Brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Arbeidsdepartementet v/statsråden, datert 4. november 2010

Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 – Dokument 1 (2010-2011)

Kontroll- og konstitusjonskomiteen har for tiden til behandling Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 – Dokument 1 (2010-2011). Som et ledd i sin behandling av saken ønsker komiteen å stille følgende spørsmål om rapporteringen på Arbeidsdepartementets område:

  • 1. Riksrevisjonen kan ikke bekrefte regnskapene til arbeids- og velferdsetaten for andre år på rad. I 2009 uttalte kontroll- og konstitusjonskomiteen seg kritisk til at departementet over flere år ikke har hatt tilstrekkelig fokus på internkontroll. Statsråden bekrefter i brev til Riksrevisjonen av 20. august 2010 at hun er enig i at utfordringene i Arbeids- og velferdsetaten krever ekstraordinær oppfølging i departementets styring. Hvorfor er ikke det gjort tidligere?

  • 2. Hva er årsaken til at departementet over tid, ikke har prioritert ny ikt-løsning for hele NAV?

  • 3. I brev til Riksrevisjonen sier statsråden at balansen mellom for mye og for lite kontroll vil være en vanskelig avveining for etaten. I hvilken grad mener statsråden kontrollomfanget i 2009 tilfredsstiller statsrådens forventing?'

  • 4. På hvilken måte har statsråden forsikret seg om at rutiner og oppfølging i NAV i 2009 skulle være så gode at underlagsmaterialet og disposisjoner i etaten skulle være gode nok til å bli bekreftet av Riksrevisjonen?

  • 5. Mener statsråden hun har gjort det som var mulig for å sikre seg mot at regnskapene for NAV 2009 skulle bli underkjent?

  • 6. Hva vil statsråden gjøre for å gjenopprette tilliten til NAV?

  • 7. Hvilke ekstraordinære tiltak for oppfølging har statsråden igangsatt i departementets virksomhetsstyring for å bedre forholdene i NAV?

  • 8. Hvilke forbedringer planlegger man på kort sikt med hensyn til intern kontroll i forhold til eksisterende saksbehandlingssystemer i NAV?

  • 9. Hva kan gjøres for raskere å få på plass nye ikt-systemer i NAV?

  • 10. Hvilke konkrete tiltak er iverksatt for å håndtere feilutbetalinger av pensjon?

  • 11. Mener statsråden Stortinget fikk rett og relevant informasjon da revidert nasjonalbudsjett ble behandlet og departementet foreslo å redusere rammen for boliglån i Statens pensjonskasse til 2200 millioner kroner, når det alt 30. april var utbetalt lån for 1737 millioner kroner og lånerenten var fallende?

  • 12. Departementet har i flere år fått kritikk fordi det ikke har fanget opp svakheter og mangler hos SPK. Mener statsråden at departementets oppfølging av SPK har vært tilstrekkelig og mener statsråden de feil og mangler som er avdekket burde vært rapportert til statsråden?

  • 13. Hvilke konkrete tiltak er iverkatt med hensyn til bedreing av budsjettering Statens pensjonskasse – boliglån?

  • 14. Hvilke konkrete tiltak er iverksatt for å bedre etatsstyringen av SPK?

  • 15. Er nye forskifter for høreapparatformidling utarbeidet og trådt i kraft?

Av hensyn til den videre fremdrift i saken, bes det om raskt svar.