Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gerd Janne Kristoffersen, Stein Erik Lauvås, lederen
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Anita Orlund og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Ida Marie Holen, Ulf Leirstein, Kenneth
Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen,
Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 24. juni 2010 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at forslagsstillerne
argumenterer for en skattemessig likebehandling av alle typer fagforeningskontingenter
uavhengig av dagens krav for skattefradrag i skatteloven og Finansdepartementets
dispensasjonspraksis. Forslagsstillerne mener dagens praksis er
diskriminerende og ønsker at Stortinget skal endre skatteloven slik
at alle fagforeningsmedlemmer på lik linje innrømmes skattemessig
fradrag for fagforeningskontingenten uavhengig av når fagforeningen ble
stiftet, hvilket samfunnsansvar den tar til orde for og om den er
tilsluttet en hovedsammenslutning.
Flertallet viser til at Finansdepartementet hevder
at det sentrale formålet med fradragsretten er å redusere arbeidstakernes
kostnader til å organisere seg og oppmuntre til et organisert arbeidsliv.
Finansdepartementet viser også til at arbeidsgiverne har tilsvarende
fradragsrett for medlemskontingent til arbeidsgiverorganisasjonene.
Flertallet viser til at det generelle
utgangspunkt etter skatteloven § 6-20 er at medlemmenes kontingenter
til en landsomfattende arbeidstakerorganisasjon er fradragsberettiget,
oppad begrenset til et gitt beløp, som for tiden er 3 660 kroner
per år. Ordningen er naturlig nok avgrenset til kun de som er i
lønnet arbeid og gjelder derfor ikke for student- og pensjonistmedlemmer.
Det gis fradrag for kontingent til landsomfattende arbeidstakerorganisasjon
som har forhandlingsrett etter lov om offentlige tjeneste-tvister
eller har inngått tariffavtale på vegne av medlemmene. Departementet
kan bestemme at kontingent til enkelte organisasjoner skal kunne trekkes
fra selv om vedkommende organisasjon ikke er landsomfattende. Kontingent
til arbeidstakerorganisasjon opprettet etter 1. juli 1977 kan bare
kreves fratrukket når organisasjonen står tilsluttet en hovedsammenslutning.
Departementet kan samtykke i at også kontingent til annen organisasjon
som er opprettet etter det nevnte tidspunkt, kan føres til fradrag.
Fradrag er betinget av at skattyter er lønnstaker eller aktiv fisker
og betaler slik kontingent. Fradrag kan samlet gis med inntil 3 660
kroner eller med en forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget
kontingent er betalt for bare en del av året.
Flertallet er opptatt av å legge
til rette for et velfungerende arbeidsmarked hvor det er ordnede
forhold for arbeidstaker og arbeidsgiver. Flertallet mener
at fradragsretten er et verktøy for å ha en høy andel fagorganiserte
i arbeidslivet. Flertallet viser til at det er bred enighet
på Stortinget om retten til å organisere seg, men vil påpeke at
det er politisk uenighet om størrelsen på fradragsbeløpet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er av den oppfatning at dagens regler for fradragsrett ved ligningen
for utgiftene til kontingent til fagforening har vilkår om tilslutning
til hovedsammenslutning som er fornuftig.
Dette flertallet mener at de
tilfeller hvor det kan tenkes unntak fra dette vilkåret, er godt
begrunnet i finansministerens svarbrev til komiteen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ser at dagens praksis kan
bidra til å styrke eksisterende fagforeninger og gjøre det vanskeligere
å etablere nye. Finansdepartementet sier selv at det kan komme fagforeninger
som ikke allerede er dekket av en eksisterende fagorganisasjon,
men det kan også tenkes at fagforeninger splittes grunnet intern
uenighet. Da vil det ikke uten videre være enkelt for begge å være
tilknyttet samme hovedsammenslutning. Finansdepartementet sier at
det kan være grunnlag for å gi dispensasjon fra kravet om tilknytning
i slike tilfeller. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dette kan gi for mye rom for politisk skjønn, og regelverket
bør derfor være mer nøytralt, åpent og enklere å forholde seg til
enn i dag.
Disse medlemmer mener Stortinget
må legge forholdene til rette for en reell likebehandling av fagforeninger
og savner klarere kriterier for dette i dagens regelverk. Disse
medlemmer viser også til at forslag som vil øke fradragsretten
og dermed redusere statens inntekter, normalt hører til i forbindelse
med budsjettprosesser.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at regjeringen bør legge frem en egen sak for Stortinget om fradragsrett
for fagforeningskontingenter der saken fremmes i en helhetlig sammenheng.
På denne måten vil Stortinget kunne gi synspunkter og føringer for
Finansdepartementets samtykkepraksis, slik departementet selv har
pekt på i et brev til Fellesforbundet for sjøfolk.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme egen sak med
en gjennomgang og evaluering av regelverket for fradragsrett ved
ligningen for utgiftene til fagforeningskontingent.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til finansministerens brev av 24. juni 2010 og mener finansministerens
argumenter for å beholde dagens ordning er lite overbevisende. Finansministerens
uttrykte frykt for at flere fagforeninger kan skape konkurranse, viser
bare at finansministeren ønsker å beholde insentiver som sementerer
dagens struktur med en hovedtyngde av fagforeninger som støtter
finansministerens eget parti, Arbeiderpartiet.
Disse medlemmer registrerer at
komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår
å be regjeringen gjennomgå og evaluere regelverket for fradragsrett
ved ligningen for utgiftene til fagforeningskontingent. Disse
medlemmer mener imidlertid forskjellsbehandlingen er så
opplagt at det mest riktige er å instruere regjeringen om å endre regelverket
med virkning fra 2011. Disse medlemmer vil likevel
støtte forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre subsidiært.
Disse medlemmer viser til begrunnelsen
i representantforslaget. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre skatteloven slik
at alle fagforeninger på lik linje innrømmes skattemessig fradrag
for fagforeningskontingent, uavhengig av når de er opprettet eller
hvorvidt de er tilknyttet en hovedsammenslutning.»