Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag
om endring av alkohollovens ytre ramme for servering av alkohol
fra kl. 03.00 til kl. 02.00.
II
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag
om endring av alkoholloven som innebærer flere og bedre kontroller
og strengere sanksjoner mot brudd på alkoholloven, særlig når det
gjelder overskjenking og aldersgrenser.
III
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag
om endring av alkoholloven som innebærer en sterkere vektlegging
av politiets råd om motvirking av vold og kriminalitet.
IV
Stortinget ber Regjeringen om å vurdere å gjennomføre
prosjekter etter inspirasjon fra STAD-prosjektet i Stockholm, som
innebærer samarbeid med salgsnæringen om opplæring av personale
i alkoholloven og konflikthåndtering, kombinert med flere kontroller
av salgs- og serveringsstedene."
Forslagsstillerne viser til at flere studier
har vist at alkohol er involvert i 60–70 prosent av alle voldstilfeller,
og at når skjenketidene økes, økes voldsbruken. Det vises også til
erfaringer fra Island, Storbritannia og Sverige som viser sammenheng
mellom liberalisering av skjenketider og økt voldsbruk.
Forslagsstillerne påpeker at det i Norge denne stortingsperioden
har vært en utvikling i retning av at alkoholservering avsluttes
tidligere enn før. Det gis eksempler på at dette har medført mindre voldsbruk.
Forslagsstillerne viser til at dagens lovverk
er et rammelovverk. Skjenketidene for alkoholservering har en ytre
ramme til kl. 03.00, men alkohollovens hovedbestemmelse er til kl.
01.00.
Forslagsstillerne mener for det første at alkohollovens
ytre ramme bør endres fra kl. 03.00 til kl. 02.00. For det andre
ønsker forslagsstillerne sterkere sanksjoner mot skjenkesteder som
bryter bestemmelsene i alkoholloven. For det tredje mener de at
lovverket må sikre at de råd politiet gir i denne type saker, får
den oppmerksomhet de fortjener. For det fjerde mener forslagsstillerne
at det bør vurderes å etablere et prosjekt lik STAD-prosjektet i
Stockholm som innebærer samarbeid med salgs- og skjenkenæringen
om opplæring av personale i alkoholloven og konflikthåndtering,
kombinert med flere kontroller av salgs- og serveringsstedene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen,
Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene
Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, er enig med forslagsstillerne
i at det er viktig å se på sammenhengen mellom vold og utrygghet
og alkoholforbruk, og særlig skjenking på utestedene. Det er en
sentral helsepolitisk oppgave å forebygge vold og helseskader ved
å redusere alkoholforbruket i befolkningen. Den enkeltes frihet
bør ikke gå på bekostning av andres trygghet, og man må se innstramminger
i skjenkereglene i lys av dette. Flertallet merker
seg at representantforslaget viser til at flere studier tyder på
at når skjenketidene økes, får vi mer vold – og omvendt.
Flertallet mener også forslagsstillerne
gir en nyttig framstilling av skjenkepolitiske erfaringer i inn-
og utland, og slutter seg til at politiets anbefalinger må tillegges
større vekt. Det bør ikke være slik at kommunene ensidig kan gjøre
beslutninger som låser opp betydelige statlige politiressurser nattetid
i helgene, uten en gjensidig prosess rundt dette. Politiet understreker
at dette fører til at deres arbeid mot annen kriminalitet svekkes.
Videre forteller rapporter fra legevakter og akuttmottak at det
også her kreves ekstra ressursinnsats i helgene når det oppstår mange
personskader i forbindelse med alkohol og vold.
Flertallet ser det som en naturlig
del av en forebyggende strategi å vurdere sterkere sanksjoner mot
skjenkesteder som bryter bestemmelsene i alkoholloven. Det gjelder
både lengden på inndragingsperiodene, muligheten for å stenge
på stedet ved åpenbare lovbrudd som skjenking av mindreårige, og
hvordan man kan hindre at sanksjoner omgås ved stadige eierskifter.
Videre bør det utvikles prosjekter mellom kommunene, politiet, ligningsmyndighetene
og Mattilsynet for å bygge opp et bredere samarbeid om å fremme
ryddige forhold innen restaurantbransjen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Venstre, ser positivt på begrunnelsen og intensjonen
i representantforslaget og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med den varslede forebyggingsmeldingen med et opplegg
til hvordan det kan følges opp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik,
støtter ikke forslag I og III, men har forståelse for forslag II
og IV om flere og bedre kontroller når det gjelder overskjenking
og aldersgrenser. Disse medlemmer understreker imidlertid
at dette er en kommunal oppgave hvor hvert enkelt kommunestyre må
ta sitt ansvar seriøst, og vil på denne bakgrunn også stemme mot
forslag II, men for forslag IV.
Disse medlemmer viser til at
det er viktig å se alkoholpolitikk i en sammenheng, og at det derfor
blir galt og direkte misvisende å hevde at det er servering av alkohol
ved utesteder som er den vesentligste årsaken til økt vold i samfunnet. Forskning
viser at 80 prosent av all konsumert alkohol i Norge foregår i de
tusen hjem, og ikke fra skjenkesteder. Disse medlemmer viser
til at tilbakemeldingene om hva som er den mest hensiktsmessige
åpningstid ved skjenkesteder er veldig nyanserte og forskjellige.
Politiet mener ulikt, avhengig av hvor i landet man er, og hvilken
skjenkepolitikk man lokalt har. Politiet i Norge er og har vært
i en bemanningssituasjon hvor for lave økonomiske overføringer over
tid har medført at det ikke er i stand til å prioritere sin kamp
mot vold og organisert kriminalitet på en god nok måte. Det å legge
skylden på skjenketider og alkoholkonsument for denne mangelen av
tilstedeværende politi, faller, slik disse medlemmer ser
det, på sin egen urimelighet.
Disse medlemmer mener at det
å ha et felles klokkeslett for stenging er en større risiko, med fare
for folkeansamlinger og tumulter, enn at skjenkestedene selv kan
bestemme skjenkestopp innenfor de rammer Stortinget og kommunene har
bestemt. Disse medlemmer viser til at det ikke er
mange årene siden Stortinget vedtok innskjerping i de ytre rammene
for skjenketider fra kl. 04.00 til kl. 03.00 uten at dette har hjulpet på
utagerende vold i byene. Det er også verdt å merke seg at i de kommuner
som har bestemt en tidlig skjenkestopp, fortsetter gjerne festlighetene
i mange hjem, rekkehus og blokker med de bekymringer dette måtte
gi.
Disse medlemmer vil særlig peke
på at vi i Norge har en tradisjon for at kommunene av Stortinget
har blitt overført stor grad av lokaldemokrati gjennom alkoholpolitikken.
En innskrenking av skjenketiden fra eksisterende tidspunkt kl. 03.00
(ytre rammer, hovedbestemmelsen er til kl. 01.00) til at skjenking
av alkohol skal bli forbudt etter kl. 02.00, vil ikke bare være innskrenkende
for lokaldemokratiet, det vil også distansere Norge fra hva som
er gjennomført alkoholpolitikk i våre naboland i Norden og EU.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre deler forslagsstillernes intensjon om å
begrense alkoholrelaterte skader. Slik disse medlemmer ser
det, er det nødvendig å legge vekt på helse- og sosialpolitiske
hensyn samt hensynet til å begrense vold og kriminalitet i alkoholpolitiske
spørsmål. Disse medlemmer mener at konkrete vurderinger
av åpnings- og skjenketider bør foretas av folkevalgte i kommunene
som kjenner sitt nærmiljø. Det vises til undersøkelser som refereres
i forslaget, der det fremgår at 21 av 50 kommuner har valgt å redusere
skjenketidene, mens bare én av disse kommunene vurderte utvidet
skjenketid. Disse medlemmer vil ikke gå inn for å
begrense det kommunale selvstyret på dette området, slik forslag
I og II innebærer.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes vurdering
om at det er avgjørende å sikre god kontroll med alkohollovens bestemmelser
om aldersgrenser og overskjenking. Slik disse medlemmer ser
det, må kontroll og sanksjoner ivaretas av kommunene i henhold til
alkoholloven § 1-9. Disse medlemmer støtter derfor ikke
forslag III om statlige regler for dette.
Disse medlemmer er imidlertid
positive til samarbeidsprosjekt som STAD i Stockholm, der salgsnæringen
samarbeider med myndighetene om håndheving av alkohollovens bestemmelser. Disse
medlemmer har merket seg at prosjektet har bidratt til redusert
salg og skjenking av mindreårige, redusert skjenking av berusede
personer og færre tilfeller av vold. På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer forslag IV.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen samarbeide med kommunene
om å gjennomføre prosjekter etter inspirasjon fra STAD-prosjektet
i Stockholm, som innebærer samarbeid med salgsnæringen om opplæring
av personale i alkoholloven og konflikthåndtering, kombinert med
flere kontroller av salgs- og serveringsstedene."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil vise til sammenhengen mellom økte skjenketider
og økt voldsbruk, og erfaringer fra Island, Storbritannia og Sverige. Dette
medlem fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag
om endringer av alkohollovens ytre ramme for servering av alkohol
fra kl. 03.00 til kl. 02.00."
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag om
endring av alkoholloven som innebærer flere og bedre kontroller
og strengere sanksjoner mot brudd på alkoholloven, særlig når det
gjelder overskjenking og aldersgrenser."
"Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag
om endring av alkoholloven som innebærer sterkere vektlegging av
politiets råd om motvirking av vold og kriminalitet."
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag
om endringer av alkohollovens ytre ramme for servering av alkohol
fra kl. 03.00 til kl. 02.00.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag om
endring av alkoholloven som innebærer flere og bedre kontroller
og strengere sanksjoner mot brudd på alkoholloven, særlig når det
gjelder overskjenking og aldersgrenser.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag
om endring av alkoholloven som innebærer sterkere vektlegging av
politiets råd om motvirking av vold og kriminalitet.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen samarbeide med kommunene
om å gjennomføre prosjekter etter inspirasjon fra STAD-prosjektet
i Stockholm, som innebærer samarbeid med salgsnæringen om opplæring
av personale i alkoholloven og konflikthåndtering, kombinert med
flere kontroller av salgs- og serveringsstedene.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. juni 2009
Harald T. Nesvik |
Jan Bøhler |
leder |
ordfører |