Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen snarest avvikle strekningsvis
ATK.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for samordning av
Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75 (2004–2005) og Innst.
S. nr. 94 (2005–2006), med utvikling av nærtrafikk med jernbane
i Bergensregionen.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sikre at utbygging
av skinnebaserte kollektivtiltak i og rundt de største byene samordnes
med Jernbaneverket, og at slik utbygging inngår som en del av arbeidet
med å utvikle trafikknutepunkt der flere transportformer knyttes
direkte sammen. Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om
dette.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen oppheve konsesjonskravet
til Posten Norge om plikten til å opprettholde fullverdige banktjenester.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen utrede enkle og kvantifiserbare
målsettinger knyttet til norsk samferdsel basert på de seks kravene
fra Veivalg 2009.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen sørge for at standard for
drift og vedlikehold ihht. gjeldende håndbok 111 fortsatt skal gjelde
for dagens øvrige riksveinett også etter overføring til fylkeskommunene fra
1. januar 2010.
Forslag 7
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å avhende eierskapet
i Baneservice AS.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen fremme en sak som omhandler
de økonomiske konsekvensene for kommunen og etatene i forbindelse
med innføring og drift av det nye nødnettet. Saken må også synliggjøre
hvordan de eventuelle merutgiftene skal finansieres.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om opphevelse
av § 27 og § 27A i lov 21. juni 1963, nr. 23, Veglov.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen utarbeide opplegg
for en storbypakke på 100 mrd. kroner til modernisering av transportnettene
i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt kjøp av persontransporttjenester.
Stortinget forutsetter at eksisterende planer/pakker for utvikling
av vei og jernbanebaserte prosjekter som i dag er finansiert eller
er planlagt finansiert med bompenger, i sin helhet finansieres av
staten. Stortinget ber Regjeringen opprette en egen styringsgruppe
for storbysatsingen med bruk av statlige reguleringsplaner. Stortinget
legger til grunn statlig styring av en moderniseringspakke for hver
av byene med rapportering til Stortinget på egnet måte.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
en egen sak om utvikling av fremtidige kollektivløsninger i de største
byene.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
en egen stortingsmelding om modernisering av norsk luftfartspolitikk
basert på "Strategi for norsk luftfart" fra juni 2008, fremlagte
rapporter om flysikkerheten i norsk luftfart, og Dokument nr. 8:16
(2008–2009), med virkning fra budsjettåret 2011.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om gjennomføring
av forsøk med gratis riksveiferjer på ferjestrekninger i flere fylker.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen innarbeide bestemmelser
om et juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes
veiholder.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
et system for klassifisering og periodisk godkjenning av veinettet
i Norge.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011 legge frem et nytt og forpliktende opplegg for fornyelse
av skiltparken.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen åpne for at førerprøve kan
gjennomføres i regi av trafikkskoler som godkjennes for dette.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen utrede høyere fart
for mopeder.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen utrede graderte førerkort
for personer under 18 år.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen godkjenne 110 km/t som
fartsgrense på de beste motorveiene i henhold til anbefaling fra
Statens vegvesen.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen utrede muligheter
for og effekter av å etablere et funksjonelt og avlastende system
av ringveier som leder trafikk unna Oslo by, basert på rv 23, rv 35
og rv 120, alternativt rv 22.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om
nasjonal plan for rassikring av veier med prioritering av konkrete
prosjekter og forpliktende statlig finansiering.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen avvikle togmonopolet
og åpne for konkurranseutsetting av alle jernbanestrekninger i Norge.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen legge frem en samlet oversikt
over mål, strategier og tiltak vedrørende transportsikkerhet for
hele samferdselssektoren.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen snarest gjennomføre nødvendige
tiltak og avklaringer som åpner for at lokale initiativ for å supplere
statlig veibevilgning, kan organiseres gjennom regionale og lokale
veiselskap med egen finansiering og uten bruk av bompenger.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen fremme sak der bruk av
statlig fullfinansierte OPS-prosjekter vurderes på strekninger:
E39 Kristiansand– Sandnes |
E6 Otta–Vindalsliene |
E6 Selli/Steinkjer–Fauske |
Rv 4 Gjelleråsen–Gran og Jaren–Mjøsbrua |
Rv 35 Hokksund–Hønefoss–Kløfta |
Rv2 Kløfta–Kongsvinger–Magnor/Riksgrensen |
E6 fergefritt ved Tysfjord |
E6 Åsen–Vist |
E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje |
E6 Lillehammer–Ringebu |
E6 Kolomoen–Lillehammer |
E134 Drammen–Haukeli–Bergen
med tilførselsveier |
E6 Alta–Lakselv |
E6 Korporals bru –Jaktøya |
E18 Langangen–Dørdal |
E6 Ringebu–Otta |
E18 Gulli–Langåker/Bommestad |
E16 Bjørum–Hønefoss |
E6 Dal–Minnesund–Skaberud |
Rv 25 Hamar–Løten og rv 3 Løten–Elverum |
E 136 Dombås–Ålesund |
E18 Tvedestrand–Dørdal |
E39 Rogfast |
E18 Tvedestrand–Arendal |
Rv 555 Sotrasambandet |
Rv 23 Dagslett–Linnes–Lier |
E39 Orkanger–Klett (E6) |
E39 Svegatjørn–Rådal |
Rv 13 Øvre Granvin–Voss grense/Mønshaug
-
Palmafoss, inkl rassikring (Skjervet) |
E6 Kvithamar–Åsen |
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur, med virkning fra budsjettåret 2011.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen legge frem plan med tilhørende
finansiering for nødvendig oppgradering og fornyelse av Kystverkets
depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets egne fartøyer
for å forsterke oljevernberedskapen langs kysten.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker og utslipp,
rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres
av Riksrevisjonen.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en gjennomgang
knyttet til offentlig finansiering og drift av sjøfartsrelatert
infrastruktur, herunder gebyrer og avgifter. Konsekvensene av de
ulike gebyrene og avgiftene bør være gjenstand for en grundig drøfting.
Likebehandling av offentlige og private havner legges til grunn.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen utrede progresjonen og
måloppnåelse i forbindelse med at alle nye dokumenter skulle legges
ut i de åpne formatene HTML, ODF eller PDF fra 1. januar 2009, og alle
publiserte dokumenter skal konverteres innen 2014.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer
for bruk av rentekompenasjon til investeringer i riksveier, jernbane,
kystformål og bredbånd.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
om en omstilling av Posten Norge AS.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen sak om
både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan
være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS).
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om tiltak
for å styrke kollektivtrafikken i hele landet, herunder innføring
av 50 pst. ungdomsrabatt opp til 18 år.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen Barnas
transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av
Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan
skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete
forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for
barn og unge som ferdes i trafikken.
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen om å innføre krav
til at alle nye drosjer, ferjer, busser, rutebåter og dieseltog
skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen
av 2011.
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen om å innføre krav
til at alle nye kommunale, fylkeskommunale og statlige kjøretøyer
går på CO2-fritt eller CO2-nøytralt drivstoff innen utgangen av
2013.
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet
Stad skipstunnel som OPS-prosjekt, og komme tilbake til Stortinget
våren 2010 med en sak om bygging av Stad skipstunnel.