om provenyvirkning og materiell.
PROVENYVIRKNING
Randsfjordferja
Samlet driftstilskudd til Randsfjordferja fra
Gran kommune og Oppland fylkeskommune var om lag 1,65 mill. kr i
2007. Det fylkeskommunale bidraget var på kr 850 000. Sambandet
har en frekvens på 19 rundturer daglig, som er en mindre enn de
langsiktige målene i NTP. Da det er ukjent om vaktrutiner og lignende
må endres, er det vanskelig å anslå kostnadene ved å øke tilbudet.
Dersom det medfører krav til flere skift kan kostnadene til bemanning
dobles.
Iht.mine opplysninger følger takstene i sambandet
riksregulativet, slik at en ev. omklassifisering ikke burde få betydning
for trafikkinntektene.
Kragerøskjærgården
Samlet driftstilskudd i ferjesambandet i Kragerøskjærgården
fra Kragerø kommune og Telemark fylkeskommune var om lag 13,5 mill. kr
i 2007. Det fylkeskommunale bidraget var på kr 11,5 mill. kr, er
knyttet til investeringsstøtte for ny ferje og drift.
Det praktiseres sommer- og vintertakster i sambandet.
Trafikkinntektene dekker imidlertid bare en mindre del av utgiftene
i sambandet iht.de opplysninger departementet har innhentet.
Det skal for øvrig investeres om lag 20 mill.
kr i nye ferjeleier i sambandet. Utgiftene til disse investeringene
inngår ikke i driftstilskuddet.
På lik linje med annen ferjedrift står også
ferjesambandene over Randsfjorden og i Kragerøskjærgården overfor
de til enhver tid gjeldende markedspriser på renter og drivolje. De
historiske kostnadene må korrigeres for endringer i disse markedsprisene,
som i 2008 vil bety økte driftstilskudd.
MATERIELL
Ifølge opplysninger fra Vegdirektoratet vil
en ev. omklassifisering av nevnte ferjesamband til riksvegsamband
ikke ha noen materiellmessig konsekvens.