Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2008 under Miljøverndepartementet

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer i statsbudsjettet for 2008 under følgende kapitler og poster:

Kap. 1400 Miljøverndepartementet

Post 21 Spesielle driftsutgifter

For å dekke kostnadene ved åpningen av Varangerhalvøya nasjonalpark foreslås det en tilleggsbevilgning på kap. 1400 post 21 på 0,5 mill. kroner.

Kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning

Post 60 Tilskudd til lokalt utviklingsfond

Posten foreslås redusert med 6 mill. kroner til 0 fordi vedtak om vern av Trillemarka–Rollagsfjell ikke har blitt gjennomført så tidlig som planlagt i 2008.

Post 34 Statlig erverv, nasjonalparker

Tilsagnsfullmakten under kap. 1427 post 34 foreslås økt med 94,34 mill. kroner til 168,74 mill. kroner for å sikre at fullmakten vil dekke økte kostnadsanslag for alle utestående tilsagn og for å sikre at nasjonalparkplanen kan gjennomføres innen 2010.

Tilsagnsfullmakten foreslås økt for å få gjennomført tre planlagte nye vernevedtak i inneværende år, nemlig Naustdal–Gjengedal, Ålfotbreen og Hyllingsdalen Skardsfjella.

Post 35 Statlig erverv, nytt skogvern

Miljøverndepartementet foreslår en tilleggsbevilgning på kap. 1427 post 35 på 86,5 mill. kroner til vern av skog.

For å muliggjøre vern av skog på statsgrunn i 2008 foreslås tilsagnsfullmakten under kap. 1427 post 35 økt med 22,2 mill. kroner til 133,6 mill. kroner.

Kap. 1441 Statens forurensningstilsyn

Post 22 Statlig ordning for sletting av klimakvoter

Som følge av utsatt oppstart forventes utgiftene til kjøp av klimakvoter halvert for inneværende år og posten foreslås dermed redusert med 2,8 mill. kroner.

Det vises for øvrig til omtale under kap. 4441, post 2, Inntekter, statlig ordning for sletting av klimakvoter.

Post 39 Oppryddingstiltak, kan overføres

Som følge av forventede store overføringer til 2009, og estimerte utbetalinger i 2009, foreslås det å sette ned bevilgningen på posten med 70 mill. kroner for 2008.

Post 76 Refusjonsordninger, overslagsbevilgning

Det foreslås en reduksjon i budsjettet med 2 mill. kroner i forbindelse med refusjonsordningen av klimagassene HFK og PFK.

Kap. 1471 Norsk Polarinstitutt

Post 1 Driftsutgifter

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1471 post 1 med 22 mill. kroner. Den økte aktiviteten kommer som følge av økte inntekter, jf. omtale under kap. 4471 post 3.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Posten foreslås økt med 3 mill. kroner.

Kap. 4441 Statens forurensningstilsyn

Post 2 Inntekter, statlig ordning for sletting av klimakvoter

Det foreslås en reduksjon av inntektene på 3,1 mill. kroner.

Kap. 4471 Norsk Polarinstitutt

Post 3 Inntekter fra diverse tjenesteyting

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 4471 post 3 med 22 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Ingrid Skårmo, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til de foreslåtte endringene i statsbudsjettet for 2008 under Miljøverndepartementet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er opptatt av fremdriften og viktigheten av en systematisk oppfølging av oppryddingstiltak for vann, grunn og sedimenter som er forurenset av farlige miljøgifter. Miljømyndighetene har høy fokus på og prioriterer arbeidet med å følge opp handlingsplanen for forurenset sjøbunn.

Flertallet viser til at prosessen med å forberede og gjennomføre oppryddingsprosjekt, særlig i sjøbunnen, imidlertid er et omfattende og tidkrevende arbeid. Ansvarsforholdene er uoversiktlige og saksområdet er faglig komplisert. Prinsippet om at forurenser skal betale, medvirker også til at prosessen før oppryddingsarbeidet kan starte blir lang. Før det er forsvarlig å fatte vedtak om hvilke tiltak som bør settes i verk, må det i tillegg gjennomføres grundige prosjektundersøkelser inkludert gode kostnadsberegninger. For at opprydding i sjøbunnen skal gi varige forbedringer, er det også helt avgjørende at viktige nye tilførsler av miljøgifter blir stanset før opprydding starter.

For mange av tiltaksplanene vil en først i 2010/2011 ha kommet langt nok til at større oppryddingstiltak kan settes i gang, og de største kostnadene vil først komme i perioden fra 2011 og utover. Tiltak i forurenset sjøbunn vil når prosessen kommer så langt, være svært dyre.

Flertallet har dette langsiktige perspektivet med seg med hensyn til det budsjettforslaget som nå behandles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen foreslår å redusere bevilgningene til oppryddingstiltak i forurensende sedimenter over kap. 1441 post 39 med 70 mill. kroner i statsbudsjettet for 2008. Disse medlemmer mener det er svært uheldig at ikke Regjeringen klarer å holde den budsjetterte fremdriften, og foreslår å redusere bevilgningene til dette viktige arbeidet. Dette innebærer at arbeidet med å fjerne farlige miljøgifter fra havner og fjorder blir forsinket.

Disse medlemmer har videre merket seg at Regjeringen i statsbudsjettet for 2009 foreslo å redusere bevilgningene til oppryddingstiltak med 10 mill. kroner i forhold til året før, og at regjeringspartiene under budsjettbehandlingen på Stortinget reduserte bevilgningene med ytterligere 8,5 mill. kroner. Disse medlemmer mener Regjeringen med dette sender signaler om å redusere innsatsen i forhold til opprydding av forurensning og miljøgifter. Disse medlemmer merker seg at dette har skjedd til tross for at Regjeringen har bebudet økt innsats for å rydde opp i denne forurensningen. Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot forslaget om å redusere bevilgningene i statsbudsjettet for 2008 over kap.1441 post 39 med 70 mill. kroner.

Disse medlemmer understreker viktigheten av en systematisk oppfølging av oppryddingstiltak for vann, grunn og sedimenter som er forurenset av farlige miljøgifter. Disse medlemmer er bekymret for miljøtilstanden i mange av landets fjorder, havner og innsjøer med hensyn til høye konsentrasjoner av miljøgifter. Mye er historisk forurensning som representerer en betydelig belastning for naturmiljøet.

Disse medlemmer viser til at Mattilsynet advarer mot spising av fisk og skalldyr fra over 30 fjordområder langs kysten. Fjordene er forurenset med alt fra PCB til tungmetaller og dioksiner. Mange lokalsamfunn sliter med forurensede fjorder. At forurensningen får ligge, svekker også Norges omdømme som kyst- og fiskerinasjon.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2009, der det er foreslått å bevilge 30 mill. kroner utover Regjeringens forslag til oppryddingstiltak i vann, grunn og sedimenter som er forurenset med farlige miljøgifter over kap. 1441 post 39. Det vil si en bevilgning på 132,780 mill. kroner, som er en økning på 20 mill. kroner i forhold til 2008.

Komiteens medlem fra Venstre vil vise til Venstres alternative statsbudsjett for 2009 hvor Venstre foreslo 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag til oppryddingstiltak.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1400

Miljøverndepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

500 000

fra kr 96 157 000 til kr 96 657 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning

35

Statlig erverv, nytt skogvern, kan overføres,forhøyes med

86 500 000

fra kr 106 981 000 til kr 193 481 000

60

Tilskudd til lokalt utviklingsfond, reduseres med …

6 000 000

fra kr 6 000 000 til kr 0

1441

Statens forurensningstilsyn

22

Statlig ordning for sletting av klimakvoter, reduseres med …

2 800 000

fra kr 7 411 000 til kr 4 611 000

39

Oppryddingstiltak, kan overføres, reduseres med …

70 000 000

fra kr 112 780 000 til kr 42 780 000

76

Refusjonsordninger, overslagsbevilgning, reduseres med …

2 000 000

fra kr 50 000 000 til kr 48 000 000

1471

Norsk Polarinstitutt

1

Driftsutgifter, forhøyes med …

22 000 000

fra kr 114 732 000 til kr 136 732 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med …

3 000 000

fra kr 56 851 000 til 59 851 000

Inntekter

4441

Statens forurensningstilsyn

2

Inntekter, statlig ordning for sletting av klimakvoter, reduseres med …

3 122 000

fra kr 6 241 000 til kr 3 141 000

4471

Norsk Polarinstitutt

3

Inntekter fra diverse tjenesteyting, forhøyes med …

22 000 000

fra kr 19 979 000 til kr 41 979 000

II

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at:

Miljøverndepartementet i 2008 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1427

Direktoratet for naturforvaltning

34

Statlig erverv, nasjonalparker

168,7 mill. kroner

35

Statlig erverv, nytt skogvern

133,6 mill. kroner

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. desember 2008

Gunnar Kvassheim

leder og ordfører