Kystflåten står oppe i betydelige utfordringer. Forslagsstillerne
ser på en samfiskeordning som en mulighet til å legge forholdene
til rette for økt sikkerhet gjennom økt bemanning, mer effektiv drift
blant annet gjennom sparte drivstoffkostnader og ved å redusere
miljøbelastningene.
Forslagsstillerne mener det må være et bærende prinsipp
for enhver regelverksutforming at man lar døren stå åpen for å gjøre
nye vurderinger og fatte nye konklusjoner etter hvert som tiden
går og ting endrer seg. Når mange kystfiskere langs kysten etterlyser
en samfiskeordning, er dette noe offentlige myndigheter plikter
å ta på alvor. I Fiskeribladet Fiskaren 16. desember 2009 fremgikk
det at departementet har bedt Fiskarlaget om forslag til en midlertidig
samfiskeordning for kystflåten under 11 meter. Dermed ble det skapt
et inntrykk av at regjeringen var på glid i dette spørsmålet. Etter
det forslagsstillerne kjenner til, vil departementet nå likevel
ikke arbeide videre med dette. Forslagsstillerne er svært overrasket
over at departementet så raskt avviser ønsket fra mange fiskere,
og mener det bør gås mer i dybden på dette spørsmålet. Det bør også bli
gjenstand for en bredere debatt. Da driftsordningen ble avskaffet,
var det samtidig etterlyst avklaringer rundt en samfiskeordning
for den minste flåten.
Forslagsstillerne mener nå at tiden er inne
for å rette et større fokus på rammevilkårene til våre kystfiskere.
Spesielt er likviditetssituasjonen bekymringsfull. I 2009 ble en
rekke såkalte krisepakker vedtatt av Stortinget, og for fiskerinæringen
ble tiltakene rettet mot å holde aktiviteten i gang til salget og
lønnsomheten tar seg opp igjen. Imidlertid er tilbakemeldingene
at disse tiltakene delvis ikke «treffer» sin målgruppe, og ikke
i tilstrekkelig grad bidrar til lønnsomheten i næringen. Dette er
alvorlig, i en situasjon der råstoffprisene er på et nivå man ikke
har sett på tiår.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å øke sikkerheten og lønnsomheten for kystflåten, samt å redusere
miljøkostnadene; herunder gjennom å innføre en samfiskeordning for
kystflåten og å foreslå mulige tiltak for å bedre likviditetssituasjonen.»