6.1 Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger

Sammendrag fra Prop. 1 S (2010–2011) Finansdepartementet

Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn av usikkerhet om størrelsen på refusjonene, ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1600 post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.

Finanstilsynet gjennomfører operative prospektkontroller for omsettelige verdipapirer, jf. omtale under kap. 4602 Finanstilsynet. Antallet prospekter som skal kontrolleres kan variere en del fra år til år, og Finanstilsynet kan ikke selv påvirke volumet. Finansdepartementet ber derfor om fullmakt til å overskride bevilgningen på kap. 1602 post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter på kap. 4602 post 3 Prospektkontrollgebyrer, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.

Senter for statlig økonomistyring vil ha inntekter i forbindelse med utføring av tjenester for andre statlige virksomheter og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1605 post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4605 post 1 Økonomitjenester, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.

For privatrekvirert tollbehandling og for tollforretning som utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales det særskilte gebyrer som inntektsføres på kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr. For å dekke de merkostnader som slik behandling og ekspedering medfører ved høyere aktivitetsnivå enn forutsatt, ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.

Skatteetaten har inntekter i forbindelse med salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4618 post 2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.

Omfanget av brukerfinansierte oppdrag for Statistisk sentralbyrå er beregnet til 188,9 mill. kroner i 2011. Ved brukerfinansierte oppdrag blir utgiftene postert på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter. Inntektene fra slike oppdrag skal fullt ut dekke utgiftene og blir postert på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter. Ev. ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på post 21, jf. forslag til vedtak II nr. 2 i proposisjonen.

Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral, post 2 Refusjoner, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.

6.2 Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger

Bestillingsfullmakter

Det kan være behov for å foreta bestillinger utover gitt bevilgning på kap. 1602 Finanstilsynet, kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, kap. 1618 Skatte-etaten og kap. 1634 Statens innkrevingssentral i forbindelse med enkelte anskaffelser og prosjekter. Det bes derfor om bestillingsfullmakter innenfor de rammer som er angitt i budsjettforslaget, jf. forslag til vedtak IV i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.

Klimakvoter

Sammendrag av Prop. 1 S (2010–2011) Finansdepartementet

Kjøp av klimakvoter er nærmere omtalt i proposisjonen under kap. 1638. Finansdepartementet ber om fullmakt til å inngå avtaler om fremtidig levering av klimagasskvoter på til sammen inntil 3 450 mill. kroner utover gitt bevilgning på kap. 1638, jf. forslag til vedtak V i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.

Fullmakter til å inngå avtaler om investerings-prosjekter

Sammendrag fra Prop. 1 S (2010–2011) Finansdepartementet

Toll- og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører investeringsprosjekter der det er behov for å inngå avtaler utover budsjettåret. Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til å inngå slike avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i budsjettforslaget, jf. forslag til vedtak VI i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.

Garantifullmakter – Den nordiske investeringsbank (NIB)

Sammendrag fra Prop. 1 S (2010–2011) Finansdepartementet

Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier i 2011 for Norges andel av NIBs grunnkapital, fratrukket innbetalt kapital, innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag til vedtak VII nr. 1 i proposisjonen.

Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier i 2011 for lån fra NIB vedrørende ordningen med prosjektinvesteringslån innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro, jf. forslag til vedtak VII nr. 2 i proposisjonen.

Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier i 2011 for miljølån gjennom NIB innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro, jf. forslag til vedtak VII nr. 3 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.

Fullmakt til fortsatt bobehandling

Sammendrag fra Prop. 1 S (2010–2011) Finansdepartementet

Ordningen som bidrar til at det offentlige kan følge opp krav i konkursbo, foreslås videreført i 2011. Finansdepartementet ber om at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 8,0 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og gamle tilsagn på 18,2 mill. kroner, jf. forslag til vedtak VIII i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.

6.3 Andre fullmakter

Uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere års statsregnskap

Sammendrag fra Prop. 1 S (2010–2011) Finansdepartementet

Det oppstår fra tid til annen differanse i regnskapet hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av disse differansene blir ikke oppklart til tross for en betydelig innsats med å finne ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme at beløp blir anvist og postert feil i statsregnskapet, og at feilen først oppdages etter at årsregnskapet er avsluttet.

Oppretting av slike feil ved motsatt postering i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre feil korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for forskyvninger i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet det året korrigeringen gjøres. Det forutsetter at dette skjer etter posteringsanmodning fra vedkommende departement og i) etter at det som er mulig er gjort for å oppklare differansen og ii) når feilposteringen ikke kan korrigeres på annen måte.

Det må innhentes hjemmel fra Stortinget i den enkelte sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet. For mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.

Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S. nr. 252 (1997–1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997–1998), å gi Finansdepartementet slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 1998. Denne fullmakten er årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene. Det foreslås at Finansdepartementet gis samme fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 2011, jf. forslag til vedtak IX.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.