Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til den fremlagte St.meld. nr. 34 (2007–2008) og redegjørelsen
om de fiskeriavtalene som er inngått med andre land for 2008 og
fisket etter avtalene i 2006 og 2007.
Komiteen er kjent med at en stor
del av norsk fiske skjer på bestander som vi deler med andre land,
og at Norge har inngått ulike typer fiskeriavtaler med en rekke
land.
Komiteen viser til at de etablerte
samarbeidsavtalene står sentralt i norsk fiskeriforvaltning. Komiteen har
merket seg at de viktigste bilaterale forhandlingene for 2008 har
vært ført med Russland, EU, Færøyene og Grønland.
Komiteen viser til
at kontroll på ressursuttaket på felles fiskebestander krever et
nært samarbeid mellom de landene som deler ressursene. Komiteen er
tilfreds med at et slikt samarbeid pågår med begge partene Norge
deler viktige fiskeressurser med, Russland og EU, og at det i tillegg
er inngått avtaler om kontroll direkte med medlemsstater i EU samt
flere andre stater.
Komiteen har merket seg at satellittsporing
av fiskefartøy er et nytt og viktig verktøy i kontrollarbeidet,
og at det er inngått satellittsporingsavtaler mellom landene som
har felles fiskeriinteresser i Nordøst-Atlanteren.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at Regjeringen
har innført en rekke tiltak for å hindre ulovlig, urapportert og
uregulert fiske, og at spesielt tiltaket med å svarteliste fartøy
som driver uønsket aktivitet, nå gir gode resultater.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behovet for økt kontroll med UUU-fiske og mener Kystvakten må
tilføres midler slik at effektiv kontroll er mulig. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2009
styrker Kystvakten med 350 mill. kroner.
Komiteen viser til
at et hovedfokus for samarbeidet mellom Norge og Russland om forvaltning
og kontroll i Barentshavet i 2007 var arbeidet med å styrke kontroll
med uttak og omlasting av fisk i Barentshavet. Komiteen er
tilfreds med at Norge og Russland er enige om å fortsette det viktige
arbeidet med å komme overfisket i Barentshavet og Norskehavet til
livs. Komiteen har merket seg at selv om det bilaterale
fiskerisamarbeidet med Russland fortsatt er både krevende og komplisert,
rapporteres det nå om at det er oppnådd reell fremgang siden 2006.
Komiteen viser til
at Norge og EU har et felles ansvar for å forvalte fiskeressursene
i Nordsjøen, bl.a. med å fastsette årlige totalkvoter for bestandene.
Komiteen har merket seg at det i samarbeidet mellom
Norge og EU fortsatt er områder der det er behov for felles tiltak
for å bedre fiskeriforvaltningen, og at en av hovedutfordringene
er å bedre beskatningen av fiskeressursene i Nordsjøen. Det vises
spesielt til at utkastproblematikken er en hovedutfordring i det
bilaterale samarbeidet med EU. Komiteen viser til
at utkast er en av de største truslene mot bærekraftig forvaltning
av fellesbestandene mellom Norge og EU, og at dette problemet er
særlig stort i Nordsjøen. For å øke det økonomiske utbyttet av bestandene
i Nordsjøen er det helt avgjørende at EU reduserer det nåværende
høye utkastnivået.
Komiteen er opptatt av at Regjeringen
fortsatt skal sette fokus på dette i sine samtaler med EU, og at
det skal kreves bindende tiltak fra EU for å redusere utkast på
felles forvaltede bestander.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader.