Det internasjonale valutafondet (International Monetary
Fund, forkortet IMF) har 185 medlemsland og er en sentral aktør
i det internasjonale økonomiske samarbeidet. IMF er en selvstyrende
institusjon under FN-paraplyen. IMF har et hovedansvar for å fremme
stabiliteten i det internasjonale monetære systemet og er et forum
for internasjonalt samarbeid om penge- og valutapolitiske spørsmål.
Virksomheten til IMF er konsentrert om tre hovedaktiviteter:
Forebygge kriser ved å overvåke økonomien i medlemslandene, låne
til land som har betalingsbalanseproblem eller er i krisesituasjoner,
og gi teknisk assistanse. Sammen med Verdensbanken spiller IMF en
viktig rolle i arbeidet for å lette gjeldsbetalingene for fattige land,
sette dem bedre i stand til å bekjempe fattigdom og realisere FNs
tusenårsmål.
Det daglige arbeidet i IMF ledes av et styre
der styremedlemmene representerer medlemslandene. Norge inngår i
en felles valgkrets for de nordisk-baltiske landene, som har en
felles styrerepresentant. IMFs høyeste organ er guvernørrådet, der
alle medlemslandene deltar med hver sin representant (guvernør).
Sentralbanksjefen er guvernør for Norge, mens departementsråden
i Finansdepartementet er viseguvernør.
IMF er inne i en fase med til dels store endringer i
virksomheten. Nedgangen i utlån de siste årene har gitt et stort
underskudd. Konsolideringen av den finansielle situasjonen har åpnet
for en gjennomgang av IMFs oppgaver på flere områder. Styret har
vedtatt nedbemanning og budsjettkutt, og IMF arbeider med å få på
plass en ny inntektsmodell. Videre skjer det endringer i styresettet
til IMF gjennom en pågående reform av kvoter og stemmerett. Reformene
vil være viktige for IMFs legitimitet og evne til å fylle sin rolle. Hovedpunktene
i reformene er også omtalt i Kredittmeldinga 2007, St.meld. nr.
19 (2007–2008), sammen med en bredere omtale av virksomheten til
IMF.
I proposisjonen tilrår Regjeringen at Stortinget gir
sitt samtykke til at Norge slutter seg til to endringer i IMFs statutter
(Articles of Agreement), samt til en økning av Norges kvote i IMF.
Den ene statuttendringen er knyttet til reformen av kvoter og stemmerett
i IMF og er omtalt i kapittel 2 i proposisjonen sammen med en tilhørende økning
i medlemslandenes kvoter. Den andre statuttendringen er knyttet
til en ny inntektsmodell for å sikre IMF tilstrekkelige driftsmidler
og er omtalt i proposisjonens kapittel 3. Kapittel 4 i proposisjonen
omtaler økonomiske og administrative konsekvenser av disse endringene. Proposisjonens
vedlegg 1 og 3 gjengir de fullstendige forslagene til endringer
i IMFs statutter, mens vedlegg 2 gir en oversikt over medlemslandenes
nåværende og foreslåtte kvoter og stemmevekter i IMF.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Torgeir Micaelsen, lederen
Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Tom Rune Thorvaldsen, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Morten Drægni, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Hilde
Grønhovd, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til de respektive
merknader om Det internasjonale valutafondet (IMF) i Innst. S. nr.
274 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 19 (2007–2008) Kredittmeldinga
2007.
Komiteen viser til de foreslåtte
endringsforslagene av IMFs statutter. Dette vil innebære en utvidelse
av organisasjonens investeringsmandat og gjennomføring av en reform
når det gjelder kvoter og stemmerett. Videre vedrører saken et samtykke
til en økning av Norges kvote i IMF.
Komiteen viser videre til at
de fremlagte forslag er basert på forhandlinger som har funnet sted
innenfor organisasjonen, og således må man betrakte forslagene som
omforent. Reform av internasjonale organisasjoner er en svært krevende prosess. Komiteen er
derfor godt fornøyd med at IMF gjennom disse endringsforslagene
viser vilje til å reformere strukturen, og omstruktureringen innebærer
at IMF med dette vil være den første organisasjonen under FN-paraplyen
som gjennomfører omfattende endringer i styresett som ble etablert
etter andre verdenskrig.
Komiteen viser til at Norge gjentatte
ganger har tatt til orde for reformer innen IMF, og det må derfor
konstateres at denne omstruktureringen viser at Norge har fått til
dels medhold internt.
Reformen er fremmet som en pakke, og vil først tre
i kraft når statuttendringene er ratifisert av medlemsland som samlet
har tilstrekkelig stemmevekt, det vil si minst 60 pst. av medlemslandene
med minst 85 pst. av stemmevekten. Komiteen påpeker
derfor at dette gir lite handlingsrom for å fremme eventuelle øvrige
endringer om omstrukturering på nåværende tidspunkt i prosessen. Komiteen anser
derfor at de foreslåtte endringer knyttet til statuttene er et viktig
skritt på veien for en nødvendig reformering av IMF, og vil således
anbefale at Stortinget slutter seg til de fremlagte statuttendringer. Komiteen vil
allikevel påpeke at reformprosessen knyttet til IMF må fortsette.
Komiteen viser også til at IMF
har satt i gang arbeid med å bedre den finansielle situasjonen i organisasjonen.
Inkludert i dette arbeidet er da også å få på plass en ny inntektsmodell. Komiteen vil
påpeke at det er viktig at IMF kontinuerlig vurderer sine kostnader
og utvikling, og ser på effektiviserende tiltak.
Komiteen støtter forslaget om
å utvide IMFs investeringsmandat, da dette trolig vil øke avkastningen
og vil spre risikoen på flere instrumenter. Komiteen viser
også til at Norges Bank i sin vurdering av den foreslåtte kvoteøkningen
påpeker at dette ikke vil påvirke avkastningen på valutareservene
vesentlig.
Komiteen vil på denne bakgrunn
anbefale at Stortinget slutter seg til, som foreslått, artikkelendringene
i statuttene til IMF og en økning av Norges kvote i IMF.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gir samtykke til endring av IMFs
statutter for å utvide organisasjonens investeringsmandat og for
å gjennomføre en reform av kvoter og stemmerett, og gir samtykke
til en økning av Norges kvote i IMF.
Oslo, i finanskomiteen, den 5. juni 2008
Reidar Sandal |
Ulf Leirstein |
leder |
ordfører |