Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til årsmeldingen for 2009 fra Stortingets ombudsmann for forvaltningen,
Dokument 4 (2009–2010).
Komiteen registrerer at antall
klager til Sivilombudsmannen er steget med mer enn 30 prosent de
siste fem årene. Fra 2005 til 2009 er antall innkomne saker steget
fra rundt 2 000 saker til nærmere 2 700 saker. Samtidig har også
antall avviste saker økt. Litt over halvparten av sakene blir realitetsbehandlet,
og de aller færreste saker blir tatt opp av eget tiltak. I 2009
dreide dette seg om 25 saker. I 2008 var tilsvarende tall 23. Komiteen viser
til at antall saker med kritisk utfall er stabilt og lavt, på om
lag én prosent. I om lag halvparten av de realitetsbehandlede sakene
er det vist til at klagen ikke kunne føre fram. Av de realitetsbehandlede
saker er 14 prosent av sakene avsluttet med kritikk eller henstilling.
Komiteen vil vise til at dette
tyder på at forvaltningen generelt gjør en god jobb og behandler henvendelser
fra innbyggerne i tråd med gjeldende retningslinjer. Likevel er
det viktig at folk som føler seg urettferdig behandlet får sin klage vurdert
av et uavhengig organ, både i forhold til folks demokrati- og rettsoppfatning,
og i forhold til spredning av kunnskap om hvilke regler, rutiner
og lover mv. som faktisk gjelder.
Komiteen vil peke på den store
betydningen klageadgangen til Sivilombudsmannen har for den enkelte
borger. Komiteen mener derfor det er viktig at så
mange som mulig har kjennskap til ordningen og at informasjonen
om den intensiveres.
Komiteen har merket seg at om
man korrigerer for folketall er det i Oslo og Finnmark det klages mest,
mens det i klages minst i Rogaland, Møre og Romsdal og Telemark.
Komiteen har merket seg at svært
mange – om lag en sjettedel – av sakene i 2009 gjaldt Arbeids- og
velferdsetaten (Nav). Andre forvaltningsområder som peker seg ut
med et relativt høyt antall saker er fylkesmenn, kommunal forvaltning,
skatteetaten, kriminalomsorgen og politi- og påtalemyndighet. Dette
inntrykket er på linje med forrige års rapport.
Komiteen viser til at ombudsmannen
i noen enkeltsaker, på grunnlag av hans oppfatning av saken, anbefaler
klagere å gå til rettssak. Komiteen vil påpeke at
selv om ombudsmannen i slike saker har klare oppfatninger av hvordan
utfallet av en slik sak burde bli, vil det alltid eksistere en økonomisk
risiko for saksøker, blant annet i form av at saksøker må betale
saksomkostninger for motparten. Komiteen mener at
i de enkelttilfeller hvor ombudsmannen skriftlig anbefaler klagere
å gå til sak, og saksøker likevel blir idømt å dekke motpartens
saksomkostninger, skal det offentlige ettergi dette. Komiteen ber
regjeringen sette i verk en slik praksis.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
i all hovedsak behandler enkeltsaker, mens det i mindre grad blir
gjennomført systematiske undersøkelser innenfor et avgrenset område
eller tema. Komiteen ber ombudsmannen vurdere om
det er muligheter for å sette i verk noen flere systematiske undersøkelser
enn i dag innenfor dagens bemanning.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannens
årsmelding tar opp at Norge har undertegnet, men fortsatt ikke ratifisert
FNs tilleggsprotokoll (OPCAT) til torturkonvensjonen fra 1984, til
tross for at en slik ratifisering har vært varslet flere ganger.
OPCAT dreier seg om å etablere et system med regelmessige besøk
til alle steder der personer er frihetsberøvet, som fengsler, psykiatriske
institusjoner mv. Komiteen viser til at det allerede
i dag gjennomføres flere årlige besøk av ombudsmannen til steder
der personer er frihetsberøvet. Komiteen viser til
årsmeldingen hvor det heter at «Dersom ombudsmannen tillegges [denne]
funksjonen, vil imidlertid institusjonen måtte styrkes vesentlig
for å kunne oppfylle de krav OPCAT stiller». Komiteen ber derfor
regjeringen legge til rette for at Sivilombudsmannen skal kunne
oppfylle de krav OPCAT stiller, slik at OPCAT snarest mulig kan ratifiseres.
Komiteen har vurdert de saker
som er særlig omtalt i ombudsmannens årsmelding for 2009, men finner
ikke grunn til å knytte særlige kommentarer til noen enkeltsaker.
Komiteen vil vise til ombudsmannens
spesielle stilling overfor Stortinget, og vil legge vekt på at det
skjer en løpende kontakt mellom ombudsmannen og Stortinget, og at
det fortsatt rapporteres særlig om det skulle være spesielle forhold som
Stortinget bør se nærmere på.
Komiteen verdsetter ombudsmannens
årlige melding i den utfyllende form som den foreligger, og anser
meldingen som et viktig redskap for å følge Sivilombudsmannens virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti registrerer at tittelen «sivilombudsmann»
er lite kjønnsnøytral, og vil vurdere å ta opp forslag om en mer
nøytral tittel i egnet sammenheng.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at begrepet «ombudsmann» er et internasjonalt begrep som
oppfattes kjønnsnøytralt. Flertallet anser det derfor
ikke som en prioritert oppgave å utarbeide forslag til en ny tittel
på sivilombudsmannen.