Jeg viser til brev av 6. januar 2009 hvor justiskomiteen
ber om departementets uttalelse ifm behandlingen av Dokument nr.
8:15 (2008-2009) representantforslag fra stortingsrepresentantene Siv
Jensen, Jan Arild Ellingsen, Jørund Rytman og Øyvind Korsberg om
forslag til tiltakspakke for å møte bemanningskrisen i politiet.
Forslagsstillerne tar opp en rekke viktige problemstillinger
for politiet. Jeg vil innledningsvis understreke at jeg tar situasjonen
i politiet alvorlig. Jeg mener imidlertid at det i en del tilfeller har
blitt skapt et mediabilde som gir et noe feilaktig inntrykk av den
faktiske situasjonen i politiet.
Det er flere ansatte i politietaten nå enn det
noen gang har vært. Politiets budsjett er økt med 2 milliarder kr
i perioden 2006-2009. Dersom kompensasjon for lønns- og prisstigning
trekkes fra, er styrkingen på 800 mill kr. Opptaket til Politihøgskolen
har aldri vært så høyt som det blir i 2009 - hele 552 studenter.
Videre investeres i et nytt avlyttingssikkert nødnett for beredskapsetatene
(første byggetrinn er i gang på Østlandet).
Bemanningssituasjonen i politiet har vært en
utfordring i flere år, rett og slett fordi det er utdannet for få
politifolk. I fjor høst ble situasjonen vesentlig forverret fordi
polititjenestemenn synes å ha bestemt seg for å verne om sin fritid ved
å ikke ta på seg overtidsvakter frivillig.
Etter min mening gir Politidirektoratets rapport "Politiet
mot 2020 - bemannings- og kompetansebehov i politiet" er et godt
grunnlag for å vurdere bemanningsbehovet i politi- og lensmannsetaten
framover. I budsjettforslaget for 2009 har vi også fulgt opp de
anbefalinger som er gitt i rapporten, ved å øke opptaket på Politihøgskolen
til 552 studenter. I tillegg er det gitt betydelige bevilgningsøkninger
bl.a. til utlendingsfeltet og til bekjempelse av økonomiske kriminalitet
ved Oslo politidistrikt. Dette innebærer mulighet for politidistriktene
til å opprette mange sivile årsverk. Dette viser etter min mening
at vi tar på alvor de anbefalingene som er framsatt i rapporten.
Politiet har fått store ressursøkninger de senere år,
og det er etter min mening viktig å vurdere om politiets ressurser
brukes på best mulig måte. Konsulentfirmaet Agenda har på oppdrag
av Politidirektoratet gjennomført en analyse av ressursbruken i
politiet. Første fase i dette arbeidet har vært å undersøke hvor
mye av ressursene som brukes til lønn og leie av lokaler. Som jeg tidligere
har informert Stortinget om, skal det gjennomføres flere faser i
dette arbeidet, bl.a. skal ressursfordelingen i perioden 2001-2008
etter hovedgjøremål (orden, etterforskning, påtale, administrasjon,
ledelse, forvaltning og sivile gjøremål) og etter stillingskategori
(politiutdannet personell, politijurister, administrative stillinger
og andre sivile stillinger) beskrives og redegjøres for. Deretter
skal det foretas en analyse av ressursdisponeringen mellom hovedgjøremålene
herunder vurdere sannsynlige årsaker til disponeringen i perioden.
Avslutningsvis skal det utarbeides forslag til eventuelle forbedringspunkter.
Jeg følger utviklingen i politiet nøye og vurderer fortløpende hva
som er nødvendig å gjøre.
Til de kontrete forslagene har jeg følgende
kommentarer:
Jeg er enig i at det er viktig å ha dialog med
de ansattes organisasjoner og har i min periode som justisminister
hatt kvartalsvise møter med de ansattes organisasjoner. I tillegg
har jeg hatt møter ved behov. Ifm den situasjonen som har vært i politiet
den senere tid, har jeg hatt møter med lederen for Politiets Fellesforbund
(PF). I tillegg hadde jeg 12. desember 2008 møte med alle organisasjonene
i politiet hvor situasjonen ble diskutert. Det var også planlagt
nytt møte med politiets organisasjoner den 9. januar i år, Etter ønske
fra PF er dette møtet utsatt.
Hovedutfordringen i dag er at det har vært for lavt
opptak av studenter ved Politihøgskolen tidligere. Dette fører til
at det i vært liten grad er ledige politiutdannede. Som nevnt over
tas det i 2009 opp 552 studenter på Politihøgskolen. Dette er det
høyeste opptaket av studenter som har vært ved Politihøgskolen.
I perioden 2006-2009 tas det opp 1 776. Til sammenligning kan nevnes
at det i perioden 2002 - 2005 under Bondevik II ble det tatt opp
1 128 studenter, dvs 648 færre enn i nåværende periode. Økt opptak er
det viktigste tiltaket for å sikre en bedre politibemanning framover.
Etter min mening gir Politidirektoratets rapport "Politiet
mot 2020 - bemannings- og kompetansebehov i politiet" er et godt
grunnlag for å vurdere bemanningsbehovet i politi- og lensmannsetaten
framover og i budsjettet for 2009 følges forslagene opp.
I tillegg til å øke opptaket ved Politihøgskolen arbeider
vi med å organisere politiet på en bedre måte, slik at kompetansen
utnyttes best mulig. Politidirektoratet har satt i gang en rekke
tiltak, bl.a. rekruttering av personell med annen utdanning, eksempelvis
arrestforvarere, for å frigjøre polititjenestemenn og -kvinner for
politioppgaver. Samtidig arbeider vi for å beholde erfarne politifolk
lenger i jobb.
Selv om Politihøgskolen skulle utdanne nok polititjenestemenn,
vil trolig rekrutteringen til små enheter med reservetjeneste og/eller
begrenset tilfang av oppgaver, være en utfordring.
For å styrke rekrutteringen i distriktene har
differensiert grunnutdanning vært diskutert. Etter min mening er
dagens politiutdanning nødvendig for å møte kriminalitetsutviklingen
og kompleksiteten i oppgavene politiet skal løse. Det er derfor
ingen god løsning å satse på at lavere utdanning skal regnes som
tilstrekkelig for arbeid i distrikter med færre ansatte og dermed større
bredde i oppgaver og ansvar.
Karriereplanlegging er viktig, men det er etter min
menig for tidlig å opprette en karriereplan allerede ved avslutningen
ved Politihøgskolen. Det er viktig at polititjenestemenn i første
omgang blir generalister og at en del etter en viss tid i tjenesten
utvikler spesialistkompetanse. Det enkelte politidistrikt/særorgan
skal utarbeide lokal lønns- og personalpolitikk i samarbeid med de
tillitsvalgte. I denne sammenheng kan arbeid med karriereplaner
inkluderes.
Etter tjenestetvistloven § 31 kan Kongen med Stortingets
samtykke inngå tariffavtale på vegne av staten. Fornyings- og administrasjonsministeren
er tillagt ansvaret for å forhandle fram sentrale tariffavtaler
på vegne av staten. Forhandlingene om ny Hovedtariffavtale for perioden
2008 - 2010 er avsluttet og Stortinget gav sitt samtykket til den
18. juni 2008. Det vil i perioden bli ført lokale forhandlinger
samt et mellomoppgjør til våren. Rammen for forhandlingene i mellomoppgjøret
er klart avgrenset i hovedtariffavtalens pkt. 1.4.4.
Politiets Fellesforbund har for øvrig ikke fremmet
sentrale krav om risikotillegg etter at polititillegget i 1996 ble
innarbeidet i hovedlønnen. UNIO v/Arne Johannessen uttalte dessuten
etter lønnsforhandlingene sommeren 2008 at han var fornøyd med resultatet.
Lederlønnssystemet i staten består av to elementer;
basislønn og et individuelt tillegg. Basislønnen bestemmes av hvilken
hovedkategori stillingen er plassert i (A- E) og hvilken delkategori
stillingen skal plasseres i (0 - 3). FAD avgjør innplassering på
hovedkategori og fagdepartementene avgjør innplassering på delkategori.
Basislønnen bestemmes ut fra ansvarsområde til den enkelte ansatte.
Basislønnen reguleres pr 01.10. hvert år av fornyings- og administrasjonsministeren.
Det kan i tillegg gis inntil 30 % av basislønn
i individuelt tillegg på bakgrunn av lederens oppnådde resultater
og/eller markedsmessige forhold. Individuelle tillegg for politimestrene foreslås
av politidirektøren, men fastsettes av Justisdepartementet. De individuelle
tilleggene fastsettes ikke bare ut fra saksbehandlingstid og oppklaringsprosent.
Det er en totalvurdering av oppnådde resultater som vurderes.
I forbindelse med rapporten "Politiet mot 2020 Bemannings-
og kompetansebehov" er det også utredet behovet for sivile stillinger.
Det er spesielt to hovedmotiver for å utvide andelen ikke politiutdannede
i etaten. For det første er det behov for å frigjøre politiutdannet
personell fra oppgaver hvor slik kompetanse ikke kreves, og overføre
disse til kriminalitetsbekjempelse og trygghetsproduksjon. For det
andre er kravene til spesialkompetanse innenfor viktige etterforskingsoppgaver
økende, og alminnelig politikompetanse alene er ikke tilstrekkelig.
For ikke å miste politikompetanse ved å spesialisere politiet, må
spesialkompetanse anskaffes fra andre steder slik at politidistrikt
og særorgan får en hensiktsmessig kompetansebalanse til å løse oppgavene.
Stillingskategorier som kan frigjøre politiutdannede
er blant annet arrestforvarere, transportører, sivile operatører
på operasjonssentralene, grensekontrollører og saksbehandlere i
utlendingssaker, saksbehandlere i den sivile rettspleie og andre
forvaltningsgjøremål, samt personell til dokumenthåndtering i straffesakskjeden.
I sum vil behovet for denne gruppen ansatte utgjøre i størrelsesorden
600 årsverk fram mot 2020.
Etter min mening må det fortløpende vurderes hvilke
oppgaver som kan løses av sivilt ansatte - jf også redegjørelsen
innledningsvis om en ressurs-/driftsanalyse.
Politidistriktene må ved utlysing av ledige
stillinger vurdere hvilken kompetanse det er størst behov for. I
hvilken grad budsjettet skal styrkes for å kunne opprette flere
sivile stillinger, må vurderes ifm den ordinære budsjettprosessen.
Seniorpolitiske tiltak er viktig for å få polititjenestemenn
til å utsette fratreden, for å sikre videreføring av eldre tjenestemenns
erfaringskompetanse og for å dekke behovet for arbeidskraft, Lønn
kan være ett virkemiddel for å motivere polititjenestemenn til å
stå lenger i arbeid. Ekstra lønnstrinn kan gis i forbindelse med de
årlige lokale forhandlinger etter Hovedtariffavtalen i staten. Dette
kan imidlertid ikke avtales på forhånd, men kan nedfelles i den lokale
lønnspolitikken. Politimesteren kan også etter avtale med de tillitsvalgte
bruke Hovedtariffavtalens punkt om "Særlige grunnlag", når det er
særlige vansker med å beholde spesielt kvalifisert arbeidskraft.
Videre legges det til rette for fleksibilitet med hensyn til arbeidstid,
slik at de som ønsker det kan få anledning til å arbeide deltid.
På den måten kan man utnytte arbeidskraftreserven til eldre arbeidstakere
i stedet for at de går av med pensjon før oppnådd aldersgrense. Politidirektoratet
har iverksatt en rekke seniorpolitiske tiltak for å få ansatte med
ønsket kompetanse til å fortsette i politi- og lensmannsetaten utover
"nedre aldersgrense".
Eventuelle budsjettøkninger må vurderes i de
ordinære budsjettprosesser.
Etter min mening er det viktig at ansatte i
politi- og lensmannsetaten har et godt tilbud av etter- og videreutdanning.
I rapporten "Politiet mot 2020 - Bemannings- og kompetansebehovet
i politiet" er kompetanse et viktig punkt. Behovet for fremtidig
kompetanse er utredet.
Det er viktig å planlegge for vedlikehold av
eksisterende kompetanse, men samtidig kreves det målrettede tiltak
for å dekke behovet for ny kompetanse.
Kompetanseplanene må beskrive hvordan vedlikehold
og videreutvikling av eksisterende kompetanse skal skje, Kurs og
utdanning er viktige kompetansehevingstiltak, men kunnskapsdeling og
kompetanseoverføring mellom enheter, prosjekter, team eller lignende
må løftes mer fram i planene. I tillegg til å kartlegge kompetansebehov
på individnivå må disse ses opp mot distriktets behov for kompetanse.
Det er viktig at ressurser og kompetanse forvaltes
effektivt. For å bedre kompetanseforvaltningen vil Politidirektoratet,
i samarbeid med Politihøgskolen, øvrige særorgan og politidistrikt,
videreutvikle arbeidet med kompetanseplanlegging og kompetanseforvaltning.
Det vil bli lagt særlig vekt på hvordan etaten kan sikre seg og
beholde kritisk kompetanse.
Ansatte i politi og lensmannsetaten avlønnes både
i lønnsramme- og lønnsspennssystemet etter hovedtariffavtalen i
staten. Politibetjenter avlønnes i lønnsrammer. Lønnsrammesystemet innehar
muligheter for avlønning av politibetjent 1 mellom kr 300 400 –
413 300, politibetjent 2 mellom kr 304 300 – 420 800 og politibetjent
3 mellom kr 321 500 og 459 900 eksklusive variable og faste tillegg.
Begynnerlønnen her er ut fra at det ikke er noen form godskriving
av tidligere tjenesteansiennitet. Det kan nevnes av all militærtjeneste,
polititjeneste, sivilforsvarstjeneste og sivil tjeneste godskrives
fullt ut. Omsorgsarbeid godskrives med inntil 3 år samt at all yrkespraksis
av mer enn 3 måneder sammenhengende varighet godskrives fullt ut.
I lønnsoppgjøret 2008 med påfølgende justeringsoppgjør - ble bl.a.
politibetjenter tilgodesett med inntil 3 lønnstrinn (avhengig av lønnsramme
og ansiennitet). Dagens avlønning av ansatte i politi- og lensmannsetaten
avspeiler de krav som UNIO (som representerer de største gruppene
innenfor politiet) har kommet med og de endelige resultatene i lønnsoppgjørene. Lønnsplassering
av grupper er tema i alle lønnsoppgjør og kombinasjonene av sentrale tillegg,
justeringsforhandlinger og lokale forhandlinger bidrar til generell
lønnsvekst og tilpasning av lønnsnivåene mellom gruppene i det statlige
tariffområdet.
Ordningen med tjenestepensjon i offentlig sektor utredes
av et uvalg under ledelse av statsrådene i AID og FAD hvor hovedorganisasjonene
i arbeidslivet er med. Utvalget skal sluttføre sitt arbeid innen
utgangen av februar og resultatet av utvalgets arbeid vil bli en
del av grunnlaget for tariffoppgjøret våren 2009 i offentlig sektor. Utvalget
vil også behandle utmåling av tjenestepensjon for de grupper som
har særaldersgrenser. Selve spørsmålet om hvem som skal ha særaldersgrenser
og hvordan de skal plasseres, behandles imidlertid som en egen sak
mellom FAD og hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden. Dette
arbeidet vil pågå utover i 2009.
Endelig utforming av fremtidig tjenestepensjon
i offentlig sektor må avklares før en eventuelt ser på egne løsninger
for noen grupper.