I St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble det lagt til
grunn at det ville komme 15 000 asylsøkere til Norge i 2009. I forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett, jf. St.prp. nr. 67 (2008–2009), ble
prognosen opprettholdt.
Oppdaterte prognoser tilsier nå at det vil komme om
lag 18 500 asylsøkere til Norge i 2009, hvorav 2 800 er enslige
mindreårige. De oppjusterte prognosene må ses i sammenheng med økt
konfliktnivå i mange land og en generell økning av asylsøkere til
Europa.
Det er fremmet en kongelig resolusjon og gitt overskridelsesfullmakt
i sakens anledning.
Det foreslås å gjennomføre tiltak for å styrke
arbeidet med det økte antallet asylsøkere i både Utlendingsdirektoratet
(UDI) og i politiet. I UDI er det behov for å styrke saksbehandlingskapasiteten
for asylsaker og arbeidet med å etablere og følge opp mottak. Ved
å styrke saksbehandlingskapasiteten i UDI vil det kunne behandles flere
saker, og restansene vil gå ned. Antall ubehandlede saker forventes
å være i overkant av 13 000 ved utgangen av 2009. Økt saksbehandlingskapasitet
vil så langt det lar seg gjøre benyttes til å prioritere avslagssaker
som kan effektueres. Det er behov for å iverksette tiltak i politiet
for å styrke saksbehandlingskapasiteten og øke antall uttransporteringer.
Økt saksbehandlingskapasitet i UDI og politiet vil, i kombinasjon
med en mer effektiv uttransportering, dempe presset på mottaksapparatet.
Tiltakene som foreslås, krever tilleggsbevilgninger.
Bevilgningen til Utlendingsnemnda (UNE) foreslås
nedjustert. UNE har rekruttert et betydelig antall nyansatte, særlig
for å utvide saksbehandlingskapasiteten i asylsaker, men det har vist
seg vanskelig å rekruttere tilstrekkelig antall kvalifiserte personer
så hurtig som forutsatt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson Lydvo, Ingalill
Olsen og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Ola Borten Moe, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til prognosene som forelå da St.prp. nr. 100 (2008–2009) ble
lagt fram for Stortinget, der antall asylsøkere i 2009 ble anslått
til 18 500 personer, hvorav 2 800 enslige mindreårige. Dette er
3 500 flere søkere enn det anslaget som ble lagt til grunn i Arbeids-
og inkluderingsdepartementets budsjett for 2009 (St. prp. nr. 1
(2008–2009)) og i revidert nasjonalbudsjett (St. prp. nr. 67 (2008–2009)).
På denne bakgrunn foreslår Regjeringen å styrke saksbehandlingskapasiteten
i Utlendingsdirektoratet (UDI) og politiet. Komiteen slutter
seg til forslaget og støtter Regjeringens intensjon om å prioritere
avslagssaker som kan effektueres og en mer effektiv uttransportering,
slik at presset på mottaksapparatet kan dempes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens intensjon om å føre en konsekvent, rettferdig
og rettssikker flyktning- og asylpolitikk, bygd på internasjonale
konvensjoner. Flertallet understreker at målet med
en slik politikk ikke er å begrense antall asylsøkere i seg selv,
men å begrense antall søkere uten beskyttelsesbehov. På den måten
kan kapasiteten til utlendingsmyndighetene i størst mulig grad brukes
til beste for søkere med behov for beskyttelse, samtidig som Norge
blir i stand til å øke antallet kvoteflyktninger som får opphold
her.
Flertallet viser til at økningen
i antallet asylsøkere har sammensatte årsaker, og at en av de viktigste
årsakene til svingninger i søkermassen har sammenheng med konfliktnivået
i andre deler av verden. Flertallet understreker
at Norge som et rikt land skal legge vekt på å overholde sine internasjonale
forpliktelser overfor mennesker i nød.
Flertallet viser til at andelen
asylsøkere som får avslag på søknaden om opphold i Norge, har falt
fra 59 pst. i 2008, til 48 pst. første halvår i år, og at prognosene
for 2009 ifølge nye tall fra UDI nå er justert fra 18 500 til 17 500
asylsøkere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen har lagt til grunn at
det kommer 18 500 asylsøkere i 2010. Siden 2005 har antallet asylsøkere
økt fra 5 500 til 18 500. Disse medlemmer mener at det
er nødvendig å stramme inn på asylpolitikken slik at det kommer
færre grunnløse asylsøkere til Norge. Altfor mange begir seg ut
på en lang og farefull ferd og kaster bort viktige år av sine liv
i mottak, fordi de ikke oppfyller vilkårene for opphold i Norge.
Norge på sin side bruker store økonomiske og menneskelige ressurser
på å behandle grunnløse asylsøknader. Disse medlemmer mener
videre at Regjeringen må bære et stort ansvar for utviklingen, blant annet
fordi den har sendt utydelige signaler til omverdenen om norsk asylpolitikk
og fordi man har ventet for lenge med å iverksette nødvendige tiltak.
Fremskrittspartiet og Høyre har fremmet, og vil fortsatt fremme,
flere konkrete forslag som vil innebære en strengere asylpolitikk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
440 | | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 14 000 000 |
| | fra kr 8 195 087 000 til kr 8 209 087 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med
| 11 800 000 |
| | fra kr 132 562 000 til kr 144 362 000 | |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 16 100 000 |
| | fra kr 742 563 000 til kr 758 663 000 | |
| 22 | Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse, forhøyes med | 17 000 000 |
| | fra kr 62 700 000 til kr 79
700 000 | |
691 | | Utlendingsnemnda | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 6 000 000 |
| | fra kr 221 437 000 til kr 215 437 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra kr 19 100 000 til kr 16 100 000 | |
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 17. november 2009
Heikki Holmås |
Lise Christoffersen |
leder |
ordfører |