Brev fra Arbeidsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 28. juni 2010

Representantforslag 142 L

Jeg viser til brev fra arbeids- og sosialkomiteen av 2. juni 2010 der det bes om en vurdering av forslaget fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen. I forslaget bes det om at arbeidsmiljøloven § 15-13a som regulerer opphør av arbeidsforhold grunnet alder oppheves med øyeblikkelig virkning.

I bakgrunnen for forslaget pekes det på at pensjonsreformen legger opp til en utvidet adgang til opptjening av pensjon frem til 75 år. Det pekes på at det foreligger en motsetning i å beholde aldersparagrafen i arbeidsmiljøloven og innføring av adgang til opptjening utover 70 år i det nye pensjonssystemet. Muligheten til å opptjene tilsvarende "full pensjon" vil ikke være reell.

Representantene påpeker at et bortfall av aldersgrensen videre vil kunne være et tiltak for å sikre de som ønsker en mulighet til å fortsette i arbeid. Samfunnsutviklingen, den medisinske utviklingen og endringer i samfunnsstruktuen har ført til at levealderen generelt har økt og at flere vil ønske å arbeide lengre. Underregulering av løpende pensjoner vil også nødvendiggjøre arbeidsinnsats ut over 70-årsgrensen. Det at arbeidsgiver ensidig skal ha adgang til å avslutte et arbeidsforhold som ikke begrunnes i andre faktorer enn alder er urimelig. For å dekke opp for det tap som kan oppstå i forhold til dagens muligheter for pensjonsopptjening etter fylte 70 år, foreslås bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 15-13a opphevet.

Spørsmålet om aldersgrenser i arbeidslivet berører mange ulike hensyn. Vi lever lengre og mange av oss er arbeidsdyktige og ønsker å jobbe langt utover gjeldende pensjonsalder på 67 år. En del arbeidstakere vil oppleve 70-årsgrensen som diskrimnerende. Dessuten har samfunnet et økende behov for arbeidskraft. Samtidig har en viktig bakgrunn for 70-årsgrensen vært å legge til rette for en verdig avslutning av arbeidsforholdet for eldre arbeidstakere.

I Ot.prp. nr 54 (2008-2009) drøfter departementet hvorvidt det bør gjøres endringer i aldersgrensebestemmelsen på 70 år, og konkluderer på følgende måte: "Det nye pensjonssystemet har blitt anført som en av grunnene til at det bør vurderes endringer i arbeidsmiljølovens 70-årsregel. Departementet tar sikte på å komme tilbake til denne problemstillingen når arbeidet med endringer i aldersgrensene i arbeidslivet ellers er avklart i forbindelse med pensjonsreformen".

Nytt pensjonssystem trer i kraft første januar 2011 med adgang til pensjonsopptjening opp til fylte 75, og det kan være mange gode grunner for å vurdere aldersgrensen på 70 år i arbeidsmiljøloven på nytt. Aldersgrenser er et område det er mange og til dels ulike synspunkter på, noe som kom tydelig frem i høringsrunden i forkant av utarbeidelsen av arbeidsmiljøloven § 15-13a. Etter min oppfatning er aldersgrenser i arbeidslivet et sammensatt tema som bør gjennomgås i samråd med partene i arbeidslivet og andre interesseorganisasjoner før det eventuelt gjøres endringer i gjeldende regelverk.