Tabell 8.1 Oversikt over
budsjettkapitler vedrørende Statens pensjonsfond – Utland
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Statens
pensjonsfond – Utland |
2800 | | Statens
pensjonsfond - Utland | 220 389 000
000 |
| 50 | Overføring til
fondet | 220 389 000 000 |
| | Sum
utgifter | 220 389 000 000 |
|
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
|
Statens
pensjonsfond – Utland |
5800 | | Statens
pensjonsfond - Utland | 153 780 000
000 |
| 50 | Overføring fra
fondet | 153 780 000 000 |
| | Sum
inntekter | 153 780 000 000 |
| | Netto | 66 609 000 000 |
Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene. Tabell
8.2 viser hvordan netto kontantstrøm framkommer i budsjettet. Den
samlede netto kontantstrømmen på 220,4 mrd. kroner overføres fra
statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond
– Utland.
Tabell 8.2. Inntekts- og
utgiftskapitler på statsbudsjettet som er grunnlag for forslag til
bevilgning under kap. 2800 Statens pensjonsfond – Utland, post 50
Overføring til fondet
(i 1 000 kr)
| Kap. | Formål | Prop. 1 S
(2009–2010) |
| 5440 | Statens direkte
økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 2440) | 105 500 000 |
+ | 5507 | Skatt og avgift
på utvinning av petroleum | 121 300 000 |
+ | 5508 | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | 2 500 000 |
+ | 5685 | Aksjer i StatoilHydro
ASA | 15 489 000 |
- | 2440 | Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 5440) | 24 400 000 |
= | 2800 | Statens pensjonsfond - Utland
| 220 389 000 |
Komiteen viser til
Innst. 3 S (2009–2010) og Innst. 9 S (2009–2010) hvor de aktuelle
budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget
på kap. 2800 er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet
vedtak om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen
av Innst. 3 S (2009–2010) den 26. november 2009 og Innst. 9 S (2009–2010)
den 7. desember 2009. Vedtakene var i tråd med Regjeringens forslag.
På denne bakgrunn slutter komiteen seg til Regjeringens
forslag til bevilgning på kap. 2800.
Det vises til omtalen under avsnitt 8.2.
Av den samlede netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten
på 220,4 mrd. kroner anvendes 153,8 mrd. kroner til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet. Dette beløpet foreslås bevilget
på kap. 5800 Statens pensjonsfond – Utland, post 50 Overføring fra
fondet. Netto avsetning til Statens pensjonsfond – Utland kan dermed
anslås til 66,6 mrd. kroner i 2010.
Komiteen viser til
bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50 over, og til at Stortinget
den 26. november 2009 fattet rammevedtak for statsbudsjettet 2010,
jf. Innst. 2 S (2009–2010). Når inntekter og utgifter knyttet til
petroleumsvirksomheten holdes utenom, anslås underskuddet på statsbudsjettet
2010 til 153,8 mrd. kroner. Komiteen slutter seg
til at dette beløpet overføres fra Statens pensjonsfond – Utland
til dekning av underskuddet på statsbudsjettet. Forslag til bevilgning
på kap. 5800 tilsvarer Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2010, der disse
medlemmer foreslo en lavere anvendelse av oljepenger enn Regjeringen
og dermed foreslo å overføre 1,5 mrd. kroner mer til Statens pensjonsfond
– Utland. Denne summen er etter disse medlemmers forslag om
et utenlandsbudsjett på 2,8 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i Innst. 2 S (2009–2010) hvor disse medlemmer
uttrykker en bekymring for en økende oljepengebruk over statsbudsjettet
i 2010. Disse medlemmer foreslår i nevnte innstilling
å redusere oljepengebruken med 2,3 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Disse medlemmer mener at dette, sammen med
andre viktige reformforslag fremsatt i Innst. 2 S (2009–2010), vil
bidra til at man kommer noe raskere tilbake igjen på handlingsregelen
for bruk av oljepenger i etterkant av finanskriseåret 2009.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at norsk økonomi er fortsatt i en noe uoversiktlig situasjon.
Ingen kan med sikkerhet si om krisen er over, eller om vi har en
midlertidig pustepause. Dette medlem hadde derfor
forventet et budsjett som mer eller mindre la opp til den samme
nominelle oljepengebruken som det – tross alt – rekordhøye nivået
Stortinget vedtok i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009, eller
at Regjeringen i det minste la fram et budsjett som virket nøytralt
på norsk økonomi. Dette medlem konstaterer at en
er langt unna handlingsregelen (selv om denne skal brukes fleksibelt)
og at det vil være en krevende øvelse de neste årene å komme tilbake
forventet fondsavkastning. Dette medlem registrerer
at både statsministeren og finansministeren hevder at en skal tilbake
til handlingsregelen i løpet av stortingsperioden – og at så har
skjedd tidligere. Utfordringen nå er imidlertid mye større. Regjeringen
har konsekvent latt være å effektivisere og fornye offentlig sektor
siden valget i 2005. Dette medlem frykter at regningen
for denne unnlatelsen dessverre blir unødvendig stor.
For dette medlem er det viktig
at ikke statsbudsjettet for 2010 bidrar til at rentenivået heves mer
enn det som naturlig vil følge av det mandatet Norges Bank har.
I så måte er signalene fra Norges Bank bekymringsfulle, og en har
allerede fått den første renteøkningen.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett for 2010, nærmere omtalt i Innst.
2 S (2009–2010), foreslås en samlet omprioritering på ca. 14 mrd.
kroner i forhold til Regjeringens forslag, med om lag like store
deler fordelt på skatte- og avgiftssiden og statsbudsjettets utgiftsside
innenfor et samlet opplegg som medfører et mindrebehov/innstramming
når gjelder overføringer fra Statens pensjonsfond – Utland på vel
1 mrd. kroner.