5. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding til rammeområde 4 fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet. Komiteens tilråding til rammeområde 8 fremmes av en samlet komité unntatt Fremskrittspartiet.

Komiteen har forøvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Rammeområde 4

Utenriks)

I

På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

100

Utenriksdepartementet

1

Driftsutgifter

1 699 612 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

7 443 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

16 500 000

70

Erstatning av skader på utenlandske ambassader

826 000

71

Diverse tilskudd

33 813 000

72

Hjelp til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn

141 000

103

Regjeringens fellesbevilgning for representasjon

1

Driftsutgifter

25 534 000

104

Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

1

Driftsutgifter

8 413 000

115

Kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

28 470 000

70

Tilskudd til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1

77 800 000

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

1 312 037 000

71

Finansieringsordningen under EØS-avtalen, kan overføres

2 400 000

72

EØS-finansieringsordningen, kan overføres

1 615 000 000

73

Den norske finansieringsordningen, kan overføres

1 460 000 000

74

Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania, kan overføres

180 200 000

118

Nordområdetiltak mv.

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres

300 151 000

71

Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres

32 043 000

76

Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres

33 998 000

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

1

Driftsutgifter

1 033 218 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 000 000

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

1

Driftsutgifter

199 936 000

144

Fredskorpset

1

Driftsutgifter

50 200 000

150

Bistand til Afrika

78

Regionbevilgning for Afrika, kan overføres

2 808 500 000

151

Bistand til Asia

72

Bistand til Afganistan og Pakistan, kan overføres

574 500 000

78

Regionbevilgning for Asia, kan overføres

418 600 000

152

Bistand til Midtøsten

78

Regionbevilgning for Midtøsten, kan overføres

500 000 000

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres

220 500 000

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

1

Driftsutgifter

33 500 000

70

Sivilt samfunn, kan overføres

1 228 000 000

71

Tilskudd til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid, kan overføres

81 000 000

72

Demokratistøtte/partier, kan overføres

8 000 000

73

Kultur, kan overføres

106 000 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres

172 500 000

77

Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres

135 000 000

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling, kan overføres

309 000 000

75

NORFUND - tapsavsetting

143 750 000

162

Overgangsbistand (gap)

70

Overgangsbistand (gap), kan overføres

499 000 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

70

Naturkatastrofer, kan overføres

335 000 000

71

Humanitær bistand, kan overføres

2 020 600 000

72

Menneskerettigheter, kan overføres

187 000 000

164

Fred, forsoning og demokrati

70

Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres

647 725 000

71

ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres

575 000 000

72

Utvikling og nedrustning, kan overføres

149 000 000

73

Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres

335 000 000

165

Forskning, kompetanseheving og evaluering

1

Driftsutgifter

139 000 000

70

Forskning og høyere utdanning, kan overføres

353 000 000

71

Faglig samarbeid, kan overføres

270 000 000

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

1

Driftsutgifter

39 867 000

70

Ymse tilskudd, kan overføres

7 300 000

71

Internasjonale prosesser og konvensjoner mv., kan overføres

33 000 000

72

Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres

235 000 000

73

Klima- og skogsatsingen, kan overføres

2 107 700 000

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

21

Spesielle driftsutgifter

2 879 969 000

168

Kvinner og likestilling

70

Kvinner og likestilling, kan overføres

300 000 000

169

Globale helse- og vaksineinitiativ

70

Vaksine og helse, kan overføres

1 375 000 000

71

Andre helse- og aidstiltak, kan overføres

185 000 000

170

FN-organisasjoner mv.

70

FNs utviklingsprogram (UNDP)

860 000 000

71

FNs befolkningsfond (UNFPA)

332 000 000

72

FNs barnefond (UNICEF)

450 000 000

73

Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres

145 000 000

74

FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR)

240 000 000

75

FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)

150 000 000

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres

1 449 200 000

77

FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres

160 000 000

78

Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres

189 420 000

79

Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres

67 000 000

81

Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres

98 000 000

171

Multilaterale finansinstitusjoner

70

Verdensbanken, kan overføres

779 000 000

71

Regionale banker og fond, kan overføres

680 300 000

72

Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres

394 500 000

172

Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak

70

Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres

270 000 000

480

Svalbardbudsjettet

50

Tilskudd

112 977 000

Totale utgifter

33 922 143 000

Inntekter

3100

Utenriksdepartementet

1

Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

13 568 000

2

Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

63 900 000

5

Refusjon spesialutsendinger mv.

7 068 000

Totale inntekter

84 536 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 100 post 1

kap. 3100 postene 2 og 5

kap. 100 post 71

kap. 3100 post 6

kap. 140 post 1

kap. 3140 post 5

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.

III

Omdisponeringsfullmakt

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.

IV

Agio/Disagio

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.

V

Bruk av opptjente rentemidler

Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

VI

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan gi tilsagn om:

  • 1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

72

EØS-finansieringsordningen

2 405 mill. kroner

73

Den norske finansieringsordningen

1 640 mill. kroner

74

Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania

158 mill. kroner

118

Nordområdetiltak mv.

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland

188 mill. kroner

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling

550 mill. kroner

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

73

Klima- og skogsatsingen

1 400 mill. kroner

  • 2. tilskudd til globalt fond for fornybar energi og energieffektivitet (GEEREF) med inntil 80 mill. kroner over fire år i perioden 2008–2011 over kap. 166 Miljø- og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling.

  • 3. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil 57 mill. USD i perioden 2009–2017 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ, post 70 Vaksine og helse.

VII

Garantifullmakt

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. omtale under kap. 161 Næringsutvikling i Prop. 1 S (2009–2010).

VIII

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 1 750 mill. kroner.

IX

Toårige budsjettvedtak

Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen og for regulært bidrag til FN.

X

Ettergivelse av fordringer

Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.

XI

Utbetaling av tilskudd

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

  • 1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre tilskudd til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.

  • 2. Utbetalinger innenfor ett budsjettår av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere, inklusive private og halvstatlige aktører, innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.

XII

Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan:

  • 1. fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet, Den globale miljøfasiliteten og Det felles fond for råvarer.

  • 2. fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 for å inngå avtale med mottakere om raskere trekk på gjeldsbrev enn utbetalingsbehovet tilsier ved kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Det asiatiske utviklingsfondet.

XIII

Deltakelse i International Finance Facility for Immunisation (IFFIm)

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 i forbindelse med utbetaling av det norske bidraget til GAVI Fund Affiliate på 5,4 mill. USD kan fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og å bruke tilskudd som sikkerhet for lån.

XIV

Deltakelse i IMFs låneordning til lavinntektsland som utsettes for økonomiske sjokk og kortsiktige betalingsbalanseproblemer

Stortinget samtykker i at Norge fra 2010 til 2012 kan delta i eksisterende og nye låneordninger under IMF rettet mot lavinntektsland med kortsiktige betalingsbalanseproblemer innenfor en totalramme på 14,1 mill. SDR.

XV

Deltakelse i den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Norge deltar i den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 11 617 150. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2010–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.

  • 2. Den norske garantikapitalen i Den asiatiske utviklingsbanken økes med 231,3 mill. SDR (Special Drawing Rights).

Rammeområde 8

(Forsvar)

I

På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

319 823 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

17 794 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

24

Driftsresultat

-1 019 000 000

46

Ekstraordinært vedlikehold, kan overføres

59 000 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres

1 609 630 000

1716

Forsvarets forskningsinstitutt

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

158 847 000

1719

Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

335 189 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

18 000 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

64 854 000

78

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres

265 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat

1

Driftsutgifter

2 642 083 000

1723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

1

Driftsutgifter

112 074 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben

1

Driftsutgifter

1 715 903 000

50

Overføring Statens Pensjonskasse, kan overføres

130 597 000

70

Renter låneordning, kan overføres

5 964 000

1731

Hæren

1

Driftsutgifter

4 561 305 000

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter

3 158 848 000

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter

3 725 002 000

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter

1 001 921 000

1735

Etterretningstjenesten

21

Spesielle driftsutgifter

913 339 000

1740

Forsvarets logistikkorganisasjon

1

Driftsutgifter

3 081 345 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45

1 027 627 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

80 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 668 947 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres

209 000 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44

90 000 000

1790

Kystvakten

1

Driftsutgifter

945 090 000

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

478 322 000

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter

1 277 049 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsutgifter

274 023 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

1 564 000

72

Overføringer til andre

1 766 000

Totale utgifter

34 930 906 000

Inntekter

4700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsinntekter

216 000

4710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

47

Salg av eiendom

150 000 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat

1

Driftsinntekter

20 641 000

4723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

1

Driftsinntekter

2 523 000

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben

1

Driftsinntekter

30 113 000

70

Renter låneordning

36 000

4731

Hæren

1

Driftsinntekter

3 625 000

4732

Sjøforsvaret

1

Driftsinntekter

24 205 000

4733

Luftforsvaret

1

Driftsinntekter

97 662 000

4734

Heimevernet

1

Driftsinntekter

1 878 000

4740

Forsvarets logistikkorganisasjon

1

Driftsinntekter

236 627 000

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

209 000 000

4790

Kystvakten

1

Driftsinntekter

393 000

4791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsinntekter

434 997 000

4792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsinntekter

10 177 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsinntekter

2 369 000

4799

Militære bøter

86

Militære bøter

500 000

Totale inntekter

1 224 962 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2010 kan:

  • 1. benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

    • a. inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

    • b. inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

  • 2. ta med ubrukte merinntekter ved utregning av overførbart beløp.

III

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2010 kan:

  • 1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben

1

Driftsutgifter

80 mill. kroner

1731

Hæren

1

Driftsutgifter

900 mill. kroner

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter

800 mill. kroner

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter

1 440 mill. kroner

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter

150 mill. kroner

1740

Forsvarets logistikkorganisasjon

1

Driftsutgifter

300 mill. kroner

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter

125 mill. kroner

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel

150 mill. kroner

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

20 000 mill. kroner

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel

230 mill. kroner

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet

100 mill. kroner

1790

Kystvakten

1

Driftsutgifter

3 200 mill. kroner

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

90 mill. kroner

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter

50 mill. kroner

  • 2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.

IV

Tilsagnsfullmakt

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2010 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1700

Forsvarsdepartementet

73

Forskning og utvikling

26 mill. kroner

V

Nettobudsjettering av salgsomkostninger

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2010 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Store nyanskaffelser og vedlikehold og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.

VI

Personell

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Forsvarsdepartementet i 2010 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går fram av Prop. 1 S (2009–2010).

  • 2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.

  • 3. gjeldende befalsordning justeres i henhold til prinsippene som går fram av Prop. 1 S (2009–2010).

VII

Investeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2010 kan:

  • 1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som nye prosjekter i Prop. 1 S (2009–2010), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.

  • 2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2009–2010), herunder endrede kostnadsrammer.

  • 3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer og byggeprosjekter av lavere kategori.

  • 4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2009–2010).

  • 5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.

  • 6. igangsette prosjektering av byggeprosjekter med en samlet utgift tilsvarende 5 pst. av bevilgningen på de respektive poster.

VIII

Fullmakter vedrørende fast eiendom

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2010 kan:

  • 1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene.

  • 2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

IX

Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2010 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NAMSA fra det tidspunkt materiell blir rekvirert, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.