Landbruks- og matdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om endringer i bevilgninger under enkelte kapitler og poster i statsbudsjettet for 2008.

1.1 Forslag til endringer i bevilgninger under kapitler og poster i 2008

1.1.1 Kap. 1100 Landbruks- og matdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

I juni 2008 fattet Landbruks- og matdepartementet følgende vedtak:

"Synnøve Finden ASA gis med hjemmel i forvaltningslovens § 36 481 095 kroner eksklusive mva, til dekning av saksomkostninger i forbindelse med Landbruks- og matdepartementets vedtak av 21. januar 2008."

Utbetalingen av saksomkostninger er belastet Landbruks- og matdepartementets driftsbudsjett. Det foreslås en økning på 481 000 kroner for å dekke denne kostnaden.

1.1.2 Kap. 1112 Kunnskapsutvikling og beredskap m.m. på matområdet

Post 51 Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling og beredskap, Bioforsk

Posten foreslås redusert med 120 000 kroner mot en tilsvarende økning av post 96 Aksjekjøp.

Post 96 Aksjekjøp

Sagaplant AS ble etablert 1. august i år. Selskapets formål er å drive fremavl av plantemateriale av hagebruksvekster. Det foreslås at staten ved Bioforsk går inn som deleier i selskapet, med en aksjepost på 6 pst. Det foreslås derfor at kap. 1112 post 51 reduseres med 120 000 kroner og at det opprettes en ny post 96 under samme kapittel som bevilges med 120 000 kroner.

1.1.3 Kap. 1115 Mattilsynet

Post 1 Driftsutgifter

Bevilgningen på posten foreslås økt med 6 mill. kroner som følge av merinntekter på kap. 4115 post 2, jf. merinntektsfullmakt.

Post 71 Tilskudd til erstatninger

Staten måtte i vår gå inn i et oppdrettsanlegg på den ansvarlige virksomhets regning for å gjennomføre et pålegg om opptak og destruksjon av fisk for å forebygge smittespredning av den fryktede fiskesykdommen VHS (viral hemoragisk septikemi).

I prognosen fra Mattilsynet pr. 2. tertial er det antatt udekkete utgifter knyttet til saneringstiltak som er gjennomført for eiers regning, på i alt 2,3 mill. kroner. Øvrige utgifter på posten antas å bli ca. 1,5 mill. kroner. Det foreslås derfor en økning på posten på 2,7 mill. kroner.

1.1.4 Kap. 1148 Naturskade - erstatninger og sikring

Post 71 Naturskade, erstatninger

Statens landbruksforvaltning har nedjustert prognosen for hva som antas utbetalt i år med 9,5 mill. kroner. Landbruks- og matdepartementet foreslår nedjustering av bevilgningen for 2008 med 9,5 mill. kroner, fra 103 mill. kroner til 93,5 mill. kroner.

På bakgrunn av oppdaterte prognoser fra Statens landbruksforvaltning foreslår Landbruks- og matdepartementet videre at tilsagnsfullmakten på kap. 1148 post 71 økes med 10 mill. kroner til 45 mill. kroner, jf. forslag til vedtak II.

1.1.5 Kap. 4115 Mattilsynet

Post 1 Gebyr m.m.

Gebyrinntektene for 2008 blir lavere enn opprinnelig budsjettert, og foreslås redusert med 9 mill. kroner.

Post 2 Driftsinntekter og refusjoner mv.

Inntektene Mattilsynet har, knyttet til tilsyn med legemidler, miljøretta helsevern i kommunene og tjenester Mattilsynet yter utenfor ordinær arbeidstid m.m., er høyere enn det som ble lagt til grunn i budsjettet for 2008. Bevilgningen på posten foreslås derfor økt med 6 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1115 post 1.

1.1.6 Kap. 4150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

Post 85 Markedsordningen for korn

Det foreslås en reduksjon i bevilgningen på 95 mill. kroner. Reduksjonen skyldes høye priser på soya på verdensmarkedet som bidrar til lave tollsatser og lav sats i prisutjevningsbeløpet.

1.1.7 Kap. 5576 Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet

Post 70 Avgifter i matforvaltningen

Posten foreslås økt med 40 mill. kroner.

Økte forventede inntekter sammenlignet med budsjettet er i første rekke knyttet til økte inntekter fra matproduksjonsavgiftene, hovedsakelig pga. økt volum og økt verdi på importerte næringsmidler. Økt innenlandsk produksjon av landbaserte animalske produkter og økt fangstvolum i fiskeriene har også bidratt til merinntekten.

Inntektene fra avgiften på planter som ikke inngår i matproduksjonen vil også gi større inntekter enn budsjettert.

1.2 Andre saker

1.2.1 Veterinærmedisinsk oppdragssenter AS (VESO) - rettet emisjon

Veterinærmedisinsk oppdragssenter AS (VESO) ble i 1992 et statlig heleid aksjeselskap med Landbruks- og matdepartementet som utøver av statens eierskap. Stortinget ga gjennom behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000–2001) staten samtykke til å redusere eierandelen til 34 pst. 49 pst. av aksjene ble solgt til Selskapet for industrivekst SF (SIVA), som skulle arbeide for å få inn nye aktive eiere for å sikre utvikling av selskapet.

SIVA solgte tidlig i 2008 sine aksjer til AquaNova Invest AS. Gjennom AquaNova Invest AS kom det inn en aktiv eier i stedet for SIVA, uten at statens eierandel ble redusert. AquaNova Invest AS uttrykte umiddelbart etter kjøpet av SIVAs aksjer ønske om å sikre seg aksjemajoriteten.

AquaNova Invest AS har meget tung kompetanse innenfor VESOs virksomhetsområder og har utarbeidet planer for en utvikling av VESO med et privat flertallseierskap. Dette inkluderer videresalg av aksjer til medarbeiderne i selskapet. Et slikt eierskap vil være godt tilpasset utfordringene selskapet står overfor, og etter Landbruks- og matdepartementets vurderinger styrke selskapets ulike kompetanse- og forretningsområder. Dette vil gi et godt grunnlag for å ivareta og øke statens verdier i selskapet. Samtidig mener departementet det er viktigere å konsolidere selskapet enn å få inn en tredje eier, og at selskapet bør opprettholdes som en aktør i markedet.

Disse forholdene ligger til grunn for Landbruks- og matdepartementets beslutning om en rettet emisjon som medfører en reduksjon av den statlige eierandelen ned mot den grensen som Stortinget ga fullmakt til i 2001.

I tråd med dette er det gjennomført en rettet emisjon mot AquaNova Invest AS, slik at de nå eier 60,1 pst. av aksjene og staten ved Landbruks- og matdepartementet 39,9 pst. Emisjonen er gjennomført ved at AquaNova Invest AS har tilført selskapet 11 mill. kroner, som baseres på en verdi av selskapet før emisjon på 39,6 mill. kroner. I tillegg er det inngått avtale med AquaNova Invest AS om at de innenfor en tidsramme på 2 år gis eksklusiv rett til ytterligere emisjon, tilsvarende en reduksjon av statlig eierandel til 34 pst.