Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Willy Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Siv Jensen, Tone Liljeroth, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen
Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti,
Dagfinn Høybråten, er tilfreds med at regjeringen prioriterer
det nordiske samarbeidet høyt. De nordiske landene har et sterkt
verdifellesskap. Det gir et godt grunnlag for å forene krefter i
møte med framtidige utfordringer. Komiteen mener Norden,
samt nabo- og nordområdene, danner et naturlig utgangspunkt for
hovedprioriteringer i norsk utenrikspolitikk. Den brede politiske
og folkelige oppslutning til et nært nordisk samarbeid må etter komiteens mening
følges opp gjennom praktiske samarbeidstiltak på flest mulige områder.
Komiteen viser til at kjernen
i det nordiske samarbeidet er et politisk forpliktende samspill, basert
på Helsingforsavtalen og med de politiske organene Nordisk Råd og
Nordisk Ministerråd som de viktigste aktører. Det er avgjørende
for samarbeidets fremtid at den folkevalgte og politiske dimensjon
styrkes, at dagsorden settes av politikerne og at det nordiske samarbeid
brukes aktivt i politiske prosesser for å fremme livskvalitet og
vekst i Norden. Komiteen mener det er nødvendig å
være på vakt mot en byråkratisering av samarbeidet på bekostning
av dets politiske kjerne.
Komiteen vil framheve betydningen
av Nordisk Råd som felles arena for nordiske parlamentarikere, og
viser i denne sammenheng til den omfattende beskrivelsen av rådets
virksomhet for 2. halvår 2009 og 1. halvår 2010. Komiteen viser
dessuten til sine merknader i Innst. 30 S (2010–2011), jf. Dokument
20 S (2009–2010) Nordisk samarbeid.
Komiteen noterer at delegasjonen
går inn for å effektivisere det nordiske samarbeidet både på nordisk
plan og på nasjonalt nivå ved å endre arbeidsformene og ved bedre
kontakt mellom regjeringssiden og parlamentarikersiden. Et eksempel
på en slik forbedring nasjonalt, er de jevnlige kontakter som delegasjonen
og nordisk samarbeidsminister har hatt gjennom året. Komiteen ser
også positivt på det kontaktmøte som ble holdt i mars 2010 mellom
utenriksministeren og lederne for de faste parlamentariske delegasjoner.
Slike kontaktpunkter kan gjensidig stimulere og forenkle arbeidet,
uten at dette skal rokke ved de formelle sider av politikken. Komiteen har
notert seg at det foreligger forslag om at alle Stortingets faste
delegasjoner skal fremlegge en plan for kommende års arbeid og dermed
bidra til en mer fremadrettet debatt når delegasjonsrapportene skal
fremlegges. Komiteen er tilfreds med at delegasjonen
presenterer sine planer for det kommende år som er knyttet opp til
Nordisk Råds rammeprogram og ikke minst opp til Nordområdene.
Komiteen viser til at finanskrisen
også har satt sine spor i Norden, hvor enkelte land er hardere rammet
enn andre. Situasjonen krever etter komiteens oppfatning
at regjeringene gjennom sterk felles innsats samhandler med næringslivet og
utvider de nordiske hjemmemarkedene, øker flyten av kunnskap og
dermed styrker landenes konkurranseevne. Komiteen har
notert seg at det nylig er blitt inngått en avtale mellom de finansielle
myndighetene i Norden og de baltiske land om et økt samarbeid omkring
finansiell stabilitet og krisehåndtering ved uro i de integrerte finansmarkedene
i den nordisk-baltiske regionen.
Det er viktig å hindre at nye grensehindringer oppstår,
for eksempel som følge av ulik implementering av EU-direktiver i
de nordiske land. Færre grensehinder som kan bidra til økt samhandling
og kontakt mellom de nordiske land, vil også kunne avbøte problemer
som følge av finanskrisen. Derfor er det etter komiteens mening
viktig at arbeidet med å redusere grensehindre fortsetter med høy
intensitet. Komiteen er tilfreds med at det viktige
arbeidet som utføres av Grensehinderforumet kan fortsette med et
fornyet mandat fra samarbeidsministrene. Komiteen vil
i denne sammenheng også peke på at bevilgningen til Grensetjenesten
bør opprettholdes, selv om virksomheten skulle få tilført nordiske
midler for å løse spesifikke grensehinderproblemer. Etter komiteens mening
er Grensetjenestens arbeid med å hjelpe personer og bedrifter på
begge sider av den norsk-svenske grensen viktig, for å lette økonomisk
aktivitet og vekst på begge sider av grensen.
Komiteen mener alt ligger til
rette for at Norden kan søke mot felles løsninger på globale utfordringer. Komiteen har
med interesse notert seg at gjennom toppforskningsinitiativet (TFI) har
ministerrådet kunnet generere medfinansiering også utenfor det nordiske
budsjettet og har slik skapt større gjennomslag for større prosjekter
innenfor klima-, energi- og miljøfeltet. Komiteen viser
også til Nordisk Råds anbefalinger av hvilke globaliseringsområder
som bør prioriteres, og støtter disse prioriteringene. Komiteen slutter
seg til den vekt som statsministrenes globaliseringsforum nå har
lagt på begrepet «grønn vekst», med fokus på Norden som lavenergisamfunn
og Norden som grønt teknologilaboratorium. Etter komiteens mening
kan Norden være egnet til å utvikle grønne sertifikatmarkeder i
større grad enn i dag. Komiteen vil peke på at Norden
har en utfordring fremover mht. utvikling av nett- og energi-infrastruktur, og
er derfor tilfreds med at det nå utredes konkrete forslag til hvordan
man kan styrke det nordiske elektrisitetsmarkedet. Nettplanlegging, investeringer
og handtering av flaskehalser bør være sentrale elementer i dette
arbeidet.
Komiteen viser til omtalen av
Nordisk genressurssenter (NordGen) og har notert at ministrene på
sitt møte i 2009 konstaterte at NordGen blir stadig viktigere. Komiteen deler
oppfatningen at frølageret på Svalbard er et sentralt og viktig bidrag
til å sikre det biologiske mangfold i landbruket. Derfor er det
etter komiteens mening viktig at det på det varslede
ministermøte i november 2010 blir drøftet NordGens utviklingsmuligheter.
Komiteen konstaterer at Stoltenberg-rapporten har
skapt dynamikk i det nordiske utenriks- og tryggingspolitiske samarbeidet,
og har utfordret de nordiske regjeringene til engasjement på nye samarbeidsområder. Komiteen registrerer
at de ulike nordiske landene foreløpig ser ut til å ha noe ulike
ambisjoner for utviklingen av et mer formalisert nordisk forsvarssamarbeid.
Komiteen er tilfreds med at regjeringen
har arbeidet aktivt med oppfølgingen av de forslag som Norge har
påtatt seg et lederansvar for, bl.a. om etableringen et nordisk
havovervåkingssystem rettet inn mot overvåking av havmiljø, forurensning
og sivil trafikk, populært kalt «BarentsWatch» som geografisk vil
dekke havområdene både i Barentshavet, Norskehavet og Nordsjøen.
Etter komiteens mening kan «BarentsWatch» bli et
viktig verktøy for å gi myndighetene en samlet oversikt over det
som til enhver tid skjer i de enorme havområdene i nord. Komiteen antar
at de vestnordiske land og områder, Island, Færøyene og Grønland,
får tilgang til denne informasjonen.
Komiteen ber om at arbeidet med
økt utenrikssamarbeid videreføres, særlig med sikte på å skape flere
fellesløsninger innenfor utenrikstjenesten.
Komiteen viser til at regjeringen
legger vekt på nordisk dialog i sammenheng med europeiske samarbeidsspørsmål.
Det nordiske samarbeidet gir en viktig ramme for å koordinere nordisk
europapolitikk, og europaspørsmål inngår derfor som en fast del
av dagsordenen for nordiske og nordisk-baltiske ministermøter. Komiteen slutter
seg til en slik tilnærming.
Komiteen er enig i at Nordisk
ministerråd skal legge stor vekt på samarbeid med nabolandene til
Norden, men må dessverre konstatere at Nordisk Råds rekommandasjon
fra sesjonen 2009 om å etablere et informasjonskontor i Minsk ikke
blir fulgt opp. Komiteen vil peke på at Hviterussland
er akseptert som observatør i regjeringenes Østersjøråd, og at tilsvarende
status for Hviterussland i den nordlige dimensjonen er under vurdering. Komiteen deler
denne vurderingen at kontakt er bedre enn isolasjon, og vil understreke
at representanter fra opposisjonspartiene har påpekt at et nordisk
informasjonskontor i Minsk vil gagne opposisjonen, frivillige organisasjoner
og enkeltpersoner.
Som likeverdig partner i Den nordlige dimensjonen,
bør man fra norsk side tilstrebe en fornuftig balanse mellom Østersjøregionen, Barentsregionen
og Arktis.
Komiteen har notert seg at Østersjørådet
er inne i en reformprosess, men at det fremdeles gjenstår mye før
organisasjonen fungerer tilfredsstillende rent operativt. Komiteen forstår
at Norge, som overtok formannskapet i juli 2010, vil ha en stor
utfordring med å videreføre reformprosessen, med særlig sikte på
å identifisere prosjekter, skaffe finansiering og gjennomføring
av disse. Komiteen er enig i det norske formannskapets
særskilte prioriteringer om maritim politikk og kamp mot menneskehandel. Komiteen konstaterer
med tilfredshet at dette samsvarer særlig godt med de områder som det
parlamentariske samarbeidet Østersjøregionen for tiden vektlegger.
Komiteen merker seg at meldingen
kun behandler språksamarbeidet under punktet om utdanning og forskning. Komiteen mener
det er viktig at språksamarbeidet ikke avgrenses til undervisningssiden,
men at det også er nødvendig å styrke det nordiske språksamarbeidet
på et mer overordnet plan og innenfor en større bredde av konkrete
initiativer, eksempelvis innenfor mediepolitikken og kulturpolitikken. Komiteen viser
i denne sammenheng til «Den nordiske språkdeklarasjonen» som tydelig
peker i retning av et høyere ambisjonsnivå. Komiteen vil
under henvisning til meldingens vektlegging av nabospråkforståelsen
hos barn og unge også understreke betydningen av at undervisningen
i norsk skoleverk holdes på et forsvarlig kunnskapsmessig nivå. Komiteen må
med skuffelse konstatere at en undersøkelse blant et utvalg som
er representative for alle grunnskoler og videregående skoler i
landet viser at nabospråkforståelsen ikke blir prioritert i særlig
grad i opplæringa. Komiteen ber derfor regjeringen vurdere
nye tiltak for å styrke språkforståelsen blant barn og unge.