Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hild­eng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til Representantforslag nr. 54 (2007-2008) om lovfestet likebehandling av barn som går i private og offentlige barnehager. Komiteen viser til brev fra Kunnskapsdepartementet av 28. mars 2008 (vedlegg) hvor det informeres om at departementet kommer til å foreslå en lovfestet plikt til forskuddsutbetaling av kommunalt tilskudd til ikke-kommunale barnehager som har fått vedtak om finansiering. Komiteen er tilfreds med dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil vise til at Regjeringen tar sikte på å ta inn barnehagetilskuddet i det kommunale rammetilskuddet. Flertallet vil vise til at Regjeringen forbereder et lovforslag om finansieringsordning for de ikke-kommunale barnehagene som vil tre i kraft fra det tidspunkt rammefinansieringen er vedtatt.

Flertallet mener det derfor er naturlig å ta stilling til dette spørsmålet i forbindelse med behandlingen av lovforslaget fra Regjeringen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig med forslagsstillerne i at det foregår en strukturell forskjellsbehandling av barn i private barnehager, noe som gir de private barnehagene dårligere økonomi og barna et dårligere barnehagetilbud. Disse medlemmer viser til at mange kommuner bruker skjønnsmidler som er øremerket til barnehageformål til andre formål i kommunen. I tillegg er det mange kommuner som utbetaler for lavt tilskudd til de private barnehagene, og tilskuddet kommer i mange tilfeller svært sent. Disse medlemmer ser svært alvorlig på dette.

Disse medlemmer viser til at departementet mener dårlig økonomi ikke skal være et hinder for å klage på vedtak om kommunalt tilskudd. Disse medlemmer stiller seg spørrende til dette, all den tid regelverket er komplisert, og mange private barnehager vil ha behov for juridisk bistand for å utforme en klage som kan gi medhold.

Disse medlemmer viser til at forslagsstillerne mener det viktigste virkemidlet for å nå full barnehagedekning og god kvalitet er likebehandling av offentlige og private barnehager. Disse medlemmer viser videre til at forslagsstillerne mener det må innføres lovfestet reell likebehandling av private og offentlige barnehager. Disse medlemmer støtter dette. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 37 (2007-2008) om ulike finansieringsmodeller for offentlige finansiering av private barnehager.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i barnehageloven slik at det sikres reell likebehandling mellom offentlige og private aktører."

Komiteens medlem fra Høyre viser til at reell likebehandling mellom offentlige og private aktører er betinget av et godt og etterprøvbart beregningssystem for offentlig tilskudd. Under forutsetning av at det utarbeides et godt beregningsverktøy i forskrifts form og en lovbestemt likebehandling av offentlige og private barnehager, mener Høyre at kommunene selv er best egnet til å beregne tilskuddet hvor man tar i betraktning lokale variasjoner, det lokale byggekostnadsnivået, etterspørselen etter plasser og tilgang på kvalifisert personale i kommunenes barnehager. Høyres modell vil være en fullfinansiering av barnehagekostnadene gjennom en lokal stykkprisfinansiering hvor pengene følger barnet.