Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til proposisjonen og til
forslag om utbygging og finan-sie-ring av rv. 80 mellom Løding og
Vikan i Bodø kommune.
Komiteen peker på at utbyggingen
omfatter 2,1 km ny veg medregnet den om lag 700 meter nye Tverlandet
bru. Dette vil korte ned strekningen mellom Løding og Bodø med 2
km, i tillegg blir trafikksikkerheten bedre ved at de rasutsatte Hopshamran
blir borte. Tverlandet bru erstatter interimsbrua som ble oppført
i 2009, og vil bli oppført som firefelts bru med fysisk midtskille mellom
kjøreretningene. Det bygges 2,8 km ny gang- og sykkelveg på strekningen
med to underganger for gående og syklende, det betyr at det blir
sammenhengende gang- og sykkelvei mellom Tverlandet og Bodø. Det
bygges også en ny busslomme på strekningen.
Komiteen vil bemerke at rv. 80
er en av de mest trafikkerte riksvegstrekningene i Nordland. Vegstrekningen
er viktig for næringsliv og innbyggere ikke bare i Saltenregionen,
men også som innfartsvei fra E6 til Bodø og ferjestrekningene til
Moskenes, Værøy og Røst er den viktig for Nordland og langt flere
reisende. Komiteen ser fram til anleggsstart sommeren
2011, og til ferdigstillelse og åpning i løpet av høsten 2013.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at prosjektet har en styringsramme
på 526 mill. kroner og en kostnadsramme på 626 mill. 2011-kroner.
I tråd med lokale ønsker og vedtak skal utbyggingen finansieres
ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger.
Flertallet påpeker at i det videre
arbeidet med Vegpakke Salten fase 2 må kollektivtilbudet bli vist
spesiell oppmerksomhet, og styrkes. Det er behov for en god samordning
av Vegpakke Salten, kollektivplanen for Bodø og utviklinga av jernbanen
i regionen. Når det gjelder jernbanetiltak i området, blir det i
St.meld. nr. 16 (2008–2009) NTP 2010–2019 foreslått å gjennomføre
kapasitetsøkende tiltak og vurdere stasjonstiltak som åpner for
en videre utvikling av Saltenpendelen. Dette er fulgt opp ved at
det er gjennomført sporomlegginger og plattformtiltak på Fauske
stasjon, videre er det gitt bevilgninger til ombygging av godsterminalen
i Bodø, og Jernbaneverket arbeider med planer om flere nye kryssingsspor
og forlenging av et eksisterende kryssingsspor på strekningen Bodø–Rognan, samt
etablering av holdeplasser på Tverlandet og Reitan.
Flertallet vil understreke at
det er viktig å få god framdrift i planlegginga av de nye holdeplassene,
og vil be om at det blir tatt initiativ overfor Jernbaneverket og
lokale myndigheter for å sikre dette. Muligheten for å øke kapasiteten
med kryssingsspor på strekninga er også viktig. Framdriften i dette
arbeidet vurderes i forbindelse med statsbudsjettet for 2012.
Flertallet viser til at den lokalpolitiske
behandlinga i Bodø kommune og i Nordland fylkeskommune viser at
det er lokal enighet om prosjektet. Flertallet viser
også til at fylkestinget i Nordland har vedtatt at det vil gi fylkeskommunal
garanti for nødvendige bompengelån for prosjektet.
Flertallet slutter seg til lokale
vedtak om bompenger og rabattordninger ved bruk av AutoPass-brikke. Flertallet viser
også til arbeidet som er igangsatt i Samferdselsdepartementet og som
skal se på personvernutfordringene i helautomatiske bomstasjoner,
og muligheten for å utvikle en anonym betalingsløsning som et supplement
til dagens AutoPass-ordning.
Flertallet har merket seg at
både kommunen og fylkeskommunen forutsetter videre utbygging av
rv. 80 gjennom en andre del av Vegpakke Salten fase 2, og at bruk
av både statlige midler og bompengeinntekter blir vurdert i forbindelse
med utarbeiding av finansieringsopplegg for fase 2 b og revisjon
av Nasjonal transportplan for perioden 2014–2023.
Flertallet slutter seg til Samferdselsdepartementets
forslag om å heve fullmaktsgrensa til avtaler om forskotteringer
av midler til vegformål for 2011 til 4 700 mill. kroner, jf. romertallsforslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeker at Hopenbrua knytter Bodø til resten av
landet og at broen er helt sentral for både dagpendlere og næringsliv. Disse
medlemmer vil videre peke på at trafikken er forventet å
øke til 12 000 biler i døgnet i løpet av broens levetid. Disse
medlemmer slutter seg derfor til vurderingen om at broen
skal ha firefeltsvei med midtrekkverk over. Disse medlemmer mener
det i en slik situasjon fremstår som underlig at veien på begge
sider av fjorden planlegges som tofeltsvei. Dersom det forventes
12 000 biler i døgnet over broen i broens levetid, bør det samme
gjelde veien på hver side av broen. Disse medlemmer viser
til at forventet ÅDT i åpningsåret 2013 er estimert til 8 600 kjøretøy,
dvs. det samme trafikknivået som veien hadde i 2008. Disse
medlemmer understreker at ÅDT-anslag ofte viser seg å være
for lave, og ønsker firefeltsvei på hele strekningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:11 (2008–2009) av 5. november 2008 fra stortingsrepresentantene
Kenneth Svendsen, Jan Arild Ellingsen og Per Sandberg om raskest
mulig å starte planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på
rv. 80 mellom Løding og Vikan, samt legge frem forslag om statlig
finansiering i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2009. Disse medlemmer viser
til at representantforslaget gikk ut på at den midlertidige reservebroen
raskest mulig burde erstattes med en permanent bro på rv. 80 mellom
Løding og Vikan, men at de øvrige partier i Innst. S. nr. 146 (2008–2009)
til Dokument nr. 8:11 (2008–2009) hevdet at reservebroen ville gi
et tilfredsstillende tilbud til dagens trafikanter på kort sikt. Disse
medlemmer vil videre vise til Fremskrittspartiets forslag
til Nasjonal transportplan i Innst. S. nr. 300 (2008–2009), der
det ble tatt til orde for å se på rv. 80 i en større sammenheng,
der ny bro på rv. 80 mellom Løding og Vikan kun inngår som ett av
flere elementer, inkludert vurderinger knyttet til behovet for firefeltsvei
på hele eller deler av strekningen.
Disse medlemmer viser til følgende
tall fra Trygg Trafikk som viser at Norge sakker akterut i trafikksikkerhetsarbeidet
i forhold til våre naboland:
| 2007 | 2008 | 2009 | 2010* | Prosentvis
endring 07–10* |
Sverige | 471 | 397 | 358 | 270 | -42,7 pst. |
Danmark | 406 | 406 | 303 | 272 | -33,0 pst. |
Finland | 380 | 344 | 279 | 270 | -28,9 pst. |
Norge | 233 | 255 | 212 | 210 | -9,9 pst. |
Totalt | 1 490 | 1 402 | 1 152 | 1 022 | -31,40 pst. |
* Tallene for 2010 er foreløpige
Kilde: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=7894
Disse medlemmer påpeker at tabellen
viser at antall trafikkdødsfall i Norge har blitt redusert med 9,9
pst. fra 2007 til 2010, samtidig som Sverige har redusert antall
trafikkdødsfall med 42,7 pst. og Danmark med 33 pst. Disse
medlemmer vil videre vise til at tall fra Sverige viser
at det er en klar sammenheng mellom infrastrukturinvesteringer og
forbedret trafikksikkerhet:
«75 procent av dödsfallen hade sannolikt kunnat undvikas
om vägtransportsystemet varit så förlåtande som Nollvisionens förutsätter.»
(Pressemelding fra Trygg Trafikks svenske søsterorganisasjon NTF,
7. januar 2008).»
«Vägens bristande säkerhetsstandard
visade sig orsaka 72 procent av dödsfallen, medan 53 procent berodde
på brister i bilens säkerhetsstandard och 42 procent på förarens
regelbrott.» (Pressemelding fra Folksam, 10. januar 2007).»
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til at det i Prop. 63 S (2010–2011) kommer frem at det har
skjedd 25 politirapporterte personskadeulykker på strekningen rv. 80
Løding–Vikan de siste 10 årene, og at strekningen i perioden 2006–2009
har hatt en 40 pst. høyere ulykkesfrekvens enn tilsvarende strekninger.
Disse medlemmer vil påpeke at
bompenger er en svært dyr måte å finansiere veiutbygging på, og
viser til at det i saken kommer frem at 1 av 3 innbetalte kroner
skal gå til å dekke innkrevings- og finansieringskostnader i prosjektet.
| Bompengefinansiering | 210 mill. kroner |
+ | Innkrevingskostnader | 15 mill. kroner. |
+ | Finansieringskostnader | 85 mill. kroner |
= | Bompenger totalt | 310 mill. kroner. |
Disse medlemmer viser til statsbudsjettet
for 2011 der det fremkommer at anslaget for oljefondet ved utgangen
av 2010 var på 3 018 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
at nettopp investering i gode veier i eget land er en forsvarlig
og fornuftig disponering av oljepenger også i et generasjonsperspektiv.
Nye, gode veier varer i 50–70 år. Modernisering av det norske veinettet
slik Fremskrittspartiet har foreslått i Fremskrittspartiets alternative
NTP for 2010–2019, jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009), vil derfor også
være en investering for kommende generasjoner. Bruk av bompengefinansiering
anser Fremskrittspartiet som en fullstendig unødvendig ekstraskatt
på transport. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til sitt representantforslag Dokument 8:149 S (2009–2010) om
endringer i beregningsmetode for samfunnsmessig nytte av investeringer
i vei og jernbane, og at forslaget vil kunne ha store konsekvenser
for hvordan man ser på bompenger.
Disse medlemmer viser til at
staten ifølge «Bil og vei – statistikk 2010» hentet 46 mrd. kroner
fra avgifter på bil i 2009. Disse medlemmer viser
til at avgiftsanslagene for 2011 i Prop. 1 LS (2010–2011) innebærer
store økninger på blant annet engangsavgift (+3,8 mrd. kroner i forhold
til regnskap 2009) og dieselavgift (+1,6 mrd. kroner). Disse
medlemmer viser til at Statens vegvesens budsjett for 2011
i Prop. 1 S (2010–2011) bare er 15 mrd. kroner, og at dette dermed
utgjør under en tredjedel av det staten henter fra avgifter på bil. Disse
medlemmer mener derfor at det er urimelig at bilistene i tillegg
skal betale bompenger. Disse medlemmer mener at bompengefinansiering
er helt unødvendig gitt Norges økonomisk situasjon, og at nye veier
bør bygges i henhold til forventet trafikkvekst for å redusere risikoen
for ulykker.
Disse medlemmer støtter en utbygging
på strekningen nevnt i Prop. 63 S (2010–2011), men fremmer av grunner
nevnt ovenfor følgende forslag:
«Stortinget samtykker i at det gjennomføres
utbygging av rv. 80 Løding–Vikan i Bodø kommune i Nordland (Vegpakke
Salten fase 2a), men med firefeltsvei på hele strekningen. Stortinget
ber regjeringen sørge for forskuttering av midler om det er nødvendig
for å holde fremdrift i saken, og innarbeide full statlig finansiering
av prosjektet i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2011.»