Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev av 24. april 2008 der det bes om uttalelse fra Fiskeri- og
kystdepartementet til Dokument 8:79 (2007-2008).
I Dokument nr 8:97 (2007-2008) fremmes det forslag
om at Stortinget ber Regjeringen sørge for at prekvalifiseringen
av anbydere for deltakelse i anbudskonkurranse for fjerning av kvikksølv
i/heving av U-864 omgående utvides og utvidet anbudsrunde gjennomføres.
Som begrunnelse for forslaget viser representantene til at selskapet
Eide Marine Services AS hevder at verken selskapet eller bransjen
som sådan var oppmerksom på utlyst tidsfrist for å søke prekvalifisering
for senere anbudsinnlevering, og at bl.a. Eide Marine Services AS
som følge av dette ikke har fått anledning til å inngi anbud på oppdraget.
Etter min vurdering er det ikke riktig å si
at Eide Marine Services AS og andre bergingsselskaper, herunder
store, internasjonale aktørene i bransjen, ikke har hatt anledning
til å delta i anbudskonkurransen om heving. Prekvalifisering for anbudskonkurransen
ble kunngjort i henhold til anskaffelsesregleverket både på den
norsk og den europeiske offentlig Internettsiden for utlysing av
offentlige anskaffelser den 19. november 2007. Dette er den framgangsmåten
som skal følges i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser.
Formålet med slik kunngjøring er å sikre at den blir tilgjengelig
for alle aktuelle leverandører.
Som opplyst i mitt svar av 26. mars 2008 på spørsmål
til skriftlig besvarelse nr. 793 (2007-2008) til representanten
Arne Sortevik ble fire selskaper innen berging, heving og undervannsarbeider
prekvalifisert. Selskapene som ble prekvalifisert var Smith Salvage,
Mammoet, Svitzter (alle fra Nederland) og Sonsub (Italiensk). Dette
er alle store, internasjonale aktører i denne bransjen.
Kystverket har opplyst at Eide Marine Services AS
ikke meldte sin interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen
om heving innen den kunngjorte fristen. I henhold til forskrift
om offentlige anskaffelser § 11-10 nr 1 bokstav d hadde Kystverket
plikt til – ikke rett til - å avvise leverandører som ikke leverer
anmodning om prekvalifisering innen kunngjort frist.
Som framholdt i mitt brev av 26. mars 2008 har det
ikke vært grunnlag for å gripe inn i den pågående anbudskonkurransen.
En slik inngripen ville medføre betydelige negative konsekvenser
for de hevingsfirmaene som anmodet om prekvalifisering innen fristen,
og som nå har arbeidet med utforming av tilbud på en heving.
Forslagsstillerne viser til at det bør være
rom for en ny, utvidet anbudsrunde siden gjennomføring av valgt
løsning trolig ikke kan gjennomføres før sommeren 2009. Jeg vil
i denne sammenheng minne om at det arbeidet som nå gjennomføres
i regi av Kystverket omfatter mer enn bare å få utarbeidet tilbud
på heving. Forslagene til hevingsløsninger skal også vurderes i
forhold til hverandre og sammenlignes med andre tiltak med hensyn
på ulike risiki. Dette for å etablere et godt grunnlag for å velge
den løsningen som best ivaretar både helse, miljø og sikkerhet for
personell og hensynet til havmiljøet. Risikovurderingen skal gjøres
av ekstern ekspertise. I det pågående arbeidet tar det 8 1/2 måneder
fra utlysningen av anbudskonkurransen, den 19. november 2007, og
fram til planlagt overlevering av anbefaling til Fiskeri- og kystdepartementet
4. august 2008. Det vil etter min vurdering ikke være tid nok til
å gjennomføre en ny og utvidet anbudsrunde, forsvarlig behandling
av anbefalingen fra Kystverket og deretter forberedelser for iverksetting
av tiltak for gjennomføring sommeren 2009.
En avvising av innkomne tilbud med den begrunnelse
at det skal gjennomføres en ny, utvidet anbudsrunde vil også kunne
innebære svekket tiltro til objektivitet i prosessen, både blant
de selskapene som har levert tilbud og blant andre store internasjonale
aktører i bransjen, slik at disse lar være å delta i eller bruker
mindre ressurser i en senere konkurranse. Dette ville være svært
uheldig i forhold til arbeidet med å komme fram til en sikker håndtering
av miljørisikoen knyttet til vraket av U-864.