"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med stortingsmeldingen
om internasjonalisering vurdere en opptrapping av rammen i Statens
lånekasse for utdanning slik at nye søkerskoler kan innlemmes i
støtteordningen for elever som tar deler av sin videregående opplæring
i utlandet."
Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 22. august
2008:
"Regjeringen vil i stortingsmeldingen om internasjonalisering
komme med en beskrivelse av hvordan vedtaket vil bli fulgt opp.
Det tas sikte på å fremme meldingen om internasjonalisering i løpet
av høsten 2008."
Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 21. august
2009:
"Regjeringen har i St.meld. nr. 14 (2008–2009) Internasjonalisering
av utdanning, side 38, sagt at departementet vil vurdere hvordan
ordningen med studieopphold for elevgrupper kan åpnes for nye grupper.
Kunnskapsdepartementet
vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2009–2010) for
budsjetterminen 2010 for Kunnskapsdepartementet Del 1 Kap 3."
I Prop. 1 S (2009–2010) skriver Kunnskapsdepartementet
følgende om oppfølging av vedtak nr. 266:
"Departementet foreslår å auke løyvinga med om lag
0,9 mill. kroner for at inntil éi elevgruppe frå Elvebakken videregående
skole i Oslo får støtte til å ta det andre året av vidaregåande
opplæring ved York College i England, og inntil éi elevgruppe frå
Troms fylke får støtte til å ta det tredje året av vidaregåande
opplæring ved Norsk-russisk videregående skole i Murmansk. Dette
er i samsvar med ambisjonen til Regjeringa om auka internasjonalisering
av grunnopplæringa og ei oppfølging av varsla tiltak i St.meld.
nr. 14 (2008–2009)."
Komiteen registrerer
at kirke-, utdannings- og forskningskomiteen ikke har innvendinger
mot Regjeringens oppfølging av anmodningsvedtaket og utkvitterer
vedtaket på dette grunnlag.
"Stortinget ber Regjeringen vurdere muligheten for
å innføre påbud om sitteplass for skolebarn i skoleskyss med buss.
Arbeidet starter etter at rapporten om "Sikkerhet knyttet til transport
av skolebarn i buss" er lagt fram for Samferdselsdepartementet."
Samferdselsdepartementet uttaler i brev 26.
august 2008:
"Samferdselsdepartementet mottok rapporten "Sikkerhet
knyttet til transport av skolebarn i buss" i mai 2008. For eventuelt
å kunne innføre særlige tiltak for trafikantgruppen skolebarn i buss
må det foretas omfattende og kompliserte vurderinger av økonomisk,
juridisk og praktisk art. Departementet er nå i gang med å vurdere
resultatene i rapporten, og vil i det videre arbeidet gjennomføre
nødvendige utredninger for å følge opp Stortingets anmodning. Stortinget
vil bli informert om oppfølgingen."
Samferdselsdepartementet uttaler i brev 19. august
2009:
"Samferdselsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen
av vedtaket i Prop. 1 S (2009–2010)."
I Prop. 1 S (2009–2010) for Samferdselsdepartementet
heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 402:
"I St.meld. nr. 4 (2008–2009) og St.prp. nr. 1 (2008–2009)
går det fram at departementet var i gang med å vurdere resultata
i rapporten «Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss»
og ville i det vidare arbeidet gjennomføre nødvendige utgreiingar
for å følgje opp oppmodinga frå Stortinget. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
uttaler i Innst. S. nr. 119 (2008–2009) at han vil vente med å kvittere
ut vedtaket til Stortinget har motteke informasjonen.
Regjeringa
er oppteken av at alle skuleelevar skal ha ein trygg skuleveg. Skuleskyssen
er eit fylkeskommunalt og kommunalt ansvar. Regjeringa opplever
at transporten av skuleelevar blir utført på ein god og forsvarleg
måte. Fylkeskommunane har etter opplæringsloven og privatskoleloven
ansvaret for å organisere skuleskyssen i samråd med kommunane. Kommunane
har ansvaret for skuleskyssen for grunnskuleelevar med rett til
skyss grunna trafikkfarleg eller på annan måte vanskeleg skuleveg
og for grunnskuleelevar som bur meir enn fire km frå skulen. For
elevar i første årstrinn er skyssgrensa to km. Fylkeskommunen har
ansvaret for skuleskyss til elevar i vidaregåande skule som bur
meir enn seks km frå skulen. Skuleskyssen skal etter vegtrafikkloven
og yrkestransportlova skje med eit transportmiddel som tilfredsstiller
gjeldande krav til sikring, utført av ein transportør som tilfredsstiller
krava for å drive persontransport mot vederlag. Kostnadene til skuleskyss
blir dekte av dei frie inntektene til fylkeskommunen inkludert overføringar
frå staten gjennom inntektssystemet.
Samferdselsdepartementet
har i samband med vurderinga av forslaget kartlagt omfanget og eventuelle
konsekvensar av bruk av ståplassar ved skuleskyss i buss. Rapporten
«Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss» frå SINTEF
blei lagt fram for Samferdselsdepartementet i mai 2008. SINTEF fann
ikkje store forskjellar når det gjeld kor stor del som står under
skuleskyss samanlikna med ei tilsvarande undersøking gjennomført
i 1998. Talet på sjølvrapporterte skader er også tilsvarande som
i undersøkinga frå 1998. Rapporten konkluderer med at om lag 2–3
pst. av skuleelevane i skuleskyss med buss står heile vegen til
eller frå skulen, og at om lag 6–7 pst. av skuleelevane står delar
av vegen til eller frå skulen. Rapporten viser også at ein nokså
stor del av skuleelevane vel å stå framfor å setje seg ved sidan
av nokon dei ikkje kjenner eller å leite etter ledig sete i ein buss
som ser full ut.
Ut frå tal i politiet sitt ulykkesregister
har ein i rapporten kome fram til at to barn i grunnskulealder har
blitt alvorleg skadd under skuleskyss i buss i perioden 2002–2006.
Rapporten frå SINTEF viser at skuleelevar i liten grad blir skadde
som passasjer i buss, og at skadane som oppstår er lite alvorlege.
Halvparten av dei rapporterte skadane er knytte til trafikksituasjonar
som t.d. bråbremsing, utforkøyring, køyring over hump/dump, og fot
klemt i dør/køyrt over. Ein tredel av skadane skjer ved av- eller påstiging.
For heile 18 pst. av skadane blir årsaka til skaden oppgitt å vere
mobbing frå medpassasjerar. Samferdselsdepartementet viser til at
dei alvorlege ulykkene i Noreg med barn på veg til skulen har skjedd
ved kryssing av veg etter at dei har gått av bussen, og ikkje under
bussturen.
Rapporten viser at fylkeskommunane organiserer
og utformer skuleskyssen svært ulikt. Om lag halvparten av skuleskyssen
skjer med eigne skulebussar, medan resten skjer ved at skuleskyssen
inngår som del av det ordinære kollektivtilbodet. Eit påbod om sitjeplass
for skuleelevar når skuleskyssen inngår i det ordinære kollektivtilbodet
vil føresetje at transportkapasiteten for dei aktuelle bussrutene
i praksis må dimensjonerast slik at det blir sitjeplass for alle
passasjerar. Dette krev nøye planlegging og avtalar med transportselskapa.
Ein eventuell øyremerking av seter for skuleelevar vil bli vanskeleg
å administrere.
Samferdselsdepartementet viser til
at ein auke i talet på vognkilometer vil medføre lokale utfordringar
og miljømessige konsekvensar, og auka ulykkesrisiko for trafikantar
utanfor bussen, med ein ulykkeskostnad rekna til 18 mill. kr.
Regjeringa
meiner at fylkeskommunane, i samråd med kommunane, er dei beste
til å vurdere aktuelle tiltak for sikring av barn i buss ved utforminga
av det lokale skuleskysstilbodet. Regjeringa viser til at fylkeskommunane
kan stille krav til kvalitet og tilstrekkeleg sitjeplasskapasitet
i avtalar med transportørane. Fylkeskommunane blei i brev av 10. juli
2009 oppmoda til å planleggje framtidig transporttilbod ut frå at
det skal vere tilgjengeleg sitjeplass til alle skuleelevar.
Samferdselsdepartementet
viser til at mange av fylkeskommunane arbeider aktivt med trafikktryggleik
og skuleskyss ved å stille krav om sitjeplass til skuleelevane,
krav om maksimal- eller gjennomsnittsalder ved bussparken eller
gjennom eigne skyssreglement for sjåfør og skuleelevar.Fylkeskommunane
og kommunane bør i tillegg, gjerne i samarbeid med Trygg Trafikk
eller andre aktørar, sørgje for at skuleelevane får opplæring i
trafikkreglar og riktig åtferd langs skulevegen, ved kryssing av
veg, ved busstoppet og under skuleskyssen. Trygg skuleveg handlar
ikkje berre om skuleskyss. Det handlar òg om gang- og sykkelvegar
og det å skape gode holdningar til trafikktryggleik blant foreldre
og elevar.
Regjeringa tok på konsultasjonsmøte 18.08.2009
mellom regjeringa og kommunesektoren, representert ved KS, opp spørsmålet
om sitjeplass under skuleskyss. Samferdselsdepartementet vil følgje
opp saken gjennom dialog og samarbeid med fylkeskommunane og andre
relevante aktørar. Fylkeskommunane vil m.a. bli invitert til eit
eige møte om trafikktryggleik hausten 2009 kor sikring av skulebarn
i buss vil vere eit av tema til drøfting."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til brev av 26. august 2008 der Samferdselsdepartementet bekrefter
å ha mottatt den omtalte rapporten i mai 2008, og der man viste
til at det måtte foretas omfattende og kompliserte vurderinger av
økonomisk, juridisk og praktisk art før man eventuelt kunne innføre
særlige tiltak for trafikkantgruppen skolebarn i buss. Flertallet viser
også til brev fra Samferdselsdepartementet datert 19. august 2009,
der det fremgår at Samferdselsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av
vedtaket i Prop. 1 S (2009–2010).
Flertallet finner at Samferdselsdepartementet har
vurdert muligheten for å innføre påbud om sitteplass for skolebarn
i skoleskyss med buss slik det bes om i anmodningsvedtaket, men
er uenig i de konklusjoner departementet har kommet til.
Flertallet viser for øvrig til
omtalen i Prop.1 S (2009-2010), innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen
til denne og det forslaget Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
fremmet der om sikring av skolebarn i buss.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet konstaterer at
Regjeringen har foretatt en vurdering av muligheten for å innfri påbud
om sitteplass for skolebarn i skoleskyss med buss i tråd med vedtakets
ordlyd. Disse medlemmer har imidlertid merket seg
at Regjeringen ikke har planer om å innføre et slikt påbud, men
at flertallet i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité bestående
av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, i Innst. 13 S (2009–2010) peker på at formålet med
Regjeringens vurderinger fortsatt må være å endre dagens praksis.
Dette flertallet skriver videre
"Disse medlemmer ber Regjeringen vurdere endringer
i regelverk for å sikre alle skoleelever rett til sitteplass i skolebussen."