Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslag
fra Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir Trældal og Jon
Jæger Gåsvatn om endring av regelverk for mobile slakterier.
Komiteen ønsker å legge til rette
for mobile slakterier, da disse reduserer behovet for lange dyretransporter
og stressbelastning på dyra. Dette er viktig for å ivareta høye
krav til dyrevelferden. Mobile slakterier kan også bidra til småskalaproduksjon
og lokal utnyttelse av ressursene i tråd med de landbrukspolitiske
målsettingene.
Komiteen er samtidig opptatt
av at det skal stilles strenge krav til hygiene også for mobile slakterier,
og at mattrygghet er et perspektiv som uansett må vektlegges.
Komiteen viser til brev fra helse-
og omsorgsministeren til næringskomiteen, datert 15. april 2011
(vedlagt), der det fremgår at Mattilsynet forvalter regelverk som
ivaretar ulike formål, bl.a. trygg mat, forbrukerhensyn, dyrevelferd
og miljøvennlig produksjon. Alle formålene er viktige, men matlovens
viktigste formål er helsemessig trygg mat. Det vises også til at
mattryggheten er grunnleggende for kravene i regelverket og grunnleggende
når ulike forhold skal vurderes og avveies mot hverandre ved forvaltning
av regelverket.
Komiteen er kjent med at næringsmiddel-hygie-neforskriften
fastsetter allmenne krav som gjelder for alle slags typer av næringsmiddelvirksomheter.
Animaliehygieneforskriften fastsetter bransjevise tilleggskrav til
virksomheter som framstiller mat fra dyr, for eksempel meierier,
slakterier eller fiskemottak. Disse tilleggskravene er mer detaljerte
eller tilpasset aktuelle forhold i de enkelte bransjene. Krav til
toaletter, håndvasker, garderober og personlig hygiene er krav som
bare er omtalt i de allmenne kravene. Dette innebærer at det etter
dagens regelverk stilles like strenge krav til mobile slakterier
som til permanente slakterier.
Komiteen viser til at Mattilsynet
ut fra faglig skjønn skal ta stilling til om de tiltakene som virksomhetene
setter i verk, anses som tilstrekkelige til å oppfylle kravene i
regelverket.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, legger
til grunn at Mattilsynets rutiner understøtter den fleksibilitet
som ligger i dagens regelverk, og at Mattilsynet utnytter det handlingsrommet
som regelverket gir for å finne gode løsninger for de mobile slakteriene.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, legger videre til
grunn at regjeringen fortsatt bidrar til at Mattilsynet har enhetlige
rutiner og godkjenningsordninger som ivaretar kravene til de mobile
slakteriene på en god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
imidlertid bemerke at Mattilsynet i den aktuelle sak vedrørende
Mobilslakt AS ikke har utvist skjønn, men har lagt en tolkning til grunn
om at regelverket ikke åpner for differensierte krav for mobile
slakterier i forhold til permanente slakterier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til statsrådens svar, datert 12. mai 2011
(vedlagt), hvor det i regelverket fastsettes at det skal finnes
et «egnet» antall vannklosetter/håndvasker og «egnede» garderober. Disse
medlemmer vil bemerke at begrepet «egnet» eller «egnede»
ikke kan tolkes på samme vis som «eget». Det er denne tolkning Mattilsynet
ser ut til å ha lagt til grunn.
Disse medlemmer vil bemerke at
«egnet» eller «egnede» åpner for en utvidet tolkning hvor også permanente
personalrom og garderobefasiliteter på det enkelte gårdsbruk kan
medregnes i å være egnet til bruk for ansatte ved mobile slakterier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at den tolkning regjeringen Stoltenberg II legger til grunn ved
å likestille kravene for mobile og permanente slakteri, er spesielt
distrikts- og næringsfiendtlig for dem som ønsker å etab-lere mobile
slakteri som supplement til markedsregulatoren og monopolisten Nortura
SA sine permanente slakterier for å ta vare på dyrevelferden.
Komiteen er videre
kjent med at også EU nå ønsker å øke bruken av mobile slakterier
for å begrense transporttiden for dyrene, og at de mobile slakteriene
vies oppmerksomhet i en komitéinnstilling til Europaparlamentet
til forordning om vern av dyr ved avlivning (1099/2009/EF).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, legger
til grunn at regjeringen på bakgrunn av den utvikling dette saksfeltet
nå synes å ha i EU, vurderer om det kan være aktuelt å etablere
nasjonale retningslinjer for mobile slakterier på sikt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at HANEN, som er bransje- og markedsorganisasjonen
for norsk bygdeturisme og gardsmat, har påtatt seg ansvaret for
utvikling, utarbeidelse og i etterkant forvaltning av Nasjonale
retningslinjer for småskala slakterier og kjøttforedlingsbedrifter inklusive
mobilt slakteri for husdyr. Gjeldende nasjonale retningslinjer er
datert februar 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser det imidlertid
ikke som aktuelt at regjeringen nå skal bes om å utarbeide forslag
til et permanent regelverk for slakterier hvor det skilles mellom krav
til permanente og mobile slakterier, slik forslagsstillerne foreslår.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser for
øvrig til forslaget om dispensasjon til Mobilslakt AS for å kunne
videreføre slaktingen, og er kjent med at dette ikke lenger synes
å være aktuelt.
Dette flertallet tilrår derfor
at representantforslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil presisere at det ikke er snakk om en dispensasjon,
men en betinget godkjenning Mattilsynet kan gi Mobilslakt AS for
å videreføre dagens virksomhet med slakting av husdyr.
Disse medlemmer registrerer at
komiteens flertall legger til grunn at Mobilslakt AS sitt behov
for dispensasjon ikke lenger synes å være aktuelt. Slik disse
medlemmer forstår saken, arbeider Mobilslakt AS med en løsning,
men at de nødvendige godkjenninger per dags dato ikke foreligger. Disse
medlemmer mener det er positivt at en samlet komité ønsker
å legge til rette for mobile slakterier, og mener dette må få konsekvenser
for det offentliges møte med bedriften Mobilslakt AS.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen medvirke til at
det gis betinget godkjenning til Mobilslakt AS for å kunne videreføre
slaktingen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag
til permanent regelverk for slakteri hvor det skilles mellom krav
til permanente og mobile slakteri.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det også i EU skjer en utvikling på dette saksfeltet, og disse
medlemmer registrerer at regjeringen vurderer om det kan
være aktuelt å etablere nasjonale retningslinjer for mobile slakterier
på sikt. Disse medlemmer mener regjeringen bør utvise
en mer aktiv holdning i dette spørsmålet, som er svært viktig av
hensyn til dyrevelferden, men også for å kunne opprettholde et landbruk
i hele landet. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
foreslå følgende:
«Stortinget ber regjeringen igangsette et arbeid med
å etablere nasjonale retningslinjer for mobile slakteri på sikt.»
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
at forslaget vedlegges protokollen.