Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Anette Stegegjerdet
Norberg og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar
Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein
Flåtten, Frank Bakke-Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange
Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
viser til at stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Rigmor Andersen
Eide, Øyvind Håbrekke og Hans Olav Syversen har fremmet forslag om
rammevilkårene for ideelle aktører som driver helse-, omsorgs- og
barnevernstjenester. Forslagsstillerne peker på at en sterk og livskraftig
frivillig sektor er en forutsetning for et velfungerende samfunn,
noe komiteen er enig i. Forslagsstillerne mener det
må finnes måter å skape stabile, forutsigbare og levelige rammevilkår
på for de ideelle aktørene som sørger for helse- og sosialtjenester,
noe komiteen er enig i.
Komiteen viser videre til at
forslagsstillerne har fremmet forslag om at Stortinget skal be regjeringen
vurdere hvorvidt ideelle aktører innen helse- og sosialtjenester,
på grunn av sitt særpreg, sin spesielle rolle og særegne situasjon, kan
få samme type løpende avtaler som de store ideelle sykehusene har,
at regjeringen gjennom endring av forskrift til lov om offentlige
anskaffelser sørger for at oppdragsgivere ikke følger reglene i
forskriftens del II og III ved inngåelse av kontrakter om utførelse
av helse- og sosialtjenester med ideelle aktører, og at regjeringen
umiddelbart sørger for at det inngås avtaleperioder på 8 + 4 år
for ideelle virksomheter, med minst ett års oppsigelsestid. Slike avtaler
må inneholde muligheter for regulering av økonomi og tilbudets innhold
i kontraktsperioden. Det vises også til at forslagsstillerne har fremmet
forslag om at regjeringen raskt nedsetter et utvalg som ser på ideelle
aktørers vilkår og som arbeider med sikte på å løse de akutte problemstillingene
som institusjonene opplever.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, vil videreutvikle samhandlingen mellom offentlig
sektor og ideelle organisasjoner for å bedre tjenestetilbudet til
befolkningen. Ideelle organisasjoner er et godt supplement til de
offentlige tjenestene og viktige samarbeidspartnere med spesialkompetanse.
Med et økende behov for pleie- og omsorgstjenester – og økende krav til
kvalitet og innhold – vil behovet for en samhandling med ideelle
og frivillige organisasjoner være økende i årene som kommer.
Flertallet viser videre til at
målet med helse- og omsorgspolitikken er at alle skal ha et likeverdig
tilbud av helse- og omsorgstjenester uavhengig av diagnose, bosted,
personlig økonomi, kjønn, etnisk bakgrunn og den enkeltes livssituasjon.
Når sykdom rammer, skal folk oppleve at de får tilbud om behandling
og pleie med kort ventetid og med størst mulig nærhet til brukeren. Flertallet mener
dette er de viktigste føringene som må legges til grunn for offentlige innkjøp
av helsetjenester til befolkningen. Flertallet vil
i den forbindelse understreke at for å oppnå dette målet må også
ideelle og frivillige organisasjoner som bidrar til velferdsproduksjonen,
underlegges stabile og forutsigbare avtalevilkår.
Flertallet er glad for at det
er bred politisk enighet om å videreutvikle samhandlingen mellom
offentlig sektor og frivillige aktører og ideelle organisasjoner
som er viktige bidragsytere til velferdsproduksjonen, slik det også
er slått fast i Soria Moria II. I debatten om Dokument 8:68 S (2009–2010)
fremgikk det at et samlet storting hadde et ønske om at det blir
igangsatt et arbeid som vurderer særskilt vilkårene for ideelle
og nonprofitbaserte institusjoner med sikte på å løse de akutte
problemstillingene som institusjonene opplever. I den forbindelse
uttalte også helseministeren i stortingsdebatten 9. juni 2010 at
hun ønsker å igangsette et arbeid med en generell gjennomgang av
rammevilkårene for denne sektoren. Dette har statsråd Rigmor Aasrud
sluttet seg til i sitt brev til komiteen av 16. juni 2010.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser positivt på de intensjoner som fremkommer gjennom forslaget. Flertallet legger
til grunn at regjeringen vil videreføre arbeidet med å legge til
rette for samhandling mellom offentlig sektor og frivillige aktører
og ideelle organisasjoner.
Dette flertallet viser til statsråd
Rigmor Aasruds brev av 16. juni 2010 til næringskomiteen. Statsråden
peker på at de konkrete avtalene som forslagsstiller refererer til,
er de driftsavtalene som staten overtok fra fylkeskommunen i tilknytning
til den statlige overtagelsen av spesialisthelsetjenesten i 2002.
I Ot.prp. nr. 66 (2000–2001) er disse ideelle sykehusene omtalt
særskilt. Her fremgår det at de aktuelle institusjonene var «integrert
i den offentlige spesialisthelsetjeneste» og inngikk i de såkalte regionale
helseplanene som eksisterte på den tiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser videre til statsrådens brev
der det pekes på at det i dagens regelverk finnes et særlig unntak
for ideelle organisasjoner i forskrift om offentlige anskaffelser
§ 2-1 tredje ledd. Her åpnes det for at anskaffelser fra ideelle
organisasjoner kan unntas fra forskriftens krav i del II og III.
Statsråd Rigmor Aasrud peker også i sitt brev
på at helse- og omsorgsministeren er opptatt av forutsigbarhet og
langsiktighet i relasjonen mellom de statlige regionale helseforetakene
og de ideelle organisasjonene. Videre peker statsråden i sitt brev
av 16. juni 2010 på at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har pålagt Bufdir å prioritere ideelle organisasjoner fremfor kommersielle
ved kjøp av institusjonsplasser. Innen barnevernssektoren har Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet valgt å benytte seg
av rammeavtaler med en varighet på 4 + 2 år som standard.
Flertallet mener at ideell sektor
har en selvstendig egenverdi, og at det er en politisk oppgave å
sikre at sektoren bevares. De ideelle aktørene skal møtes med respekt,
og de skal sikres rammevilkår som er stabile og forutsigbare.
Flertallet mener at det må skjelnes
mellom private kommersielle og private ideelle, non-profit, aktører.
Dette er viktig både fordi disse aktørene har ulike egenskaper og
fordi de har ulike forutsetninger. Flertallet viser
til at ideelle aktørers særpreg og særegne kvaliteter gir dem andre
utfordringer og andre forutsetninger enn kommersielle og offentlige
aktører. Flertallet mener derfor at de ideelles rolle, kompetanse
og særpreg må verdsettes aktivt ved at de gis andre vilkår enn rent
kommersielle aktører.
Flertallet viser til at helse-,
omsorgs- og sosial-sektorene er dårlig egnet for tradisjonelle anbudskonkurranser,
der kortsiktige økonomiske kriterier oftest blir avgjørende. Konkurranseregimets
innebygde dynamikk skaper fokus på pris framfor kvalitet, og kortsiktighet
i stedet for langsiktighet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil vise til at ideelle aktører driver virksomheter
uten å ha profitt som mål. Overskudd tas ikke ut av virksomheten,
de har ikke stor egenkapital i ryggen, de følger offentlige tariffer og
gir ansatte gode lønns- og pensjonsavtaler. Dette medlem vil
understreke at dette er blant ideell sektors fortrinn som gjør ideelle
aktører til gode samarbeidspartnere for det offentlige.
Dette medlem vil imidlertid også
peke på at ideell sektors særegne kvalitetsfokus og i særdeleshet
pensjonsavtalene gir langvarige, tunge forpliktelser. Dette er blant
forutsetningene som gjør at ideelle aktører trenger andre rammer
enn kommersielle aktører for å overleve. Dersom de skal operere
på like betingelser, vil de kommersielle raskt utkonkurrere de ideelle. Dette medlem mener
det offentlige derfor må ta høyde for de ideelle aktørenes pensjonsforpliktelser.
Disse er oppstått blant annet som følge av at det offentlige har
krevd like vilkår for ansatte i offentlig og ideell sektor som en
forutsetning for å inngå avtaler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, mener det haster med å få etablert
mer langsiktige og forutsigbare rammevilkår for de ideelle virksomhetene. Flertallet mener
samfunnet trenger de velferdstjenestene som de ideelle aktørene
leverer. Ideelle organisasjoner og non-profit-baserte institusjoner
har hatt, og har fortsatt, en grunnleggende rolle i utviklingen av
det norske velferdssamfunnet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener helse-, omsorgs- og sosialsektorene i dag
i for stor grad preges av markedstenkning, pris- og effektivitetsfokus
og kortsiktighet. Dette medlem mener at dette fokuset
må endres og i større grad rettes mot å sikre kvalitet, ikke lavere
priser. Dette medlem vil advare mot dagens ukritiske
bruk av anbud. Dette medlem mener kvalitet bør sikres
på andre måter, blant annet gjennom avtaler som inneholder tydelige og
strenge kvalitetskrav og spesifikasjoner, avtaler med klausuler
om oppsigelser, bøter eller krav ved brudd på spesifikasjoner, samt
aktivt tilsyn og evaluering.
Dette medlem viser til at på
tross av politisk velvilje og gode politiske intensjoner er situasjonen
i sektoren svært kritisk. Flotte institusjoner drevet av non-profit-baserte
og ideelle organisasjoner legges ned. Stadig flere ideelle aktører gir
opp på grunn av vanskelige rammevilkår, og med dagens system vil
de ideelle aktørene innen kort tid forsvinne. Dette medlem ønsker
derfor særordninger og unntak fra de generelle anbuds- og markedsprinsippene
som gjelder for denne type samarbeid mellom offentlige instanser
og private aktører.
Dette medlem mener regjeringen
må innføre full anbudsstopp umiddelbart. Dette medlem mener
det er nødvendig at alle pågående anskaffelsesprosesser fryses inntil
nye retningslinjer er på plass. Nye retningslinjer må tre i kraft snarest
mulig. Dette medlem mener videre at regjeringen må
sikre at alle ideelle aktører løftes ut av anbudsrundene, og at
alle avtaler med ideelle aktører inngås ved direkte forhandlinger om
kontrakter i stedet for ved anbudskonkurranse. Dette medlem mener
det generelle prinsippet bør være at det ved anskaffelse av helse-
og sosialtjenester fra ideelle virksomheter benyttes direkte forhandlinger
om driftsavtaler, ikke anbudskonkurranser. Dette medlem mener
at ideelle aktører innen helse- og sosialsektoren, på grunn av sitt
særpreg, sin spesielle rolle og særegne situasjon, bør få samme
type løpende avtaler som de store ideelle sykehusene har.
Dersom ikke full anbudsstopp innføres umiddelbart,
slik dette medlem foreslår, må følgende prinsipper
legges til grunn for å sikre ideelle institusjoner akseptable rammebetingelser
inntil et nytt regelverk er på plass:
Pågående anbudskonkurranser
må trekkes dersom disse ikke er forbeholdt ideelle institusjoner.
Anbud lyses først ut kun for ideelle institusjoner. Dette
vil blant annet gjelde rehabiliteringstjenester gjennom ordningen
Raskere tilbake og Nav våren 2011.
Avtaler som inngås må ha en lengde på 8
+ 4 år, med mulighet for forlengelse, og minst ett års oppsigelsestid.
Dette for å unngå belastende anbudsprosesser, og for å sikre forutsigbarhet
og langsiktighet.
Kvalitet må vektes høyt.
På rusfeltet må langtidsbehandling prioriteres, og
kriterier må ikke utelukke institusjoner fra å delta, for eksempel
at medikamentfrie behandlingsinstitusjoner må tilby legemiddelassistert rehabilitering,
LAR.
Ideelle virksomheters kapasitet innen de
ulike sektorer må kartlegges med sikte på full kapasitetsutnyttelse.
Størrelsen på anbudene må tilpasses kapasiteten blant ideelle aktører
på de ulike felt.
Dette medlem viser for øvrig
til Dokument 8:136 S (2009–2010). Dette medlem fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen innføre full anbudsstopp
umiddelbart. Alle pågående anskaffelsesprosesser fryses inntil nye
retningslinjer er på plass.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at alle ideelle
aktører løftes ut av anbudsrundene. Avtaler med ideel-le aktører
inngås ved direkte forhandlinger om kontrakter i stedet for ved
anbudskonkurranse. Ved anskaffelse av helse- og sosialtjenester
fra ideelle virksomheter benyttes direkte forhandlinger om driftsavtaler,
ikke anbudskonkurranser.
III
Stortinget ber regjeringen sikre at ideelle
aktører innen helse- og sosialsektoren, på grunn av sitt særpreg,
sin spesielle rolle og særegne situasjon, får samme type løpende
avtaler som de store ideelle sykehusene har.
IV
Stortinget ber regjeringen sikre at utfordringene rundt
de ideelle aktørenes pensjonsforpliktelser løses.»
Komiteen viser videre
til statsråd Rigmor Aasruds brev av 16. juni 2010 (vedlagt) til
Stortinget. I sitt svar viser statsråden innledningsvis til forslag
IV der regjeringen bes raskt nedsette et utvalg, og statsråden minnet
om at et samlet storting i forbindelse med debatten om et beslektet
representantforslag (Dokument 8:68 S (2009–2010)) hadde et ønske
om at det blir igangsatt et arbeid som vurderer særskilt vilkårene for
ideelle og non-profit-baserte institusjoner med sikte på å løse
de akutte problemstillingene som institusjonene opplever. Statsråden
informerte Stortinget i sitt brev om at «Arbeidets nærmere form
og innhold må vi vurdere nærmere», og regjeringen vil komme tilbake
til Stortinget på en egnet måte med en nærmere redegjørelse. Statsråden
understreket at de temaer som omtales i representantforslaget, er
blant dem som vil kunne vurderes nærmere i forbindelse med det arbeid
som igangsettes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
legger til grunn at «lov om offentlige anskaffelser» gir grunnlag
for å oppnå en god kombinasjon mellom velferdsproduksjonen i offentlig
og frivillig sektor.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, forutsetter at handlingsrommet i loven
utnyttes for å oppnå offentlige innkjøp i tråd med politiske føringer.
Dette flertallet viser i den
sammenheng til statsrådens brev av 16. juni 2010 der det varsles at
regjeringen vil gjennomgå rammevilkårene for ideell sektor og komme
tilbake til Stortinget på en egnet måte med en nærmere redegjørelse. Dette
flertallet vil understreke betydningen av at dette forholdet
bør avklares så snart som mulig og at saken blir fremlagt for Stortinget
på egnet måte. Dette flertallet viser til forslagene
som Kristelig Folkeparti tar opp i dette dokumentet og anser det
som naturlig at disse vurderes i denne sammenheng slik statsråden
anviser i sitt brev.
Dette flertallet vil likeledes
peke på den betydning offentlige innkjøp har, og mener dette området
må sikres politisk styring for å ivareta behovet for gode og riktige
innkjøp gjennom klare innkjøpsstrategier.
Dette flertallet forutsetter
at regjeringen legger til rette for at samspillet mellom offentlig
og frivillig sektor bygger på mest mulig langsiktige og forutsigbare
rammevilkår. Innkjøpsprosessene må legges opp slik at brukernes
behov for stabilitet og gode tjenester blir ivaretatt på en god
måte.
Dette flertallet mener at for
mange tjenester innen helse- og omsorgsområdet bør offentlige oppdragsgivere
legge mer vekt på kvalitet enn pris når de kjøper tjenestene.
Dette flertallet mener at man
skal utnytte mulighetene for å ta i bruk ulike anskaffelsesprosedyrer
for å få bedre innkjøp.
Dette flertallet har videre merket
seg at det bare er leverandører fra EU/EØS-land, GPA (Goverment
Procurement Agreement) -land og land som Norge har inngått handelsavtaler
om offentlige anskaffelser med, som har rettigheter etter anskaffelsesregelverket. Dette
flertallet vil understreke at norske oppdragsgivere står fritt
til å avvise tilbud fra land som ikke dekkes inn av det foran nevnte,
f.eks. fra selskaper som har sitt opphav i såkalte skatteparadis
som Norge ikke har avtaleforpliktelser i forhold til.
Dette flertallet vil understreke
betydningen av at man ved offentlige innkjøp hvor anbud benyttes,
påser at hensynet til arbeidstakerrettigheter er godt ivaretatt,
jf. forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enige i at det må igangsettes et slikt arbeid
som et samlet storting tidligere har uttrykt ønske om, og som statsråden har
varslet at regjeringen vil redegjøre nærmere om for Stortinget. Disse
medlemmer viser til den tid som har gått siden Stortinget
uttrykte sitt ønske, og understreker alvoret i at et samlet storting
fant problemstillingene «akutte». Disse medlemmer er
kritiske til at dette arbeidet ikke allerede er i gang, og vil påpeke
betydningen av at det skjer raskt.
Disse medlemmer viser for øvrig
videre til innstilling fra mindretallet; Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti, ved behandling av Dokument 8:68 S (2009–2010)
Innst. 294 S (2009–2010):
«Stortinget ber regjeringen oppnevne et offentlig utvalg
til å utarbeide et forslag til en norsk samfunnskontrakt på områdene
helse, omsorg og sosiale tjenester. Et slikt utvalg bør representere myndighetene,
brukerorganisasjonene og et bredt spekter av private og private
ideelle helse- og omsorgsvirksomheter. Resultatet av utvalgets arbeid
fremlegges for Stortinget.»
Disse medlemmer påpeker at ideelle
og andre private aktører bidrar til mangfold, kvalitet og bedre
ressursbruk i den offentlige helse- og omsorgstjenesten. Slik disse
medlemmer ser det, bør kapasiteten i private institusjoner
med god kvalitet utnyttes bedre, slik at pasientene kan få raskere
helsehjelp og flere valgmuligheter. Det er derfor ønskelig å sikre
et mangfold av private helse- og omsorgstilbud, slik at flere kan
benytte disse for statens regning. Det er svært uheldig dersom en
rekke gode tilbud nedlegges samtidig som helsekøene og ventetidene
øker. Innkjøp på velferdsområdet må sikre mangfold, valgfrihet,
kvalitet, nærhet til tjenestene og forutsigbarhet for samarbeidspartnerne.
Kombinasjonen av regjeringens krav til helseforetakene om først
å utnytte og bygge opp egen kapasitet og en anbudspolitikk som i
for stor grad ensidig vektlegger pris som kriterier, er at svært
mange private tilbud nå er forsvunnet eller i ferd med å forsvinne. Disse
medlemmer mener derfor at det nå er nødvendig med sikring
av eksisterende tilbud frem til en har fått etablert en ny politikk og
praksis på området. Det er derfor nødvendig å forlenge eksisterende
avtaler med private institusjoner i påvente av en politisk avklaring
av de private aktørenes rolle i helse- og omsorgstjenesten. I tillegg
må institusjoner som har vunnet anbud, få drive tilbud i henhold
til inngåtte avtaler.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen sørge for at utredningsarbeidet
som et samlet Storting bad om i Innst. 294 S (2009–2010), og som
regjeringen har varslet for å løse de akutte problemstillingene
som ideelle og nonprofit-baserte institusjoner møter, igangsettes
straks og at en sak om dette fremmes for Stortinget senest i revidert
nasjonalbudsjett for 2011.
II
Stortinget ber regjeringen sørge for at statens
eksisterende avtaler med ideelle, non-profit-institusjoner og andre
private tiltak, blir forlenget inntil Stortinget har behandlet en
sak om disse institusjoners rammevilkår.»