Det foreslås bevilget 419,8 mill. kroner for
2010, mot 413,2 mill. kroner i saldert budsjett for 2009. Likeledes
foreslås det 25,76 mill. kroner under kap. 3640 for 2010 mot 25
mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Komiteen mener Arbeidstilsynets
oppgave med å bidra til at arbeidsmiljølovens bestemmelser blir
fulgt opp i virksomhetene er særlig viktige i en tid der mange av
virksomhetene har det krevende økonomisk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er særlig
opptatt av arbeidet mot sosial dumping og vil peke på viktigheten
av å få på plass utvidelsen av ordningen med regionale verneombud
til renholds-, hotell- og restaurantbransjen og ID-kort for renholdsbransjen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til de brede oppgavene Arbeidstilsynet
har og til de sentrale mål om et mer inkluderende arbeidsliv med
færre skader og sykdom som følge av arbeidsmiljøet. Videre understrekes
ansvaret for håndheving av regelverk knyttet til sosial dumping.
Flertallet viser til at tiltakene
i Regjeringens første handlingsplan mot sosial dumping fra 2006
nå er iverksatt. Ordningen med ID-kort i bygg- og anleggsbransjen
trådte i kraft 1. januar 2008. Med bakgrunn i handlingsplanen vedtok Stortinget
i juni 2007 endringer i regelverket for inn- og utleie og i allmenngjøringsloven,
jf. Ot.prp. nr. 56 (2006–2007) Om lov om endringer i arbeidsmiljøloven
og allmenngjøringsloven (innleie, påseplikt for oppdragsgivere og
innsynsrett for tillitsvalgte mv.), jf. Innst. O. nr. 92 (2006–2007).
Forskriften om informasjons- og påseplikt og innsynsrett
trådte i kraft 14. mars 2008. Forskriften om bemanningsforetak ble
vedtatt i juni 2008, og trådte i kraft 1. januar 2009. Registeret for
bemanningsforetak er lagt til Arbeidstilsynet, som også vil føre
tilsyn med regelverket.
Flertallet viser også til at
kravene i den norske implementeringen av ILO-konvensjon nr. 94 i forskrift
om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter nå er utvidet
til også å gjelde kommunal sektor og er gjennomført med virkning
fra 1. mars 2008.
Flertallet viser videre til at
informasjon og veiledning til utenlandske arbeidstakere er intensivert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det må være betydelig potensial til forenkling i lovverket som Arbeidstilsynet
er satt til å forvalte. Dette må skje gjennom forenklet behandling
i Arbeidstilsynet og gjennom lovendringer i Stortinget. Disse
medlemmer mener at Arbeidstilsynet har en viktig oppgave når
det gjelder kontroll av sosial dumping og tiltak for å minske sykefraværet.
En mener dette også er viktige oppgaver for Petroleumstilsynet. Også
andre oppgaver i begge tilsyn har felles trekk og selv om oppgavene
er av større omfang i Petroleumstilsynet, mener disse medlemmer at
en sammenslåing av tilsynene bør gjennomføres.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av en gjennomgang av lovverket som Arbeidstilsynet forvalter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå
lover og forskrifter som Arbeidstilsynet håndhever med sikte på
å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lover og
forskrifter."
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2010 kap. 640 post 1 hvor man reduserer
bevilgningene med 50 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er grunnleggende positivt med arbeidsinnvandring. Dette stimulerer
til vekst i økonomien, til å dekke behov for arbeidskraft og til sosial
utjevning også på tvers av landegrensene. Selv om det kan hefte
utfordringer på lang sikt i forhold til velferdsapparatet, vil gevinsten
av arbeidsinnvandring alltid være større enn utgiften.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener likevel at man må sørge for effektfulle virkemidler
for å motvirke sosial dumping i arbeidslivet. Utgangspunktet for
dette skal likevel være å sikre utenlandske arbeidstakere gode lønns-
og arbeidsvilkår, ikke motvirke konkurranseelementet i lønnsdannelsen.
Den viktigste faktoren i arbeidet mot sosial dumping
er tilsynsvirksomheten. Det er gjennom en styrking av Arbeidstilsynet
at en vil ha mulighet til å avsløre de useriøse aktørene i arbeidslivet,
og bidra til at utenlandske arbeidstakere får de arbeidsforhold
de skal ha.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i alle sine alternative statsbudsjett i perioden 2005–2009,
har foreslått å styrke Arbeidstilsynet. Dette videreføres i Høyres
alternative statsbudsjett for 2010, hvor bevilgningen økes med 10
mill. kroner utover Regjeringens ramme. Disse medlemmer vil
også bemerke at dersom en styrking av Arbeidstilsynets arbeid mot
sosial dumping bidrar til at flere useriøse aktører blir avslørt,
er dette like mye et symptom på et mer effektivt tilsyn, som det
er på et økende problem med sosial dumping.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener Arbeidstilsynet bør spille en sterkere rolle
i arbeidet for å redusere sykefraværet, med tilsyn av leger og oppfølging av
avtalen om inkluderende arbeidsliv.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen styrke Arbeidstilsynets
oppgaver i forhold til å redusere sykefravær og følge opp IA-avtalen."