Ved behandlinga av St.meld. nr. 24 (2003–2004) Nasjonal
transportplan 2006–2015 slutta Stortinget seg til utbygging av vegprosjektet
E6 Gardermoen–Kolomoen. Første utbyggingsetappe av prosjektet er
under anlegg og er føresett opna for trafikk i oktober 2009, jf.
St.prp. nr. 87 (2006–2007) Om utbygging og finansiering av E6 på
strekningane Gardermoen (Hovinmoen)–Dal og Skaberud–Kolomoen i Akershus
og Hedmark.
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av E6 på strekninga Dal–Minnesund
i Akershus og Skaberudkrysset i Hedmark. Prosjektet vil utgjere andre utbyggingsetappe av prosjektet E6 Gardermoen–Kolomoen.
Det er lagt opp til anleggsstart hausten 2009 og opning for trafikk hausten
2011. Dersom vidare framdrift ikkje gjer det mogleg med anleggsstart
før ved årsskiftet 2009/2010, vil anlegget bli opna for trafikk hausten
2012.
Miljøverndepartementet vedtok 25. februar 2009
kommunedelplanar for strekninga Minnesund–Skaberud som vil utgjere den tredje og siste utbyggingsetappen
av E6 frå Gardermoen til Kolomoen. Samferdselsdepartementet vil komme
tilbake til endeleg finansiering av heile prosjektet E6 Gardermoen–Kolomoen
og utbygging av den tredje etappen E6 Minnesund–Skaberud når det
ligg føre tilstrekkelege avklaringar.
Utbygging av veg og jernbane blir samordna på strekninga
langs Mjøsa. Samtidig utbygging av veg og bane betyr ei innsparing
på om lag 400 mill. kroner og reduserer ulempene for busette og
trafikantar langs denne strekninga i anleggsperioden.
Prosjektet er delt i seks delstrekningar på
til saman 65 km:
– | Hovindmoen–Dal | 10 km |
– | Dal–Boksrud | 11 km |
– | Boksrud–Minnesund | 8 km |
– | Minnesund–Hedemark grense | 11 km |
– | Akershus grense–Skaberud
inkl. Labbdalen N–Skaberud (2 km) | 12 km |
– | Skaberud–Kolomoen | 13 km |
Delstrekningane er nærare omtala i kapittel
2.1 i proposisjonen.
Det er førebels lagt til grunn eit samla kostnadsoverslag
på om lag 7 100 mill. kroner ved utbygging av E6 til firefelts veg
på heile strekninga E6 Gardermoen–Kolomoen. Dette er ein auke på om
lag 1,7 mrd. 2009-kroner i høve til det som vart lagt til grunn
ved behandlinga av St.prp. nr. 87 (2006–2007). Vedteken løysing
på strekninga Minnesund–Skaberud har ført til ein meirkostnad på
om lag 690 mill. kroner samanlikna med det som vart lagt til grunn
då saka var på lokal høyring hausten 2008. Årsaka til meirkostnaden er
at E6 er føresett lagt i ein 2,3 km lang tunnel ved Morskogen og
at det er stilt strengare krav til avbøtande tiltak for å ivareta
omsynet til strandsona og landskapet. Meirkostnaden er i hovudsak
føresett finansiert med statlege midlar, jf. at dei statlege midlane
er auka med 660 mill. kroner i høve til det som var lagt til grunn
i St.prp. nr. 87 (2006–2007). Akershus og Hedmark fylkeskommunar
sine ønskje om at ein større del av prosjektkostnadene blir finansierte
med statlege midlar er dermed følgt opp. Dei statlege midlane er
med dette auka frå 26 pst. i forslaget som var på lokal høyring
hausten 2008, til 33 pst.
Resten av kostnadsauken skuldast i hovudsak ugunstig
marknadsutvikling.
Netto nytte (NN) for heile prosjektet E6 Gardermoen–Kolomoen
er rekna til om lag 3 mrd. kroner. Netto nytte pr. investert krone
(NN/K) er rekna til om lag 0,4.
Strekninga Dal–Minnesund er 19 km lang og ligg
i Eidsvoll kommune. Utbygginga omfattar utviding av eksisterande
tofelts veg til firefelts veg. Utviding av Julsrud og Minnesund
bruer (til saman 850 m) og nytt løp i Eidsvolltunnelen (1 200 m)
inngår i prosjektet. Vidare inngår 20 brukonstruksjonar, inklusive
ny bru over Andelva, og nytt rasteplassanlegg ved Andelva.
Utbygging av den 2 km lange parsellen Labbdalen
N–Skaberud inngår no i andre utbyggingsetappe og omfattar utbygging
av Skaberudkrysset og tilstøytande E6.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
på 2 300 mill. 2009-kroner og kostnadsramme på 2 490 mill. 2009-kroner.
Kostnadene knytt til parsellen Labbdalen N–Skaberud
utgjer om lag 130 mill. kroner av styringsramma. Vidare inngår 44
mill. kroner til avbøtande tiltak og trafikktryggleikstiltak i Stange
og Eidsvoll kommunar.
Netto nytte (NN) for prosjektet (ekskl. Skaberudkrysset)
er rekna til om lag 200 mill. kr Netto nytte pr. investert krone
(NN/K) er rekna til om lag 0,1.
Den lokalpolitisk behandlinga går fram av kapittel
2 i proposisjon.
Det er teke utgangspunkt i eit revidert kostnadsoverslag
på om lag 7 100 mill. kr for utbygging av E6 til firefelts veg på
heile strekninga Gardermoen–Kolomoen. Med eit samla kostnadsoverslag
på 7 100 mill. kroner vil dei statlege midlane utgjere om lag 33
pst. av utbyggingskostnaden for heile prosjektet E6 Gardermoen–Kolomoen.
Ein førebels finansieringsplan for utbygging
av E6 på heile strekninga Gardermoen–Kolomoen, basert på samla investeringskostnader
på 7 100 mill. kroner og anleggsstart for andre etappe hausten 2009,
er vist i tabell 5.2.
Tabell 5.2 Førebels finansieringsplan
for den samla utbygginga
Mill. 2009-kroner |
| 2006–2009 | 2010–2013 | 2014–2019 | Sum |
Statlege midlar | 130 | 970 | 1 250 | 2 350 |
Bompengar | 1 630 | 3 470 | -350 | 4 750 |
Sum | 1 760 | 4 440 | 900 | 7 100 |
Basisføresetnader som er lagt til grunn for
finansieringsanalysen går fram av kapittel 5 i proposisjonen.
Med desse basisføresetnadene er innkrevjingsperioden
rekna til om lag 15 år i kvar av bomstasjonane.
Samferdselsdepartementet vil oppmode til størst mogleg
grad å arbeide for å redusere driftskostnadane ved bompengeanlegga,
m.a. ved å legge opp til auka brikkebruk.
Samferdselsdepartementet vil komme attende til Stortinget
med endeleg opplegg for utbygging og finansiering av dei attståande
strekningane på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen så snart det ligg
føre tilstrekkelege avklaringar.
Det er lagt opp til anleggsstart på strekninga Dal–Minnesund
og Skaberudkrysset hausten 2009 og opning for trafikk hausten 2011.
Dersom vidare framdrift ikkje gjer det mogleg med anleggsstart før
ved årsskiftet 2009/2010, vil anlegget bli opna for trafikk hausten
2012.
Basert på føresetnadene i proposisjonen er det rekna
med at bompengeinnkrevjinga vil gi eit samla finansieringsbidrag
til første og andre utbyggingsetappe på om lag 4,4 mrd. kroner, fordelt
med 2,8 mrd. kroner til å dekke delar av investeringskostnadene
og om lag 1,6 mrd. kroner til å dekke renter. I tillegg kjem 220
mill. kroner til å dekke innkrevjingskostnader og kostnader ved
drift av bompengeselskapet.
Tabell 6.1 Finansieringsplan
for andre utbyggingsetappe
Mill. 2009-kroner |
| 2006–2009 | 2010–2013 | Sum |
Statlege midlar | 0 | 800 | 800 |
Bompengar | 200 | 1 300 | 1 500 |
Sum | 200 | 2 100 | 2 300 |
Akershus og Hedmark fylkeskommunar har fatta garantivedtak
for eit bompengelån på til saman 2 900 mill. kroner, fordelt med
1 450 mill. kroner i på kvar av garantistane. Vedtaka inkluderer tidlegare
garantivedtak for første utbyggingsetappe. Maksimal lånegjeld for
første og andre utbyggingsetappe er rekna til om lag 3,5 mrd. kroner.
Garantiane dekker såleis om lag 80 pst. av maksimal lånegjeld. Dei
fylkeskommunale garantiane skal godkjennast av Kommunal- og regionaldepartementet.
Sakgodkjenning vil skje etter at Stortinget har handsama proposisjonen.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utbygging og
finansiering av E6 på strekninga Dal–Minnesund i Akershus og Skaberudkrysset
i Hedmark, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og
bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale og dei føresetnadene
som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, er fornøyd
med at Samferdselsdepartementet legger fram forslag om utbygging
og finansiering av E6 på strekningen Dal–Minnesund i Akershus og
Skaberudkrysset i Hedmark.
Flertallet påpeker at prosjektet
er andre etappe av prosjektet E6 Gardermoen–Kolomoen. Anleggsstart
høsten 2009 fører til at det åpnes for trafikk høsten 2011.
Flertallet vil understreke behovet
for en kontinuerlig utbygging av prosjektet, og viser til at Miljøverndepartementet
vedtok 25. februar 2009 kommunedelplaner for strekningen Minnesund–Skaberud
som utgjør den tredje og siste utbyggingsetappen fra Gardermoen
til Kolomoen.
Flertallet påpeker at strekningen
Dal–Minnesund i Eidsvoll kommune er 19 km lang. Utbyggingen omfatter
utvidelse av eksisterende tofelts veg til firefelts veg.
Flertallet er kjent med et revidert
kostnadsoverslag på om lag 7 100 mill kroner for utbygging av E6
til firefelts veg på hele strekningen Gardermoen–Kolomoen.
Flertallet viser til Nasjonal
transportplan 2010–2019 der det er lagt til grunn til sammen 2 350
mill. kroner i statlige midler til den samlede utbygging inklusive
300 mill. kroner til første utbyggingsetappe. Dette utgjør en økning i
statlige midler på til sammen 660 mill. kroner i 2009-prisnivå.
Med et samlet kostnadsoverslag på 7 100 mill. kroner vil de statlige
midlene utgjøre ca. 33 pst. av utbyggingskostnadene for hele prosjektet
E6 Gardermoen–Kolomoen.
Flertallet viser til at det er
lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger i seks automatiske
bomstasjoner. Innkrevingen er planlagt å starte etter hvert som
delstrekningene blir åpnet for trafikk med 15-års innkreving i hver
bomstasjon.
Flertallet slutter seg til forslagene
i proposisjonen.
Flertallet viser ellers til merknader
ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2010–2019, jf. Innst.
S. nr. 300 (2007–2008), hvor det åpnes for at bomselskapet om nødvendig
gis anledning til å forskottere midler til planlegging, prosjektering
og grunnerverv for å legge til rette for å fortsette utbyggingen
av E6 nordover fra Kolomoen til Lillehammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser
til at 20 år med bompenger i perioden 1990–2009 har medført at bilistene
har betalt 57 mrd. kroner, og at 40 mrd. av dette er brukt til vegprosjekter mens
de resterende 18 mrd. kroner er brukt til rentekostnader og innkrevingskostnader. Disse medlemmer viser
til at dette er kostnader bilistene har blitt påtvunget av de andre
partiene. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til
svar på spørsmål nr. 248 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 9. oktober 2008, vedlegg 4:
Fordeling av bompengeinntekter
i perioden 1990–2007
| Mill 2008-kr | |
År | Brutto bompengeinntekter | Driftskostnader | Netto finanskostnader | Netto bompengeinntekter | |
1990 | 850,6 | 122,0 | 478,1 | 250,6 | |
1991 | 982,8 | 146,1 | 638,6 | 198,1 | |
1992 | 1 309,2 | 143,6 | 837,7 | 328,0 | |
1993 | 1 448,9 | 149,5 | 743,5 | 556,0 | |
1994 | 1 498,0 | 151,9 | 563,1 | 783,0 | |
1995 | 1 891,3 | 181,4 | 672,7 | 1 037,2 | |
1996 | 1 991,6 | 192,4 | 611,5 | 1 187,7 | |
1997 | 2 097,0 | 211,2 | 567,5 | 1 318,3 | |
1998 | 2 256,2 | 229,7 | 576,0 | 1 450,5 | |
1999 | 2 351,9 | 246,7 | 678,3 | 1 426,9 | |
2000 | 2 382,8 | 258,2 | 570,3 | 1 554,3 | |
2001 | 2 946,9 | 360,4 | 682,2 | 1 904,3 | |
2002 | 3 643,7 | 456,4 | 665,6 | 2 521,6 | |
2003 | 3 626,9 | 419,1 | 509,6 | 2 698,2 | |
2004 | 4 116,0 | 469,4 | 385,7 | 3 260,9 | |
2005 | 4 484,3 | 490,6 | 296,9 | 3 696,8 | |
2006 | 4 119,2 | 483,3 | 444,5 | 3 191,4 | |
2007 | 4 146,0 | 540,1 | 358,2 | 3 247,8 | |
sum | 46 143,4 | 5 251,9 | 10 280,0 | 30 611,6 | |
Omregnet til 2008-prisnivå
med Finansdepartementets indekser for prisomregning. |
Disse medlemmer viser til egne
beregninger som viser følgende tall for 2008 og 2009:
Bompengeinntekter årene
2002 til 2009
År | Brutto bompengeinntekter | Driftskostnader | Netto finanskostnader | Netto bompengeinntekter |
2008 | 4 746,0 | 482,0 | 511,0 | 3 753,0 |
2009 | 5 990,0 | 479,0 | 754,0 | 4 757,0 |
SUM 1990–2009 | 56 879,0 | 6 213,0 | 11 545,0 | 39 121,0 |
Disse medlemmer viser til at
det er vesentlig mer bompenger med rød-grønn regjering enn under
regjeringen Bondevik II:
| Bompengeinntekter |
2002 | 3 235 927 |
2003 | 3 273 339 |
2004 | 3 786 530 |
2005 | 4 202 703 |
Sum | 14 498 499 |
2006 | 4 043 762 |
2007 | 4 044 917 |
2008 | 4 746 864 |
2009 | 5 990 000 |
Sum | 18 825 543 |
Økning | 30 pst. |
Disse medlemmer viser til tabell
1.2 i St.meld. nr. 16 (2008–2009) der det kommer frem at Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet bruker 60 mrd. kroner
i bompengefinansiering i sin nasjonale transportplan, og der det
i tillegg kommer 15 mrd. kroner i årlige innkrevingskostnader og
renter. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i stortingssesjonene 2005–2006 til og med 2008–2009 aktivt har åpnet
for økt andel bompenger i bompengefinansierte prosjekter. Bompenger
brukes ikke bare til investering i kollektivtrafikk, men også til
drift. Disse medlemmer viser til at under denne regjeringen
er bompengefinansiering blitt en av hovedpilarene i statens finansiering
av investeringer i samferdselsmessig infrastruktur.
Disse medlemmer mener dette er
en uheldig utvikling og helt unødvendig. Norge er rikere enn noen
gang tidligere. Disse medlemmer mener at det er viktigere
enn noen gang at deler av avkastningen av landets formue investeres
i innenlands realkapital uten risiko, og ikke bare i utenlandske
finansmarkeder med svært høy risiko. Disse medlemmer peker
på at finanskrisen og den realøkonomiske internasjonale krisen som
har rammet globalt og i Norge fra høsten 2008, har vist hvor riktig
en slik politikk er.
Disse medlemmer viser til at
samlet bompengeinnbetaling fra bilistene i 2007 var på ca. 4 000
mill. kroner, og at innbetalingene i 2009 vil bli på hele 5 990
mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at statens
egne investeringer til riksveger oppgitt i kap. 1320 post 30 i statsbudsjettet
for 2009 er ca. 6,4 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at såkalt "lokal enighet" er politisk enighet gjennom flertallsvedtak
i kommunestyrer og fylkesting. Innbyggerne blir ikke spurt direkte
gjennom lokal folkeavstemning, slik disse medlemmer mener
man bør bli. Befolkningen i berørte områder blir heller ikke gjort
oppmerksom på de store finanskostnadene og de store innkrevingskostnadene
som følger med bompengefinansiering, og som også skal betales av
bilistene i tillegg til bidraget til finansieringen av selve investeringsprosjektet. Disse
medlemmer viser til at bompengefinansiering som hovedregel
har nedbetalingstid på 15 år, og at vedtak om bompengefinansiering
griper inn i daglige rammebetingelser for innbyggerne som må betale
i svært lang tid. Disse medlemmer mener derfor at
det er rimelig at innbyggerne i berørte kommuner selv får uttale
seg om bruken av bompenger. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har merket seg at de øvrige partiene systematisk
avviser bruk av folkeavstemning om slike saker og lokalt avviser forslag
fra Fremskrittspartiets representanter om dette.
Disse medlemmer viser også til
at andelen bompenger i prosjekter som bompengefinansieres øker,
mens statens andel reduseres tilsvarende. Disse medlemmer viser
også til at en stadig større andel av innbetalte bompenger brukes
til andre formål enn vegbygging, og etter regjeringspartienes siste
endring av vegloven også til drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer peker også på
de store innkrevings- og rentekostnadene som i mange slike saker
pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag til prosjektets
finansiering.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen sent i sesjonen 2008–2009 har fremlagt en rekke saker
om bompengefinansiering til behandling i Stortinget.
Disse medlemmer har utarbeidet
følgende oversikt:
Nye bompengeprosjekt våren
2009 (tall i mill. kroner)
Sak | Invest. beløp | Bidrag stat | Andre | Bompenger | Bomandel |
St.prp. nr. 58
Nord-Jæren | 400 | | | 400 | 100 % |
St.prp. nr. 60
E6 Sky–Langangen | 1765 | 600 | | 1165 | 66 % |
St.prp. nr. 61
Vossapakko | 1130 | 530 | | 600 | 53 % |
St.prp. nr. 59
E6 Øyer–Tretten | 880 | 423 | | 457 | 52 % |
St.prp. nr. 77
Kvammapakken | 440 | 45 | | 395 | 90 % |
St.prp. nr. 78
Bømlopakken | 1003 | 20 | 386 | 642 | 64 % |
St.prp. nr. 82
E6 Dal–Minnesund | 2300 | 800 | | 1500 | 65 % |
St.prp. nr. 85 Miljøpakke 1
Trondheim | 4825 | 700 | 225 | 3900 | 81 % |
Sum | 12743 | 3118 | 386 | 9059 | 71 % |
Sum uten Nord-Jæren | 12343 | 3118 | 386 | 8659 | 70 % |
Oversikt over tilleggskostnader er som følger:
Tillegg til bilistene –
betales m/bompenger (tall i mill. kroner)
Sak | Rentekostn. | Innkreving | Sum tillegg | Tillegg % av bompenger | Samlet
regning til bilistene | Prosent av investering |
St.prp.
nr. 58 Nord-Jæren | | | | | | |
St.prp.
nr. 60 E6–Sky–Langangen | 480 | 330 | 810 | 70 % | 1975 | 112 % |
St.prp.
nr. 61 Vossapakko | 290 | 90 | 380 | 63 % | 980 | 87 % |
St.prp.
nr. 59 E6 Øyer–Tretten | 290 | 81 | 371 | 81 % | 828 | 94 % |
St.prp.
nr. 77 Kvammapakken | 165 | 100 | 265 | 67 % | 660 | 150 % |
St.prp.
nr. 78 Bømlopakken | 135 | 42 | 177 | 28 % | 819 | 82 % |
St.prp.
nr. 82 E6 Dal–Minnesund | 1300 | 120 | 1420 | 95 % | 2920 | 127 % |
St.prp. nr. 85
Miljøpakke 1Trondheim | 0 | 210 | 210 | 5 %. | 4110 | 85 % |
Sum | 2660 | 973 | 3633 | 40 % | 12692 | 100 % |
Sum uten Nord-Jæren | 2660 | 973 | 3633 | 0 % | 12292 | 100 % |
Disse medlemmer understreker
at utbygging av E6 på strekningen Dal–Minnesund i Akershus og Skaberudkrysset
i Hedmark er viktig for å få på plass en moderne, sikker og miljøvennlig del
av E6. Disse medlemmer viser til sine merknader og
forslag i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) i St.meld. nr. 16 (2008–2009)
om Nasjonal transportplan 2010–2019 som omfatter omfattende investering
i norsk veinett basert på statlig finansiering og derved uten bruk
av bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser til at
denne saken omhandler finansieringsplan for andre utbyggingsetappe
som er vist i tabell 6.1 i proposisjonen:
"Tabell 6.1 Finansieringsplan
for andre utbyggingsetappe
Mill. 2009-kroner |
| 2006–2009 | 2010–2013 | Sum |
Statlege midlar | 0 | 800 | 800 |
Bompengar | 200 | 1 300 | 1 500 |
Sum | 200 | 2 100 | 2 300" |
Disse medlemmer peker på at i
tillegg til 1 500 mill. kroner i bompenger skal bilistene også betale
1 300 mill. kroner i rentekostnader og 120 mill. kroner i innkrevingskostnader. Samlet
blir regningen til bilistene 2 920 mill. kroner. For et veiprosjekt
som koster 2 300 mill. kroner å bygge, skal bilistene betale 2 920
mill. kroner. Bruken av bompenger blir på ny fremvist som en urimelig
kostbar finansieringsform. Disse medlemmer legger
til grunn at denne kostbare finansieringsformen også er særlig urimelig
når staten ikke mangler penger til investering i norsk infrastruktur.
Disse medlemmer avviser bruk
av bompengefinansiering og fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget samtykker i att bygginga av E6 på strekninga
Dal–Minnesund i Akershus og Skaberudkrysset i Hedmark gjennomføres
som omtalt i St.prp. nr. 82 (2008–2009) og basert på full statlig
finansiering.
II
Stortinget samtykker i at prosjektet startes
så snart som mulig basert på forskottering av statlige midler. Stortinget
legger til grunn at sak om statlig finansiering av E6 på strekninga
Dal–Minnesund i Akershus og Skaberudkrysset i Hedmark innarbeides
i statsbudsjettet for 2010."
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Innst. S. nr. 300 (2008–2009), jf. St.meld. 16 (2008–2009)
Nasjonal transportplan 2010–2019, hvor behovet for lange, sammenhengende
utbygginger på de viktigste vegene i Norge understrekes. Flertallet vil
peke på at E6 er den viktigste nord-sør-forbindelsen i Norge. Vegen
har vekslende standard, og det er gjennomgående behov for en kraftig
oppgradering.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
organisere gjenstående utbygginger gjennom Akershus, Hedmark og
Oppland som OPS-prosjekt, delt inn i hensiktsmessige parseller. Disse medlemmer ber
om at reguleringsplanarbeidet forseres, slik at den sterkt ulykkesbelastede
vegen kan bli en trafikksikker veg, hvor man på lengre parseller
bygger ut smal firefelts veg.
Komiteens medlem fra Venstre vil
vise til behandlingen av Nasjonal transportplan hvor Venstre i sitt
alternativ legger opp til å realisere ny E6 på strekningen, jf.
Innst. S. nr. 300 (2008–2009). Dette medlem vil imidlertid
peke på at Venstre prioriterer fremføring av jernbanen og redusert
reisetid Oslo-Hamar/Lillehammer, og på denne bakgrunn legger opp
til justert oppstart av prosjektet i henhold til det som følger
av Regjeringens opplegg i Nasjonal transportplan (2010–2019).
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget samtykker i att bygginga av E6 på strekninga
Dal–Minnesund i Akershus og Skaberudkrysset i Hedmark gjennomføres
som omtalt i St.prp. nr. 82 (2008–2009) og basert på full statlig
finansiering.
Forslag 2
Stortinget samtykker i at prosjektet startes
så snart som mulig basert på forskottering av statlige midler. Stortinget
legger til grunn at sak om statlig finansiering av E6 på strekninga
Dal–Minnesund i Akershus og Skaberudkrysset i Hedmark innarbeides
i statsbudsjettet for 2010.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at bompengeselskapet
får løyve til å ta opp lån og krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering
av utbygginga av E6 på strekninga Dal–Minnesund i Akershus og Skaberudkrysset
i Hedmark etter vilkåra i St.prp. nr. 82 (2008–2009) og Innst. S.
nr. 344 (2008–2009).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. juni 2009
Per Sandberg |
Eirin Faldet |
leder |
ordfører |