2.1 Barne- og likestillingsdepartementet

2.1.1 Vedtak nr. 405, 14. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme for Stortinget forslag om endring i barneloven § 30 i tråd med intensjonen i Dokument nr. 8:31 (2007–2008) – representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, Odd Einar Dørum, Gunvald Ludvigsen og André N. Skjelstad.

Regjeringen bes samtidig vurdere om det er behov for å klargjøre og eventuelt forsterke barns vern mot fysisk avstraffelse i straffeloven. Regjeringen bes legge fram lovforslag i løpet av høsten 2008/våren 2009."

Barne- og likestillingsdepartementet uttaler i brev 18. august 2008:

"Barne- og likestillingsdepartementet har igangsatt et arbeid med å utrede forslag til endringer i barneloven i tråd med intensjonen i Dokument nr. 8:31 (2007–2008), og det tas sikte på å sende et høringsnotat på alminnelig høring i løpet av høsten 2008."

Det vises også til svar fra Justis- og politidepartementet på samme vedtak.

2.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at departementet er i ferd med å utrede forslag til endringer i barneloven i tråd med forslaget og avventer sak til Stortinget før vedtaket utkvitteres.

2.2 Forsvarsdepartementet

2.2.1 Vedtak nr. 594, 19. juni 2008

"Stortinget ber Regjeringen fremme en egen sak om de behov, konsekvenser og løsninger som er knyttet til personell som deltar i utenlandsoperasjoner."

Forsvarsdepartementet uttaler i brev 27. august 2008:

"Regjeringen vil fremme en egen sak om dette for Stortinget høsten 2008/våren 2009."

2.2.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Regjeringen vil fremme sak i tråd med vedtaket i løpet av høsten 2008/våren 2009 og avventer denne før vedtaket utkvitteres.

2.3 Helse- og omsorgsdepartementet

2.3.1 Vedtak nr. 192, 10. desember 2007

"Stortinget ber Regjeringen vurdere hvordan en kan sikre luftambulansen gode landingsmuligheter ved norske sykehus."

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

"Som en del av kvalitetssikringen knyttet til Justis- og politidepartementets prosjekt for anskaffelse av nye redningshelikoptre, ble det vinteren 2007/08 gjennomført en kartlegging av landingsforholdene for ambulansehelikopter og redningshelikopter ved norske sykehus. Resultatet av kartleggingen vil bli nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2008–2009) for budsjetterminen 2009 Helse- og omsorgsdepartementet."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Helse- og omsorgsdepartementet heter det bl.a. følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 192:

"Som en del av kvalitetssikringen knyttet til Justis- og politidepartementets prosjekt for anskaffelse av nye redningshelikoptre, har Luftambulansetjenesten ANS gjennomført en kartlegging av landingsforholdene for ambulansehelikopter og redningshelikopter ved norske sykehus som har akuttfunksjoner.

Kartleggingen viser at landingsplassenes beskaffenhet er svært varierende. (…)

Nærhet mellom sykehusets akuttmottak og landingsplass, slik at transport med bilambulanse kan unngås, er vesentlig av hensyn til tidsfaktor, sikkerhet og skånsom transport av pasienten. Kartleggingen viser at om lag halvparten av sykehusene har landingsplass for ambulansehelikopter så nær akuttmottak at bilambulansetransport som oftest ikke er nødvendig. For Sea King redningshelikopter er videre transport med bilambulanse nødvendig ved flere sykehus, pga av landingsbegrensninger.

Flere sykehus har konkrete planer om bygging av nye landingsplasser, bl.a. som del av byggeprosjekter som planlegges/er i gangsatt. Mange sykehus har gitt tilbakemelding om miljøproblemer knyttet til helikopterlandinger. Forhold som går igjen er støy for naboer, eksoslukt og problemer knyttet til rotorvind. Dette er forhold som må avveies ved lokalisering, særlig gjelder dette i sentrale by og/eller boligområder.

Departementet vil se oppfølgingen av den foreliggende kartleggingen av landingsforholdene for ambulansehelikopter og redningshelikopter ved norske sykehus i sammenheng med oppfølgingen av rapport fra en arbeidsgruppe som er nedsatt for å gjennomgå de prehospitale tjenestene med hovedvekt på bil- og båtambulansetjenesten og AMK-sentralene. Arbeidsgruppa skal avlevere sin rapport innen utgangen av 2008."

2.3.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til omtalen av oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 192 av 10. desember 2007, der Regjeringen ble bedt om å vurdere hvordan en kan sikre luftambulansen gode landingsmuligheter ved norske sykehus.

Komiteen viser til den gjennomgangen som skal ferdigstilles før utgangen av 2008. I St.prp. nr. 1 (2008–2009) fra Helse- og omsorgsdepartementet fremkommer det opplysninger om landingsmuligheter for helikopter ved norske sykehus som gir grunn til bekymring. Komiteen forventer derfor at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte, og redegjør for utbedringer av landingsmuligheter for helikopter ved norske sykehus.

2.3.2 Vedtak nr. 393, 7. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen om å evaluere ordningen med særskilte tiltak rettet mot tannbehandling til rusmiddelavhengige for å se om ordningen fungerer som ønsket."

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

"Vedtaket ble truffet ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 35 (2006–2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning – framtidas tannhelsetjenester, jfr. Innst. S. nr. 155 (2007–2008).

Helse- og omsorgsdepartementet vil sørge for at det blir gjennomført en evaluering av ordningen med særskilte tiltak rettet mot tannbehandling til rusmiddelavhengige i løpet av 2009."

2.3.2.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet vil gjennomføre en særskilt evaluering av ordningen i løpet av 2009 og avventer utkvittering av vedtaket til evalueringen foreligger.

2.4 Justis- og politidepartementet

2.4.1 Vedtak nr. 342, 18. desember 2007

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om å komme tilbake med en nærmere gjennomgang av voldsoffererstatningsordningen."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 16. september 2008:

"Justis- og politidepartementet vil i St.prp. nr. 1 (2008–2009) redegjøre for oppfølgingen av vedtaket."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Justis- og politidepartementet heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 342:

"Regjeringen vil styrke voldsofrenes stilling ytterligere og vil fremme en proposisjon i løpet av høsten 2008 om en økning av maksimumsbeløpet for utbetaling av voldsoffererstatning fra 20 G (grunnbeløpet i folketrygden) til 40 G med virkning fra 01.07.2009.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på posten økes med 4 mill. kr."

2.4.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 342 av 18. desember 2007.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at Regjeringen har lagt frem Ot.prp. nr. 12 (2008–2009) om lov om endringar i lov om erstatning frå staten for personskade valda ved straffbar handling m.m. (valdsoffererstatningslova). Flertallet viser til at proposisjonen inneholder forslag om å doble maksimumsbeløpet for utbetaling av voldsoffererstatning. Flertallet anser således anmodningsvedtaket som avsluttet for behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre i justiskomiteen har uttalt følgende:

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre konstaterer at Regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak og fremmet sak i revidert nasjonalbudsjett, og saken er heller ikke løst i statsbudsjettet der det vises til at det vil bli fremmet sak uten at dette er nærmere tidfestet. Disse medlemmer mener saken har tatt uforklarlig lang tid og imøteser at saken kan avklares så snart som mulig av hensyn til dem dette angår."

2.4.2 Vedtak nr. 405, 14. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme for Stortinget forslag om endring i barneloven § 30 i tråd med intensjonen i Dokument nr. 8:31 (2007–2008) – representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, Odd Einar Dørum, Gunvald Ludvigsen og André N. Skjelstad.

Regjeringen bes samtidig vurdere om det er behov for å klargjøre og eventuelt forsterke barns vern mot fysisk avstraffelse i straffeloven. Regjeringen bes legge fram lovforslag i løpet av høsten 2008/våren 2009."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Straffelovens regulering mot fysisk avstraffelse av barn vil bli vurdert i forbindelse med arbeidet med ny straffelov spesiell del. Proposisjonen planlegges fremmet i desember 2008."

Det vises også til svar fra Barne- og likestillingsdepartementet på samme vedtak.

2.4.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 405 av 14. mars 2008, og anser at vedtaket er fulgt opp på en tilfredsstillende måte.

Komiteen registrerer at proposisjon som blant annet omhandler regulering mot fysisk avstraffelse av barn, er bebudet fremlagt i desember 2008. Komiteen avventer proposisjonen før vedtaket kvitteres ut.

2.4.3 Vedtak nr. 455, 6. mai 2008

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med arbeidet med ny vergemålslov gjennomgå dagens beløpsgrense, med tanke på å oppjustere denne til et mer riktig beløp, sett i lys av tiden som er gått siden siste justering og samfunnets øvrige utvikling. Det bør samtidig vurderes hvordan fremtidig oppjustering av beløpsgrensen best kan skje. Regjeringen bes deretter melde tilbake på egnet måte."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Justis- og politidepartementet arbeider for tiden med en odelstingsproposisjon om ny vergemålslov. I forbindelse med dette arbeidet vil beløpsgrensen for når overformynderiet skal overta forvaltningen av umyndiges midler, bli vurdert med tanke på å oppjustere denne. Som et ledd i dette vil man også vurdere hvordan fremtidige oppjusteringer helst bør foregå."

2.4.3.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 455 av 6. mai 2008.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i justiskomiteen har uttalt følgende:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til og er tilfreds med at spørsmålet vil bli vurdert i forbindelse med arbeidet med en ny vergemålslov."

Flertallet slutter seg til merknadene fra justiskomiteens flertall, og anser vedtak 455 som fulgt opp, men venter med å utkvittere vedtaket til forslag til ny vergemålslov er fremlagt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre i justiskomiteen har uttalt følgende:

"Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil vise til at det er fullt mulig å ta stilling til beløpsgrense uavhengig av en total revisjon av vergemålsloven. Disse medlemmer finner det svært utilfredsstillende at Regjeringen ikke kan opplyse om når ny vergemålslov kan forventes fremmet for Stortinget slik at beløpsgrensene kan få en helt nødvendig oppjustering."

2.5 Kommunal- og regionaldepartementet

2.5.1 Vedtak nr. 349, 10. januar 2008

"Stortinget ber Regjeringen utrede muligheten for å gjeninnføre en ordning med strykning av listekandidater ved kommunestyrevalg. En adgang til å stryke må vurderes i sammenheng med en justering av stemmetillegget for partienes forhåndskumulerte kandidater."

Kommunal- og regionaldepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Kommunal- og regionaldepartementet planlegger å sette ut et forskningsoppdrag for å belyse ulike spørsmål knyttet til eventuelt å gjeninnføre adgangen til å stryke listekandidater ved kommunestyrevalg. Regjeringen vil etter planen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av spørsmålet i god tid før kommunestyrevalget i 2011."

2.5.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at spørsmålet om en eventuell gjeninnføring av ordningen med adgang til å stryke listekandidater ved kommunevalg vil bli vurdert og fremlagt for Stortinget i god tid før valget i 2011. Komiteen avventer utkvittering av vedtaket til saken foreligger.

2.6 Kunnskapsdepartementet

2.6.1 Vedtak nr. 266, 13. desember 2007

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med stortingsmeldingen om internasjonalisering vurdere en opptrapping av rammen i Statens lånekasse for utdanning slik at nye søkerskoler kan innlemmes i støtteordningen for elever som tar deler av sin videregående opplæring i utlandet."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Regjeringen vil i stortingsmeldingen om internasjonalisering komme med en beskrivelse av hvordan vedtaket vil bli fulgt opp. Det tas sikte på å fremme meldingen om internasjonalisering i løpet av høsten 2008."

2.6.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Regjeringen vil omtale oppfølgingen av vedtaket i stortingsmeldingen om internasjonalisering. Komiteen avventer stortingsmeldingen før vedtaket kvitteres ut.

2.6.2 Vedtak nr. 391, 7. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre krav om ekstern sensor for all høyere utdanning."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Kunnskapsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i St.prp. nr. 1 (2008–2009)."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Kunnskapsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 391:

"Kunnskapsdepartementet vil sette i gang arbeidet med ei kartlegging av bruken og omfanget av ekstern sensor på lågare grad ved universitet og høgskolar, og vil vurdere ei lovendring som sikrar meir bruk av ekstern sensor på lågare grad. Departementet vil komme tilbake til Stortinget med resultata frå kartlegginga."

2.6.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 391 av 7. mars 2008.

Komiteens flertall, medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, anser at vedtaket følges opp i tråd med Stortingets forutsetning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at det ikke er tilstrekkelig at Regjeringen setter i gang med å kartlegge bruk og omfang av ekstern sensor på lavere grad uten å ha noen tidsfrist for dette arbeidet, samt en frist for når en sak skal legges frem for Stortinget. Disse medlemmer mener et lovendringsforslag må legges frem for Stortinget og behandles i løpet av våren, slik at endringen kan tre i kraft allerede høsten 2009. Disse medlemmer vil også påpeke at ordlyden i Stortingets vedtak var å vurdere krav om ekstern sensor, og observerer nå at Regjeringen bruker ordlyden "en lovendring som sikrer mer bruk av ekstern sensor" fremfor et krav om dette. Disse medlemmer mener Regjeringen her ikke følger opp på Stortingets vedtak.

2.6.3 Vedtak nr. 501, 30. mai 2008

"Stortinget ber Regjeringen snarest utarbeide forslag til bestemmelser som forplikter videregående skole til foreldresamarbeid."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 8. september 2008:

"Kunnskapsdepartementet vil følge opp vedtaket i en odelstingsproposisjon våren 2009."

2.6.3.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket vil bli fulgt opp i en odelstingsproposisjon våren 2009 og avventer denne før saken kvitteres ut.

2.7 Miljøverndepartementet

2.7.1 Vedtak nr. 415, 3. april 2008

"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til endring i eksisterende lovverk som sikrer at vann- og avløpsinfrastrukturen forblir heleid av det offentlige. Lovgivningen må gi unntak fra offentlig eie for de vann- og avløpsvirksomheter som i dag er organisert som ikke-kommersielle private andelslag eid av abonnentene, slik at dagens eierorganisering for disse kan videreføres."

Miljøverndepartementet uttaler i brev 21. august 2008:

"Regjeringen vil be Statens forurensningstilsyn om, i samarbeid med andre berørte myndigheter, å utrede en endring i lovgivningen for å lovfeste offentlig eierskap til vann- og avløpsinfrastrukturen. Regjeringen vil så ta sikte på å følge opp denne utredningen med en odelstingsproposisjon i løpet av 2009."

2.7.1.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at Regjeringen vil følge opp saken med en odelstingsproposisjon i 2009 og avventer denne før vedtaket kvitteres ut.

2.8 Samferdselsdepartementet

2.8.1 Vedtak nr. 402, 13. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen vurdere muligheten for å innføre påbud om sitteplass for skolebarn i skoleskyss med buss. Arbeidet starter etter at rapporten om "Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss" er lagt fram for Samferdselsdepartementet."

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

"Samferdselsdepartementet mottok rapporten "Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss" i mai 2008. For eventuelt å kunne innføre særlige tiltak for trafikantgruppen skolebarn i buss, må det foretas omfattende og kompliserte vurderinger av økonomisk, juridisk og praktisk art. Departementet er nå i gang med å vurdere resultatene i rapporten og vil i det videre arbeidet gjennomføre nødvendige utredninger for å følge opp Stortingets anmodning. Stortinget vil bli informert om oppfølgingen."

2.8.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet er i ferd med å vurdere resultatene av rapporten "Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss" og at Stortinget vil bli informert om oppfølgingen. Komiteen venter med å kvittere ut vedtaket til Stortinget har mottatt informasjonen.