Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at forslaget tar utgangspunkt i at
områdeansvaret for Akershus universitetssykehus HF (Ahus) er utvidet
fra ca. 350 000 innbyggere til ca. 460 000 innbyggere, og forslagsstillerne
mener at sengekapasitet mv. bør økes ut over gjeldende planer ved
å virksomhetsoverdra deler av Aker sykehus til Ahus.
Komiteen vil innledningsvis vise
til at endringen i områdeansvaret for Ahus er del av den såkalte
hovedstadsprosessen i regi av Helse Sør-Øst RHF. Det sammenslåtte
regionforetaket ble opprettet fordi det var ikke-optimal ressursutnyttelse
og mangelfull koordinering på tvers av tidligere Helse Øst RHF og
Helse Sør RHF, særlig i hovedstadsområdet. Et eksempel på dette var
at Rikshospitalet-Radiumhospitalet, som var en del av Helse Sør
RHF, mottok mesteparten av sine pasienter fra Helse Øst sitt opptaksområde. Komiteen er
kjent med at flere prosjekter og utredninger, blant annet «Helse
Øst 2025-prosjektet» og evalueringen fra Agenda Muusman, vurderte
ulike modeller for å møte utfordringsbildet på beste måte. Komiteen viser til
at det ble valgt en modell hvor Helse Sør RHF og Helse Øst RHF ble
slått sammen til ett regionalt helseforetak, Helse Sør-Øst RHF. Komiteen mener
det nydannede Helse Sør-Øst har potensial for bedre samordning og
bedre kvalitet, og er kjent med at store deler av utviklingsarbeidet
ble organisert i regionale prosesser, hvorav ett har vært knyttet
til hovedstadsområdet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til beskrivelsen av bakgrunn for representantforslaget hvor det
vises til at helse- og omsorgsministeren har fulgt opp regionforetaket
for å påse at gjennomføringsplaner ble risikovurdert og korrigert
dersom det skulle oppstå kapasitets- eller forsvarlighetsutfordringer. Disse
medlemmer registrerer at den framtidige rolle for Aker sykehus
ikke fullt ut er etablert, men at det fram til 2012 fortsatt vil
være spesialisthelsetjeneste i lokalene blant annet innen karkirurgi,
urologi, endokrin kirurgi, kirurgi ved sykelig overvekt, dagkirurgi,
generell indremedisin, akutt geriatri og rusakuttmottak med mer,
og viser til omtalen i Magasinet for Oslo universitetssykehus fra
mars 2011. Disse medlemmer har videre notert seg
at det arbeides for å etablere Aker som en arena for samhandling
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen. Disse medlemmer er
kjent med at det er etablert et prosjekt «Samhandlingsarena Aker»
mellom Oslo kommune og Oslo universitetssykehus HF som skal legge
vekt på forebygging, tidlig intervensjon og helhetlige og koordinerte
tjenester for ulike pasientgrupper.
Disse medlemmer viser til brev
av 7. april 2011 fra helse- og omsorgsministeren og noterer seg
at Helse Sør-Øst har gitt forsikringer om at situasjonen følges
nøye og vil gjøre kapasitetsvurderinger for å sikre kvalitet og
tilstrekkelig kapasitet i Ahus sitt tjenestetilbud.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at utviklingen følges nøye både på kort og lang sikt, ikke
minst fordi det i årene som kommer vil være en betydelig forventet
befolkningsvekst i disse områder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Akershus universitetssykehus ikke er dimensjonert for den
økningen i pasientgrunnlaget som nedleggelsen av Aker sykehus medfører,
og at det videre er forventet en betydelig befolkningsvekst i området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Oslo universitetssykehus
må gjennomføre betydelige kostnadskutt i tiden som kommer, anslått
til så mye som 50 mill. kroner i måneden frem til nyttår. Disse
medlemmer er bekymret for at disse forholdene vil medføre konsekvenser
for pasientbehandlingen, og at det ikke er nok at statsråden og
helseforetaket følger situasjonen nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at for lav sengepostkapasitet ved Ahus gir et behov for filialsykehus,
og at overføring av relevante deler av Aker sykehus til Ahus vil
kunne utgjøre en slik ordning. Disse medlemmer mener
at en slik omgjøring vil bedre sykehussituasjonen for mange og kan
gjennomføres raskt, da både Oslo universitetssykehus og Ahus er
foretak under Helse Sør-Øst.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere Helse
Sør-Øst om å overføre deler av Aker sykehus til Ahus som en filial
på linje med Stensby sykehus og Ski sykehus.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at relevante bygninger,
bemanning og utstyr fra Aker sykehus overføres til Ahus, slik at
Ahus oppnår økt kapasitet og forsvarlig pasientbehandling.»