Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til forslaget om at foreldre skal ha rett til å ta ut permisjon
samtidig umiddelbart etter barns død i stønadsperioden for foreldrepenger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at formålet med foreldrepengeperioden etter barns død er å hindre
et brått avbrudd i den planlagte permisjonen, og at ordningen derfor retter
seg i første rekke mot den som er i permisjon når barnet dør. Reglene
som gjelder for foreldrepermisjon for øvrig gjelder også for denne perioden.
Det vil si at de første seks ukene etter fødsel er forbeholdt mor
av helsemessige årsaker.
Flertallet viser videre til brevet
fra statsråden av 18. februar 2011 (vedlegg) hvor det vises til
at i de første 6 ukene etter fødselen har mor som hovedregel ikke
lov til å være i arbeid, men det kan gjøres unntak hvis det er helsemessig
mest gunstig for mor å være i arbeid. Ved dødfødsel og når barnet
dør kort tid etter fødselen kan dette unntaket være aktuelt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at statsråden videre viser til at det er vanskelig å
finne gode grunner til at man skal ta mindre hensyn til mors helsetilstand
etter fødsel i tilfeller hvor barnet er dødfødt eller dør kort tid
etter fødsel, enn i tilfeller hvor barnet lever.
Dette flertallet viser til at
bortsett fra i de første seks ukene etter fødselen kan foreldrene dele
på stønadsperioden. Foreldrene kan ikke ta fullt ut foreldrepenger
samtidig, men de kan for eksempel arbeide halv tid og ta ut 50 prosent foreldrepenger
hver.
Dette flertallet viser til at
foreldrepenger ved barns død dekker situasjoner som er helt annerledes
enn de tilfellene forslagstillerne viser til der foreldre får ytelser
for å være hjemme med barn. Både pleiepenger for begge foreldre
og ekstra stønadsuker ved flerbarnsfødsler er ordninger som er begrunnet
med at det i disse tilfellene er omsorgsbehov knyttet til barn som tilsier
at begge foreldre er hjemme en periode.
Dette flertallet viser til at
forslagstillerne tar opp sykmelding, og antyder at det foreligger
en omgåelse av sykepengeregelverket ved at foreldre blir sykmeldt
etter barns død. Det er riktig at sorg i seg selv ikke gir grunnlag
for rett til sykepenger. I enkelte tilfeller vil imidlertid den psykiske
påkjenningen kunne medføre en depresjon som gjør at en person blir
arbeidsufør på grunn av sykdom. For en del vil det imidlertid også
være et behov for å opprette en normal situasjon så fort som mulig
og kunne ta del i et støttende felleskap på arbeidsplassen. Det
kan derfor være nyttig at det blir opprettet kontakt med helsevesenet
som kan vurdere hvilke behov den enkelte har.
Dette flertallet mener at en
eventuell ordning der foreldre får stønad for å være hjemme sammen
etter et barns død for å bearbeide sorg, ikke knyttes til foreldrepengeordningen.
Det er ikke noen grunn til å tro at behovet hos foreldre i en slik
situasjon er vesentlig forskjellig om barnet er nyfødt eller eldre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at statsråden i sitt svarbrev datert 18. februar
2011 ikke tar inn over seg den urimeligheten foreldre som mister
et nyfødt barn opplever gjennom gjeldende regelverk. Statsråden
viser til at formålet med dagens regelverk er å hindre et brått
avbrudd i den planlagte permisjonen av økonomiske hensyn. Statsråden
viser videre til at sorg i seg selv ikke er grunnlag for å få sykepenger
om en ikke påberoper seg en psykisk påkjenning med medfølgende depresjon. Disse
medlemmer viser til høringsbrev fra Landsforeningen uventet barnedød
hvor det vises til at for foreldre som mister et barn, og der foreldrene
ikke ønsker å gå tilbake i arbeid umiddelbart etter barnets bortgang,
er gjeldende praksis å ta ut sykmelding selv om de ikke har en depresjon. Disse
medlemmer noterer seg at dette er en omgåelse av regelverket
og ønsker ikke å bidra til å anerkjenne en slik praksis. Denne praksisen
viser at det er et behov for en gjennomgang av lovverket for foreldres
rettigheter når barn dør. Disse medlemmer viser videre
til høringsbrevet fra Landsforeningen uventet barnedød der det fremgår
at mor og far blir forskjellsbehandlet i regelverket, også i tilfeller
der barn dør. For disse medlemmer er mor og far likeverdige omsorgspersoner,
og regelverket bør likebehandle mor og far så fremt ikke særlige
hensyn tilsier annerledes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener disse problemstillingene,
og statsrådens svar, viser at det er et behov for en full gjennomgang
av regelverket omkring foreldres rettigheter ved barns død.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer dermed følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem et forslag om
endringer i folketrygdloven § 14-9 og 14-10 som ivaretar begge foreldrenes
rett til å ta ut permisjon samtidig umiddelbart etter barns død
i stønadsperioden.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en full gjennomgang
av foreldres rettigheter ved barns død.»
Disse medlemmer vil understreke
at enhver forelder og familie som mister et barn, enten det er i
svangerskapet, i forbindelse med fødsel, eller senere, har behov
for rom og tid til å bearbeide sorgen. Det er viktig å kunne være
sammen og ta vare på hverandre i en slik livskrise. Disse medlemmer viser
til innspill til komiteen fra Landsforeningen uventet barnedød.
Foreningen understreker behovet for å styrke foreldres rettigheter
ved barnedødsfall og mener det er nødvendig med en total gjennomgang
av foreldres permisjonsrettigheter og rett til foreldrepenger ved
barnedødsfall. Disse medlemmer er enig med foreningen
i at det burde finnes ordninger som ivaretar foreldrenes behov når
barn dør, og som samtidig kan bidra til at de så raskt som mulig
klarer å fungere i hverdagen og klarer å vende tilbake til jobb
igjen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at statsråden i sitt svarbrev gir uttrykk
for at en eventuell ordning der foreldre får stønad for å være hjemme
sammen etter et barns død for å bearbeide sorg, ikke bør knyttes
til foreldrepengeordningen. Statsråden mener det ikke er noen grunn
til å tro at behovet hos foreldre i en slik situasjon er vesentlig
forskjellig om barnet er nyfødt eller eldre. Dette medlem deler
statsrådens oppfatning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil be regjeringen vurdere
hvorvidt det er behov for å styrke foreldres rettigheter ved barnedødsfall.
En slik vurdering bør gjøres for å sikre at det finnes ordninger
som ivaretar foreldrenes behov når barn dør, og som bidrar til at
de så raskt som mulig kan fungere i hverdagen og klarer å vende tilbake
til sitt daglige virke.