Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, ser frem til at utbyggingen
av E6 på strekningen Møllnes–Kvenvik–Hjemmeluft i Alta kommune kommer
i gang, og med anleggsstart tidlig i 2011.
Komiteen vil vise til at utbyggingen
av E6 vest for Alta dreier seg om strekningen Storsandnes til Alta
som er hovedferdselsveien til og fra Alta med videre forgreininger
til bl.a. Honningsvåg, Porsanger, Hammerfest, Kautokeino og Karasjok.
Veien er derfor av stor betydning for Finnmark fylke. Ikke minst
er det viktig å få på plass trygge og effektive veier i en nordområdesatsing.
Nordområdene er det viktigste strategiske satsingsområdet for Norge,
og en sikker og effektiv infrastruktur innen samferdsel er en forutsetning
for å kunne lykkes.
Komiteen vil peke på at dagens
vei har til dels dårlig standard, er smal og har mange svingete partier.
I løpet av de siste 10 årene har det skjedd 12 personskader på strekningen
hvor til sammen 21 personer har blitt trafikkskadet. Sammenlignet
med tilsvarende veier har strekningen hatt en ulykkesfrekvens som
er dobbelt så høy som sammenlignbare veier.
Komiteen viser videre til at
prosjektet innebærer både bygging av ny vei, utbedring av eksisterende
vei (9,3 km) mellom Møllnes og Hjemmeluft og skråstagbru fra Hjemmeluft
over Kåfjorden (390 m). Videre ligger det inne i prosjektet fire
andre mindre bruer og tre tunneler. Prosjektet vil korte inn eksisterende
E6 med om lag 6 km.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Samferdselsdepartementet
legger til grunn en styringsramme på 635 mill. kroner, og en kostnadsramme
på 715 mill. kroner. Dette er inkludert etablering av en bomstasjon.
Fordelingen av finansieringen er gjort med 75 pst. som statlige midler
og 25 pst. gjennom bompengefinansiering. Eller 475 mill. kroner
som statlige midler og 160 mill. kroner som bompengefinansiering.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, påpeker
at dagens E6 på strekningen Møllnes–Kvenvik–Hjemmeluft i Alta kommune
i Finnmark har til dels dårlig standard med flere smale og svingete
partier. Strekningen har hatt en høy ulykkesfrekvens. I løpet av
de siste 10 år har det skjedd 12 personskadeulykker hvor til sammen
21 personer har blitt trafikkskadet. Sammenlignet med andre tilsvarende
strekninger har ulykkesfrekvensen vært ca. dobbelt så høy. Dette
flertallet mener at tilsvarende utbygging mange steder og
på langt flere strekninger kunne spart samfunnet for både ulykker og
tap av liv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
i utgangspunktet en 25-års planperiode for Nasjonal transportplan
og 2+1 vei på hele E6 i Nord-Norge, og at en slik standard bør legges
til grunn ved planlegging av nye veiprosjekter. Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling av Nasjonal transportplan i Innst. S.
nr. 300 (2008–2009), der Fremskrittspartiets fraksjon foreslo ny
E6 Alta–Lakselv med mulig videreføring av ny E6 fra Lakselv til
Kirkenes med ny trasé direkte fra Lakselv til Tana. Disse
medlemmer påpeker at god trafikkavvikling i området rundt
Alta er av vesentlig betydning for å realisere verdiskapningsgevinstene
knyttet til denne veien, og ønsker statlig fullfinansiering av prosjektet
E6 på strekningen Møllnes–Kvenvik–Hjemmeluft i Alta kommune i Finnmark.
Disse medlemmer viser til at
staten ifølge «Bil og vei – statistikk 2010» hentet 46 mrd. kroner
i avgifter på bil i 2009. Disse medlemmer viser til
at avgiftsanslagene for 2011 i Prop. 1 LS (2010–2011) innebærer
store økninger på blant annet engangsavgiften (+3,8 mrd.) og dieselavgiften
(+1,6 mrd.). Disse medlemmer viser til at Statens
vegvesens budsjett for 2011 i Prop. 1 S (2010–2011) bare er på 15
mrd. kroner, og at dette utgjør en tredjedel av det staten henter fra
avgifter på bil. Disse medlemmer mener derfor at
det er urimelig at bilistene i tillegg skal betale bompenger.
Disse medlemmer påpeker på generelt grunnlag
at bompenger en dyr finansieringsløsning. Mye av det bilisten betaler
inn (ca. 25 pst.) forsvinner i drift og omkostninger.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen planlegger å inndra 160 mill. kroner fra bilistene på
prosjektet Alta-vest. Det merkverdige er imidlertid, slik disse
medlemmer ser det, hvordan Alta kommune legger opp til innkreving
og behandling av sine egne innbyggere. Det legges opp til en modell
hvor innbyggerne på en del av strekningen skal kunne få refundert
deler av bompengefinansieringen gjennom søknad til Alta kommune.
Kommunen vil etablere en egen kommunal tilskuddsordning for husholdninger som
ligger mellom Saltviknes og tunnelinnløpet ved Sahkkobatni, innenfor
en kostnadsramme på 1,0 mill. kroner. Her etableres et helt unødvendig og
fordyrende byråkrati, hvor Alta kommune øker parkeringsgebyrene
i Alta sentrum fra 18 til 20 kroner. Resultatet blir at alle som
parkerer i Alta, må bidra til at folk bosatt ved Saltviknes skal
kunne få refusjon fra Alta kommune etter søknad. Nå er det ikke
lenger bare bilister som bruker veien, og som passerer bompengestasjonen,
som skal betale for gildet. I dette tilfellet må alle som trenger
parkeringsplass i Alta sentrum, være med på å medfinansiere veiprosjektet.
Disse medlemmer ønsker statlig
finansiering uten bompenger, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at det gjennomføres
utbygging av E6 på strekningen Møllnes–Kvenvik–Hjemmeluft i Alta
kommune i Finnmark slik det er redegjort for i Prop. 53 S (2010–2011).
Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler om
det er nødvendig for å holde fremdrift i saken, og innarbeide full
statlig finansiering av prosjektet i sluttsalderingen av statsbudsjettet
for 2011.»